Page 1 of 1

Fan, vad det ska behöva kosta!

Posted: 29 May 2006, 16:31
by camata
Satt just och drömde mig ifrån min lumparlön och shoppade lite på webshopen som PPF har.

151 kkr för endast de saker dom har att erbjuda (mängdrabatt ej dragen... :))! Till det ska arbetstid (400-500h), rör/slangar (10 lök), bromsar (15 lök), väghållning (15 lök), lack (15 lök), bussningar (2 lök), fälgar/däck (15 lök), glastaklucka/elhissar/ac/sportskinn (20 lök), ny hubb från Fayahayhrem-USA (5 lök), osv.

Min M535:a blir nog aldrig färdig... :lol:

Ungefär så här skulle en inköpslista kunna se ut:
1 x Autometer ultralight avgastempmätare
1 x Autometer ultralight laddtryck
1 x Autometer ultralight oljetemp
1 x Autometer ultralight oljetryck
1 x Autometer ultralight vattentemp
1 x Avgasbandage 50mm svart
1 x Värmematta
1 x 3,5" Fullflödesdämpare
6 x 1600cc spridare
1 x Aeromotive 12301
1 x Aeromotive BTR AN10
1 x PPF Fuelrail M30/S38
1 x AN8 > AN10 Y-kors
2 x Bosch ....044 pump
1 x PPF 75mm dumpventil
1 x 19-raders oljekylare
1 x Intercooler 600x300x100mm
1 x Sachs...765
1 x BMW 240mm 4-pucks
1 x LR100C
2 x 26.0/8.5x15" ET DRAG
1 x 80mm spjällhus
1 x ARP ramlager pinnbultsats M30/S38
6 x M30B35 turbo
1 x M30 special kam
1 x MLS M30
6 x 135mm
1 x M30 ventilfjäderkit
1 x Autronic laddtrycksventil
1 x Autronic SM4 styrsystem
1 x Adapter LM-1 till Autronic
1 x Innovate LM-1
1 x MSD DIS-4 CDI tändning
6 x MSD CDI tändspole
1 x 382mm sugande
1 x PT72GTQ
1 x Vevhusvent burk
1 x PPF 60mm wastegate
1 x M30B35
1 x Ramlager M30B35
1 x Vevlager M30B35
1 x M30/S38 oljepump
1 x M30B35 87- sotsats

Posted: 29 May 2006, 18:48
by Frozz
De e inte billigt med vårt intresse. Men fan så roligt. :D

Posted: 29 May 2006, 19:16
by JimmyA
hehe välkommen till "verkligheten"

det värsta är ju att det alltid blir dyrare än vad man räknat med, turbo,sprut och alla "stora" inköps prylar är ju ingenting egentligen, dom är man ju redan beredd på så att säga, känns som att bara det där sista skrapet på slutet blir 1/3 del av totala byggkostnaden :shock:

Posted: 29 May 2006, 21:17
by Bmwandreas
Hehe tyvärr är verkligheten så här...

Posted: 31 May 2006, 20:20
by camata
Det är ju till att man behåller bilen livet ut, för inte fan kan man räkna med att återse ens 40% av byggkostnaden, så till vida att det inte är en som förstår värdet i grejorna som man säljer till.

Posted: 31 May 2006, 20:26
by camata
Kom på att jag glömt bearbetning av topp á 20 lax samt en fet vevaxel á 15 lakan... Buhu. :cry:

(nej, jag har inga gränser och är en prylbög, så halvdana saker fungerar inte för mig)

Posted: 31 May 2006, 21:18
by JimmyA
camata wrote:(nej, jag har inga gränser och är en prylbög, så halvdana saker fungerar inte för mig)


då måste du ju ha torrsump och stödgördel modell fet också!

haha man kan hålla på hur länge som helst :lol:

som sagt bara det där sista på slutet kostar multum, nya oljor, lite skruvar, brickor, special verktyg... usch

Posted: 31 May 2006, 21:26
by Muxxor
Jämför det mot en "riktig" prestandabil så är det en piss i sjön. På en ferrari har du lika mycket i värdeminskning som din bil skulle kosta att bygga ;)

Så brukar jag tänka...

Posted: 31 May 2006, 22:07
by brun
Muxxor wrote:Jämför det mot en "riktig" prestandabil så är det en piss i sjön. På en ferrari har du lika mycket i värdeminskning som din bil skulle kosta att bygga ;)

Så brukar jag tänka...


jepp + det är bra mycke brutalare me en gammal 535 som blåser nästan allt vid röljusen... 8)

Posted: 01 Jun 2006, 23:18
by wuffee
JimmyA wrote:hehe välkommen till "verkligheten"

det värsta är ju att det alltid blir dyrare än vad man räknat med, turbo,sprut och alla "stora" inköps prylar är ju ingenting egentligen, dom är man ju redan beredd på så att säga, känns som att bara det där sista skrapet på slutet blir 1/3 del av totala byggkostnaden :shock:


Ja du, de där med 1/3 stämmer fan bra! Jag "slutade" räkna vid 100k.. min gamla 320 4d 86:a har nog kostat mig närmare 120 - 130 när den är klar (Typ bara mappning kvar)..
Å så har jag mitt spån bara byggt på en 2liters :D..

Posted: 02 Jun 2006, 18:55
by Insanity
Jo det kostar sjukt mycke att ha roligt.. :D

Men det allra värsta är att man inte köpte allt "top of the line" från början..

Det är ju när man bygger värre å värre i etapper som det kostar pengar, i år har jag nog passerat 300 000 gränsen, är ca 100 000 varje år man lägger på bilen, men riktigt så är det juh inte.. Man får ju faktiskt tillbaka lite pengar när man säljer av allt gammalt oxå.. :roll:

Mvh Stefan

Posted: 02 Jun 2006, 19:00
by Zwofurti
jao, det är dyrt..

men varför vill du ha 1600 cc spridare!?

det räcker juh till 1600 hk ungefär.

och originalveven räcker väl långt?

Posted: 02 Jun 2006, 20:31
by camata
Zwofurti wrote:jao, det är dyrt..

men varför vill du ha 1600 cc spridare!?

det räcker juh till 1600 hk ungefär.

och originalveven räcker väl långt?


E85 är svaret, samt att det inte fanns något lämpligt mellan 990cc och 1600cc...

Jo, veven räcker säkert - men har man väl varit seriös med det mesta så kan man ju inte stanna där, va? =)

Posted: 02 Jun 2006, 23:48
by Zwofurti
jo nog är detseriöst att köra med origveven.

är det inte rättlik vev i b35som i s38?

den har juh körts 1400 hk ur.

jag tycker iaf att detärseriöst, men om nu måste kosta på kan man väl polera den eller nåt, yxa den kanske?=)

Posted: 03 Jun 2006, 10:53
by camata
Zwofurti wrote:jo nog är detseriöst att köra med origveven.

är det inte rättlik vev i b35som i s38?

den har juh körts 1400 hk ur.

jag tycker iaf att detärseriöst, men om nu måste kosta på kan man väl polera den eller nåt, yxa den kanske?=)


Likställ mina krav med Lövan så är du rätt nära.
Bilfan ska gå att bruka som en originalbil, med näst intill samma serviceintervaller.

Posted: 03 Jun 2006, 12:36
by Zwofurti
jao det är nice, men jag tror ändå på originalvev hehe :)

nä men visst nog är det väl lika om man vill det.