Page 1 of 2
vettig afr för att köra e85?
Posted: 29 May 2006, 19:09
by Fear This
vad bör man ha för afr på låglast samt höglast på en överladdad motor som körs på e85? kommer ladda max 1bar. hellre den går lite fett och safe än att ligga på gränsen och köra optimalt lixom..
Posted: 29 May 2006, 19:18
by JimmyA
samma som med vanlig soppa
Posted: 29 May 2006, 20:51
by Henka.
JimmyA wrote:samma som med vanlig soppa
E85 och vanlig 95 oktanig bensin har INTE samma blandningförhållande! E85 har ett blandningsförhållande på 9.7:1 vid lambda 1.
Man behöver cirka 1.5 gånger mera av E85 än med bensin för att ha samma bränslemängd.
Posted: 29 May 2006, 22:27
by Fear This
sånt här som e så jobbigt med forum, folk som inte vet som svarar endå å då barkar de käpprätt åt helvete.. VET man inte kanske man bör vara tyst & låta det vara osagt isf? inget illa menat men de börjar bli lite mkt sånt här
vet tex en lirare här på forumet som för 1-2år sen inte visste skillnad på en toppackning & ventilkåpspackning, idag ser ja han svara på mängder av frågor mm många rätt avacerade, kanske har han lärt sej såpass mkt på den tiden men troligvis inte... vem det är e ovesäntligt men det var ett exempel på sån här skit..
vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..
vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan
Posted: 29 May 2006, 22:39
by fulingbusen
Garderar mig genom att säga att jag TROR att det är så här:
Bredbandslamda mäter syret i avgaserna dvs överblivet syre, lambda 1 motsvarar 14,7 när man kör vanlig bensin MEN 9.7 när man kör på E85.
DVS låtsas att du har vanlig soppa, lambda 1 är lambda 1 oavsett bränsle, sen så räknar displayen om lambda värdet till ett stökiometriskt värde beroende på vad den är inställd på.
Posted: 30 May 2006, 07:43
by JimmyA
fulingbusen wrote:Garderar mig genom att säga att jag TROR att det är så här:
Bredbandslamda mäter syret i avgaserna dvs överblivet syre, lambda 1 motsvarar 14,7 när man kör vanlig bensin MEN 9.7 när man kör på E85.
DVS låtsas att du har vanlig soppa, lambda 1 är lambda 1 oavsett bränsle, sen så räknar displayen om lambda värdet till ett stökiometriskt värde beroende på vad den är inställd på.
precis som herrn här säger, lambdan vet inte vad du har för soppa i tanken, lambda 1 är som sagt lambda 1.
mappa efter samma värden på lambdan som med vanlig soppa, kör du på 12 delar luft till 1 del soppa så blir det så oavsett vad du har i tanken
så era 2 tidigare inlägg kan ni ju skriva ut och äta upp
Posted: 30 May 2006, 08:30
by Mattias Sandgren
Bara för att inflika.. så i praktikten har AFR väldigt liten betydelse för mig, jag tittar bara på lambda - den kan jag alltid lita på.
Posted: 30 May 2006, 10:55
by Spinx
Mattias Sandgren wrote:Bara för att inflika.. så i praktikten har AFR väldigt liten betydelse för mig, jag tittar bara på lambda - den kan jag alltid lita på.
Japp!
Posted: 30 May 2006, 15:18
by Henka.
Fear This wrote:sånt här som e så jobbigt med forum, folk som inte vet som svarar endå å då barkar de käpprätt åt helvete.. VET man inte kanske man bör vara tyst & låta det vara osagt isf? inget illa menat men de börjar bli lite mkt sånt här
vet tex en lirare här på forumet som för 1-2år sen inte visste skillnad på en toppackning & ventilkåpspackning, idag ser ja han svara på mängder av frågor mm många rätt avacerade, kanske har han lärt sej såpass mkt på den tiden men troligvis inte... vem det är e ovesäntligt men det var ett exempel på sån här skit..
vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..
vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan
Vet inte om det där var riktat emot mig nu? Jag skrev det jag läst om E85 och inte något som jag hittat på. Vad skulle JAG ha för nytta av att lura dig full me skit? Håller själv på med en E30 som en m30b35 motor skall ned i och skulle gärna prova E85 själv men dessa jävla politiker här i landet är vägrar subventionera allt vad biobränsle till bilar heter...
Posted: 30 May 2006, 18:54
by Spinx
Henka. wrote:Fear This wrote:sånt här som e så jobbigt med forum, folk som inte vet som svarar endå å då barkar de käpprätt åt helvete.. VET man inte kanske man bör vara tyst & låta det vara osagt isf? inget illa menat men de börjar bli lite mkt sånt här
vet tex en lirare här på forumet som för 1-2år sen inte visste skillnad på en toppackning & ventilkåpspackning, idag ser ja han svara på mängder av frågor mm många rätt avacerade, kanske har han lärt sej såpass mkt på den tiden men troligvis inte... vem det är e ovesäntligt men det var ett exempel på sån här skit..
vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..
vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan
Vet inte om det där var riktat emot mig nu? Jag skrev det jag läst om E85 och inte något som jag hittat på. Vad skulle JAG ha för nytta av att lura dig full me skit? Håller själv på med en E30 som en m30b35 motor skall ned i och skulle gärna prova E85 själv men dessa jävla politiker här i landet är vägrar subventionera allt vad biobränsle till bilar heter...
Tror han syftade på JimmyA, sen tror jag även att JimmyA missuppfattade frågan och syftade på lambda värdet och inte afr. Lambda är ju samma för 98 och E85.
Skillnaden vid mappning mellan E85 och 98 är att man kan feta på lite mera med E85 än med 98 utan att tappa effekt. Dessutom är EGT nästan ett måste då man mappar E85 eftersom man sällan hör några spikningar, detta leder till att man helt plötsligt kan få härdsmälta istället.
Posted: 31 May 2006, 17:12
by knotan
en fråga bara varför krångla med å mäta afr??
jag har mappat efter lambda 0.85-0.9 fullast å lambda 1.1 vid flýtkörning.
enligt mina erfarenheter finns ingen anledning å ligga fetare än så. det spikar inte i vart fall å kräver bara mer av tändsystemet.
som sagt så är det vettigt å ha egt å mappa tändningen efter. du kan ligga bra mycket högre än som behövs å ändå inte ha spiknigar.
Posted: 31 May 2006, 20:23
by Spinx
Enligt mig är det onödigt att hålla koll på AFR, då detta skiljer sig mellan E85 och 98 så får man "ställa om sig själv" om man byter bränsle.
Då är det bättre med lambda värdet som är detsamma oavsett bränsle.
Posted: 31 May 2006, 20:56
by Fear This
Spinx wrote:Henka. wrote:Fear This wrote:sånt här som e så jobbigt med forum, folk som inte vet som svarar endå å då barkar de käpprätt åt helvete.. VET man inte kanske man bör vara tyst & låta det vara osagt isf? inget illa menat men de börjar bli lite mkt sånt här
vet tex en lirare här på forumet som för 1-2år sen inte visste skillnad på en toppackning & ventilkåpspackning, idag ser ja han svara på mängder av frågor mm många rätt avacerade, kanske har han lärt sej såpass mkt på den tiden men troligvis inte... vem det är e ovesäntligt men det var ett exempel på sån här skit..
vad jag VET är att det krävs fler delar e85 till samma mängd luft än det gör på samma motor med macksoppa för att den ska gå bra..
vore tacksam för svar på frågorna av de som testat att mappa med e85 och vet vad som funkar..
mvh johan
Vet inte om det där var riktat emot mig nu? Jag skrev det jag läst om E85 och inte något som jag hittat på. Vad skulle JAG ha för nytta av att lura dig full me skit? Håller själv på med en E30 som en m30b35 motor skall ned i och skulle gärna prova E85 själv men dessa jävla politiker här i landet är vägrar subventionera allt vad biobränsle till bilar heter...
Tror han syftade på JimmyA, sen tror jag även att JimmyA missuppfattade frågan och syftade på lambda värdet och inte afr. Lambda är ju samma för 98 och E85.
quote]
stämmer bra, det var så det var.. inte meningen at uppröra varken jimmy eller henka utan var mer ett missförstånd... tacksam för all intressant läsning dock!!
mvh johan
Posted: 13 Jun 2006, 20:42
by Fear This
knotan wrote:en fråga bara varför krångla med å mäta afr??
jag har mappat efter lambda 0.85-0.9 fullast å lambda 1.1 vid flýtkörning.
enligt mina erfarenheter finns ingen anledning å ligga fetare än så. det spikar inte i vart fall å kräver bara mer av tändsystemet.
som sagt så är det vettigt å ha egt å mappa tändningen efter. du kan ligga bra mycket högre än som behövs å ändå inte ha spiknigar.
hej du! anledningen till att jag krånglar med afr är pga att jag bara har tillgång till en sån mätare tyvärr.. så som topic har någon hyffsade afr värden för låg/fullast med etanol och överladd vore jag tacksam..
mvh johan
Posted: 13 Jun 2006, 21:10
by Mattias Sandgren
Fear This wrote:hej du! anledningen till att jag krånglar med afr är pga att jag bara har tillgång till en sån mätare tyvärr.. så som topic har någon hyffsade afr värden för låg/fullast med etanol och överladd vore jag tacksam..
mvh johan
Kör på samma som för bensin då, för det mätaren kommer att visa är samma sak som om du kör med bensin. Den vet inte att det är sprit i tanken.
Posted: 13 Jun 2006, 22:11
by knotan
vad jag vet så är alla mätare så att dem visar lambda, sen kan man på de lyxigare mätarna ändra inställningarna så dem räknar om lambdat till AFR efter det bränsle du använder. men om du inte har den funktionen så är det bara att göra som ovanstående säger, låtsas att du kör soppa
Posted: 13 Jun 2006, 23:28
by Fear This
ni har rätt, e jag som sover på tok för lite och läste lite snabbt på displayen "air/fuel ratio" sen e ja en rätt förvirrad människa åxå
men den verkar inte ha samma skala som de lambdamätare jag har sett där 0,8 är rätt fett och 1,2 ganska magert.. har ni lust å hjälpa mej på traven? lägger in en länk till mätarn jag har nedan..
mvh
http://www.plxdevices.com/M-Series_productinfo.htm