Page 1 of 1
stress borring av blokk?
Posted: 29 May 2006, 22:22
by torebmw
jag skal borra min bunndel(m50 b25) fra 84mm til 84.51mm ock bruka cp kolvar..er stress borring et must??
Posted: 30 May 2006, 06:19
by Fido85
inget måste men såklart mycket bättre med stress
Posted: 30 May 2006, 14:34
by Ludde
ska man köpa kolvar för 12000:-, så skulle iallafall ja stressborra.
Posted: 30 May 2006, 14:58
by Fido85
Ludde wrote:ska man köpa kolvar för 12000:-, så skulle iallafall ja stressborra.
det är ändå inget du märker i effektväg då cyl blir lite ovala uppe i toppen efter du har spänt fast
Posted: 30 May 2006, 17:11
by Bonje
Jaha då var vi där igen med en ny diskussion om stressborrning och stresshoning.. *suckar lätt*
Jag håller med Ludde! Har man gått och köpt smidda fina kolvar för 12000:- och man är tvungen att borra blocket för att man överhuvud taget ska få ner i loppen. Då kan man väl anstränga sig lite extra och ragga tag på en sressplatta så att loppen blir runda också... eller?!
Personligen skiter jag i att det är omöjligt att känna någon skillnad i effekt vare sig jobbet är utfört med stressplatta eller inte!
Jag vill göra det som är mest rätt, när det är så jävla enkelt att bara dra dit en platta ovanpå blocket innan man borrar/honar för att få det runt. (Butchermardin här på forumer hyr tom ut stressplatta till M20/M50)
Länk:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... c&start=75
Nu orkar jag inte diskutera det här en gång till så jag länkar till den senaste diskussionen som vi hade förrut.
Länk:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... stresshona
Förresten måste jag be om en förklaring av Fido85 om varför loppen slulle bli "lite ovala uppe i toppen efter du har spänt fast"
Posted: 30 May 2006, 18:58
by torebmw
ja har hørt mye om at sylinder blir lite oval og slikt..men ikke det jeg lurer på..er det noe som kan bli ødelagt om man inte stressborrar`??? noen som har erfaring med dette??
Posted: 30 May 2006, 19:42
by kallevedlund
torebmw wrote:ja har hørt mye om at sylinder blir lite oval og slikt..men ikke det jeg lurer på..er det noe som kan bli ødelagt om man inte stressborrar`??? noen som har erfaring med dette??
"ökat" slitage på dina nya fina kolvar...
Posted: 30 May 2006, 19:42
by Butchermardin
Mitt block är borrat med stressplatta! När vi skulle mäta upp toleranserna ( som för övrig var satta till
1/100mm både på
konicitet och
ovalitet) så mätte vi det innan vi monterat stressplattan och då var det rent skrämmande resultat där det slog på 3-4/100 på ovaliteten och koniciteten i vissa cylindrar!
Sedan spännde vi på stressplattan och vipps så var
alla toleranser inom gränserna! Slog på 1/100 i någon utav cylindrarna men det var ju som sagt inom gränserna så!
Så mitt personliga råd är att
ABSOLUT INTE borra blocket utan stressplatta, för jag har sett hur mycket det skiljer!
Posted: 31 May 2006, 14:52
by torebmw
Butchermardin wrote:Mitt block är borrat med stressplatta! När vi skulle mäta upp toleranserna ( som för övrig var satta till
1/100mm både på
konicitet och
ovalitet) så mätte vi det innan vi monterat stressplattan och då var det rent skrämmande resultat där det slog på 3-4/100 på ovaliteten och koniciteten i vissa cylindrar!
Sedan spännde vi på stressplattan och vipps så var
alla toleranser inom gränserna! Slog på 1/100 i någon utav cylindrarna men det var ju som sagt inom gränserna så!
Så mitt personliga råd är att
ABSOLUT INTE borra blocket utan stressplatta, för jag har sett hur mycket det skiljer!
hvilken motor er dette??
sjekket litt rundt omkring når det gjelder stressborring..feks: vs motor anvender inte stressborring på noen av sine bygg..henholdsvis 1133hk,og den nye med rundt 1400hk og flera andre m20,m50,s50 osv..det er så mange ulike meninger rundt dette!!derfor jag lurar
Posted: 31 May 2006, 18:43
by Butchermardin
torebmw wrote:Butchermardin wrote:Mitt block är borrat med stressplatta! När vi skulle mäta upp toleranserna ( som för övrig var satta till
1/100mm både på
konicitet och
ovalitet) så mätte vi det innan vi monterat stressplattan och då var det rent skrämmande resultat där det slog på 3-4/100 på ovaliteten och koniciteten i vissa cylindrar!
Sedan spännde vi på stressplattan och vipps så var
alla toleranser inom gränserna! Slog på 1/100 i någon utav cylindrarna men det var ju som sagt inom gränserna så!
Så mitt personliga råd är att
ABSOLUT INTE borra blocket utan stressplatta, för jag har sett hur mycket det skiljer!
hvilken motor er dette??
sjekket litt rundt omkring når det gjelder stressborring..feks: vs motor anvender inte stressborring på noen av sine bygg..henholdsvis 1133hk,og den nye med rundt 1400hk og flera andre m20,m50,s50 osv..det er så mange ulike meninger rundt dette!!derfor jag lurar
Det är alltså en
m20b25 jag har! Det är ju möjligt att andra motorblock från de olika familjerna m50, s50, s38 inte
"deformeras" lika mycket när man spänner fast topplocket!
Men i mitt fall så mätte vi ju som sagt både
innan och
efter stressplattan spändes fast och resultaten talade ju för sig själv! Stressplatta
är ett måste såvida du inte har toleranser på 3-4/100mm. I alla fall på m20 motorn!