Page 1 of 1

E36 främre diffbult.

Posted: 11 May 2009, 18:11
by Moker
Tja!
sitter och funderar lite på hur diffens upphängning fungerar och varför den främre bulten går av hela tiden. Det jag har kommit fram till är att det sker krafter uppåt och neråt som denna diffbult får försöka hålla emot. En del fäste och effekt medför att krafterna blir större vilket gör att bulten brister.
Kan inte en lösning vara att byta ut de två bussningarna som sitter på diffkåpan till helt stumma bussningar? då borde inte diffen flexa så mkt och krafterna blir mindre?

En annan sak ja tänkte på var kan man inte borra upp hålet i diffen, sätta i en genomgående skruv och en mutter på andra sidan och på så vis underlätta ifall bulten skulle gå av? Eller blir denna konstruktion svagare?

Hittade denna lösning också? kan det funka ?
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... fklump.JPG

Posted: 11 May 2009, 19:52
by Ludde
Borra o gängade upp till M16 satte i M16 pinbult + plast bussning istället!
Funkar hur bra som helst även på klistrad stripp med 265 däck
kört så i två år!!

Posted: 11 May 2009, 20:13
by Moker
aah okej, var kan man köpa såna plastbussningar?

Posted: 11 May 2009, 21:36
by Niklas
Fungerar bra med en Differential Support Bracket oxå...

Posted: 11 May 2009, 22:05
by PiLlEvAn
diff suport fästet finns på ppf och är enkelt att montera

Posted: 11 May 2009, 23:37
by ippe
Verkar hålla bra på min med. Gängade för m16 sen en plastbussning på det.

Laddar 1.5bar på en m50b28.

Orginal var sådär böjd redan med sugmotor haha..

Image

Posted: 12 May 2009, 08:39
by Bäckis
Med ett diff support bracket är problemet borta och det monterar man på 5 minuter.

M16 är ingen garanti, den drog vi av direkt på Bengts M3 turbo.

Posted: 12 May 2009, 11:14
by Storås
ippe wrote:Verkar hålla bra på min med. Gängade för m16 sen en plastbussning på det.

Laddar 1.5bar på en m50b28.

Orginal var sådär böjd redan med sugmotor haha..

Det säger ju en hel del, om det håller för 1.5bar ? :lol: