Vilka verktyg behövs?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
325T
Posts: 77
Joined: 22 Feb 2009, 10:26

Vilka verktyg behövs?

Post by 325T »

Jag tänkte skruva av och plocka isär toppen på min 325 e30 -87 och skulle behöva veta vilka verktyg som behövs.

Gärna svar från nån som vet och inte gissar då ja inte vill bli ståendes för ja saknar nåt verktyg. Min nuvarande verktygslåda är näst intill tom så ja behöver veta varje del.

Finns det nåt kitt på t.ex biltema som har allt jag behöver?
Tack på förhand.
User avatar
m5micke
Posts: 698
Joined: 13 Jul 2006, 16:22
Location: Gävle

Post by m5micke »

Ta bort oljelpåfyllnings locket så du ser vilken toppbult du har. Därefter skaffar du rätt hylsa.

Behövs väl igentligen bara en komplett spärrskaftssats + ringnycklar och ventilbåge för att ta av och rensa toppen
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Spärrskaftskit är en fördel, gärna med lite precisionshylsor.
Dragskaft med newton indikering. (monteringen)
Vinkeldragningsverktyg. (monteringen)
bladmått 0.25mm för ventiljustering. (monteringen)
insexnycklar
spårmejsel och stjärnmejsel
10ans nyckel
Fint rakblad att skrapa rent med (monteringen)
Fjäderdemonterare
Ska du byta tätningar behöver du div. don att knacka i dessa med. (monteringen)

Inkörningspasta, tätningsfett, rengöringsmedel.. (monteringen)

Är ju lite olika vad man behöver igentligen.. Nånting kan ju krångla så det kan ju behövas lite olika verktyg. Dessa är ju bara de som behövs i vanliga fall. Du borde kanske titta över de bultar du har då de kan vara utbytta osv.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Tätningarna är bara ploppa loss med en polygrip, och sen ploppa dit för hand :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
325T
Posts: 77
Joined: 22 Feb 2009, 10:26

Post by 325T »

tillvägagångs sättet då? vad ska man ta bort innan man börjar skruva av toppen och vad kan man låta sitta kvar?
E30 325T -87
JRudin
Posts: 131
Joined: 23 Feb 2009, 00:38
Location: Örebro
Contact:

Post by JRudin »

Riv bort grenrör och sen tar du insuget det är smiddigt , då slipper du alla kabblar och sånt under insuget .
och bara häng dom åt sidan då går det lätt och smidigt att få bort toppen sen .
Post Reply