Hej
Snackade med min chef som trimmade hojjar i sin ungdom. Han sa att man brukade polera stakarna för att få bort "kanter" och liknande ,så de vart mindre risk för sprickbildning. Han sa även att vissa brukade "kulblästra" (hette nå sånt), han sa att de byggde upp ett hårt lager på stakarna som gjorde dem kraftigare, gör man sånt fortfarande?
Jag vet faktiskt inte om det gör så stor skillnad, jag själv har aldrig gjort det på något men de som är mer insatta har säkert koll på hur bra det fungerar
Vanligt förr.. "Nu e det billigare att köpa h-profilstakar" kulpeening samt polering av stakar gör att när gränsen e nådd så böjer sig staken ist för att gå av kort sammanfattat.
mvh Daniel
Snekast wrote:Har för mig jag har läst någonstans att kulpenade saker blir hållbarare då spänningar osv försvinner i materialet. Nått sånt iaf :p
Jag vill minnas att det är tvärtom, man tillför spänningar i ytan på materialet vilket gör att det blir lite starkare. Man kan ju själv tänka sig att det blir lite inbyggda spänningar om man bombar på en från början relativt plan yta med en massa stålkulor...