Page 1 of 1

Lackfråga?

Posted: 12 May 2009, 20:18
by Christian.N
Så här är det. Jag hade lite rostskador (ytrost) på bilen som jag har blästrat bort och spacklat igen med konstens alla regler.. När det sen var dax att lacka (mest under list) Så köpte jag färg på mekonomen (Orientblau) och lackade X-antal lager, glad att skiten äntligen är över snart.. Så ikväll när jag har lagt klarlack så ser det fan ut som att nya färgen inte alls är som den gamla?

Är det för att klarlacken precis är lagd eller är det nåt som kommer försvinna när man polerar den senare eller vad det nu är man gör?

ELLER är det bara bita i det sura äpplet och lacka hela biljäveln?

Är redigt sur och förbannad nå så jag vet inte riktigt om min fråga framstår här men kommer färgen mörkna till sig när allt torkat ordentligt??

Om inte så finns det nån i närheten av Enköping som kan lacka om min bil då för en billig peng? Alltså våtslipa skiten och lägga ny lack? Inget spacklande eller nåt utan bara våtlipa, maskera och lacka färg + klarlack om jag står för allt material?

Mvh

Posted: 12 May 2009, 20:31
by FugitivE
Du menar att färgen inte stämmer? Du kan mycket väl ha rätt på det.

Kanske finns fler nyanser av just den du har. Stöter på det varje dag när jag ska blanda färg till försäkringsjobb.

Är inte bara att knappa fram färgen och sen lacka. Utan man får gå med färgprov, och jämnföra på bilen först. Kan vara ett ex antal olika färgblandningar av samma färgkod.

Kanske inte ens funkar med polering av den gamla lacken?

Mvh

Posted: 12 May 2009, 20:37
by Christian.N
FugitivE wrote:Du menar att färgen inte stämmer? Du kan mycket väl ha rätt på det.

Kanske finns fler nyanser av just den du har. Stöter på det varje dag när jag ska blanda färg till försäkringsjobb.

Är inte bara att knappa fram färgen och sen lacka. Utan man får gå med färgprov, och jämnföra på bilen först. Kan vara ett ex antal olika färgblandningar av samma färgkod.

Kanske inte ens funkar med polering av den gamla lacken?

Mvh
Nej den verkar inte stämma alls, ser ut att vara på tok för ljus mot vad min är.. Men i vissa vinklar.. Ibland ser det bra ut och ibland stämmer det bra som en roundkick mot fejset ungefär.. Lutar alltså mot en hellack då....

Posted: 12 May 2009, 20:41
by wuffee
jag vet att diamantsvart har 7 olikanyaner... fan inte smidigt att hitta rätt därinte.. Blev fel första gången på min e36, men de vara bara ta färgprover som sagt för att få de att stämma..

Posted: 12 May 2009, 20:47
by Christian.N
Okej, trodde tex Orentblau var Orientblau!? Då kan jag ju lika gärna köpa röd färg och hoppas att det stämmer med min blåa... Då var ju massa timmar + ett dundergräl med kärringen i onödan alltså....

Posted: 12 May 2009, 20:57
by Christian.N
Ungefär hur mycket får man ge för lack som täcker hela bilen?

Orientblau (mörkaste) På en E34 Touring. Och då maskeras rutor på plats och lister plockas bort sen sprutar man.. Enklast möjligast.. Är ingen utställningsbil så..

Posted: 12 May 2009, 20:59
by pelko
Du kan aldrig lacka med burkar och få liknande resultat om du inte är äckligt duktig på det mesta inom lackering.

Sedan är en hel-lack måååånga timmars arbete om det görs seriöst.

Man kan lite lätt säga såhär:

* Om lackeraren tar åt sig jobbet efter dina krav anses han inte som seriös.

* Om lackeraren inte tar åt sig ditt jobb utan säger att han inte gör annat än bra jobb där det är han själv som sätter ribban, då är han seriös.

Det är inte bara spackla, slipa och lacka när man ska göra i ordning en bil. Det är få lackerare som har talang.

Mvh

Posted: 12 May 2009, 21:04
by Christian.N
pelko wrote:Du kan aldrig lacka med burkar och få liknande resultat om du inte är äckligt duktig på det mesta inom lackering.

Sedan är en hel-lack måååånga timmars arbete om det görs seriöst.

Man kan lite lätt säga såhär:

* Om lackeraren tar åt sig jobbet efter dina krav anses han inte som seriös.

* Om lackeraren inte tar åt sig ditt jobb utan säger att han inte gör annat än bra jobb där det är han själv som sätter ribban, då är han seriös.

Det är inte bara spackla, slipa och lacka när man ska göra i ordning en bil. Det är få lackerare som har talang.

Mvh
Hade jag varit seriös med den här bilen så hade jag lämnat iväg den på en gång men nu är inte fallet så.. Den är inte värd dom pengarna då en seriös lack kostar mer än vad jag gav för bilen. Så om den som tar åt sig min bil efter mina krav är seriös eller ej det låter jag han själv avgöra. Bara det ser schysst ut så är jag nöjd.. Allt blir bättre än som den ser ut nu...

Posted: 12 May 2009, 23:22
by FugitivE
Är det inte lättare att åka till närmaste lackfirma och låta dom fota lacken, så dom får upp närmsta färgkoden i deras system, och sen göra om med någon liten lackspruta eller något? mycket bättre sätt.

Posted: 13 May 2009, 09:13
by Nox
Som min vänstra bakdörr... lackad i fel diamantsvart ;).

Alternativet som finns är att lämna in och be dom bara lacka från listen och neråt.

Posted: 13 May 2009, 14:59
by Strandholm
pelko wrote:Du kan aldrig lacka med burkar och få liknande resultat om du inte är äckligt duktig på det mesta inom lackering.

Sedan är en hel-lack måååånga timmars arbete om det görs seriöst.

Man kan lite lätt säga såhär:

* Om lackeraren tar åt sig jobbet efter dina krav anses han inte som seriös.

* Om lackeraren inte tar åt sig ditt jobb utan säger att han inte gör annat än bra jobb där det är han själv som sätter ribban, då är han seriös.

Det är inte bara spackla, slipa och lacka när man ska göra i ordning en bil. Det är få lackerare som har talang.

Mvh
Varför är man oseriös om man utför ett arbete enligt kundens önskemål?

Posted: 13 May 2009, 15:30
by Nemesis_turbo
själv lämnade jag in min anklockslucka så dem kunde köra analys på den oc få fram så rätt färg som möjligt. visade sig att min lazurblau var bryten med pearl bas därav den skiftat mycket mer än alla andra lazurblau jag tidigare sett