Page 1 of 1

Vad ska jag ha för olja i servon?

Posted: 12 May 2009, 16:40
by Rikard B
på min m535 87,atf?

Posted: 12 May 2009, 16:48
by Roobin
ATF TQ Dextron 3 eller Transmax Z

ATF e typ hundring billigare per liter.

Skillnaden e syntetisk o icke syntetisk.

Mvh

Posted: 12 May 2009, 17:00
by Thörn
biltema säljer både aft och dextron 3 vet inte om det går att köra med nån av dessa.?

Posted: 12 May 2009, 20:47
by Rikard B
Stort tack för svaren grabbar,då blir d handla imorrn d och avgaspakningar och en kopplings slang,så kanske man kan riva igång henne i helgen,om man överlever kryssningen :shock:

Posted: 13 May 2009, 04:40
by bmw-slangen
Thörn wrote:biltema säljer både aft och dextron 3 vet inte om det går att köra med nån av dessa.?
Någon som vet skillnaden mellan Biltemas 36-340 och 36-341?

Posted: 13 May 2009, 15:05
by Thörn
341 är ATF

Posted: 16 Jul 2009, 14:26
by bmw-slangen
Thörn wrote:341 är ATF
Ledsen för otroligt seg respons - fick inget email om att tråden fått nya svar - upptäckte detta svaret nu av en slump.

Men vad är då definitionen av ATF? När anses en olja vara ATF?

340 säljs med namnet Dexron III
341 säljs med namnet DX III

Dexron III är ett licensieringssystem styrt av General Motors för deras automatlådor. Således borde 340 definitivt vara en ATF olja då den bär namnet Dexron III (Dexron är ett registrerat varumärke).

I slutet av 2006 gick dock samtliga licenser av Dexron III och GM bestämde att inga licenser skulle uppdateras.
Då licensieringssystemet inte fanns kvar ändrades produktnamnen till DIII, D3, DX III och dylikt (Castrol bytte ju namn från Castrol TQ Dexron III till Castrol TQ DIII och detta är denna olja man får när man köper från BMW).

Posted: 16 Jul 2009, 21:44
by WJ
Det kan även vara en chf 7.1 olja eller chf 11s i servon den får inte blandas med ATF. ATF är röd dem andra grå eller gröna.

Posted: 17 Jul 2009, 12:24
by bmw-slangen
WJ wrote:Det kan även vara en chf 7.1 olja eller chf 11s i servon den får inte blandas med ATF. ATF är röd dem andra grå eller gröna.
Helt rätt. På många E34 modeller brukade det vara CHF för den skandinaviska marknaden (kallare klimat) och ATF för många andra marknader (såsom den tyska). Tex hade min E34 535i från Tyskland ATF i servon. Men man kan ha bytt från ATF till CHF tex när bilen importerades så att titta på vätskan är enda säkra sättet. Men är den riktigt gammal och äcklig kan det vara svårt att se skillnad mellan ATF och CHF.

Angående skillnaden mellan Biltemas ATF oljor 36-340 och 36-341 kontaktade jag Biltema för att få mer detaljer och gärna produktblad men det enda de kunde ge mig som information var att 36-340 var mineral och 36-341 var delsyntet.... :roll:

Min tolkning av deras två produkter är således följande

36-340 : Transmissionsolja, Dexron III
Mineralolja som hade Dexron III licens (som inte finns längre) och med få/inga kvalitetsstämplar vilket gör den till ett lite billigare alternativ, 37 SEK/liter.

36-341 : Transmissionsolja, DX III
Delsyntetolja som hade Dexron III licens (som inte finns längre) och med flera kvalitetsstämplar (Voith/Allison/MB/ZF mm) vilket gör den till ett lite dyrare alternativ, 50 SEK/liter.