Page 1 of 1
Hårdare fjäder till dump?
Posted: 11 May 2009, 17:16
by Jensa
Har ni hårdare fjädrar till era 50mm dumpventiler. Min står öppen på tomgång fast justerskruven är i botten. Stänger när man öppnar gasspjället då undertrycket i insuget sjunker. Har -50 i undertryck enligt er autometer laddtrycksmätare. Eller är det inget att bry sig om?
Mvh
Posted: 11 May 2009, 18:37
by DALLO
har haft problem med dom dumparna jag och lite kompisar kör med att fjädern mattas efter ett tags körning. bara en känsla att dom beter sig likadant. sen verkar det som dom flesta dumpar står öppna när bilen står med mycket vaccum.
Posted: 11 May 2009, 18:37
by Bmwandreas
De brukar vara öppna. Har du hårdare fjäder öppnar den inte föränn högt ladd.
Posted: 11 May 2009, 18:39
by DALLO
Bmwandreas wrote:De brukar vara öppna. Har du hårdare fjäder öppnar den inte föränn högt ladd.
har ni haft problem med att fjädern mattas?
Posted: 11 May 2009, 18:50
by Bmwandreas
Nä, har ju sålt många många hundra under några år nu.
Posted: 11 May 2009, 20:49
by Jensa
Då får den va öppen på tomgång. Gick ju bra ändå. Har inte haft problem med dumpen innan. Men nu med ny motor med mer vaccum så orkar inte fjäder hålla dumpen stängd bara. Vad är det som påverkar hur mycket undertryck man har i insuget? Är en M20 det handlar om med högre komp och annan kamaxel. Kan det va så enkelt?
Posted: 11 May 2009, 20:56
by Bmwandreas
Ju snällare kamaxel = mer vakum. Man kan även få mycket vakum med felinställd kamaxel.
Posted: 11 May 2009, 21:02
by Jensa
Då har jag väl en väldigt snäll kam då

Är en catcams turbokam.
Posted: 11 May 2009, 21:10
by Bmwandreas
Orig kam brukar ge 40-50 kpa. Z45 60-70 kpa. Z58 85-90 kpa på tomgång.