Page 1 of 2

Hjullager bak E30 glappar i en ledd endast?

Posted: 03 May 2009, 11:39
by Per Eriksson
Bytte hjullager för att de var glappa, döm om min förvåning när jag monterat i de nya och skiten glappar fortfarande!

Blev ännu mer förvånad när jag upptäcker att de endast glappar om man juckar hjulet upp/ner och inte vänster/höger, detta utan att bromsoken var monterade......

Vrider man på hjulet 1/4 varv så flyttar sig inte glappet så den enda rimliga förklaringen är att lagerläget i bärarmen blivit ovalt?

Kommentarer på detta?

Posted: 03 May 2009, 11:48
by Snekast
Om det är så att lagerläget är så pass slitet så det blitt ovalt så kan du se det väldigt tydligt :p du kan ju kolla ifall du kan slänga dit shims och få det bra ifall det har blivit glapp axiellt :)

MVH

Re: Hjullager bak E30 glappar i en ledd endast?

Posted: 03 May 2009, 20:39
by kristov
Per Eriksson wrote:Bytte hjullager för att de var glappa, döm om min förvåning när jag monterat i de nya och skiten glappar fortfarande!

Blev ännu mer förvånad när jag upptäcker att de endast glappar om man juckar hjulet upp/ner och inte vänster/höger, detta utan att bromsoken var monterade......

Vrider man på hjulet 1/4 varv så flyttar sig inte glappet så den enda rimliga förklaringen är att lagerläget i bärarmen blivit ovalt?

Kommentarer på detta?


Haha - jag har precis samma grejor med min.

Jag har spritt nya lager OCH nav.

Förarsidan glappar upp/ner medans passageraresidan glappar vänster/höger. Glappt följer inte med om man snurrar hjulet.

Tyckte det va mycket konstigt.

Jag kan inte tro at lagerläget har blivit ovalt då det va mycket trögt att pressa i lagret i bärarmen. Tycker glappet ligger i lagret på min bil (dvs inre ringen kan röra sej lite medans ytre ringen sitter helt fast i bärarmen) - det kanskje ska va lite glapp?

Hoppas nån redar ut om det är normalt eller ej! :roll:

Posted: 10 May 2009, 20:58
by kristov
Hittade du nått fel?

Posted: 11 May 2009, 16:00
by Per Eriksson
inte orkat men nu ska jag ta isär för det är så jobbigt att behöva dubbeltrampa på bromsen om man råkat köra på curbsen lite.

Posted: 11 May 2009, 20:37
by kristov
Per Eriksson wrote:inte orkat men nu ska jag ta isär för det är så jobbigt att behöva dubbeltrampa på bromsen om man råkat köra på curbsen lite.


Ok, säg til om du hittar nått då!

Posted: 12 May 2009, 17:04
by Karel021
har du provat o dra åt hjulmuttern. för kung o fosterland?

/ karel

Posted: 12 May 2009, 19:10
by Per Eriksson
Den är både lossad o åtdragen men det blev ingen skillnad, tycker att om felet vore på innerbanorna skulle glappet följa med runt om man vrider hjulet, nu ligger det kvar i ena ledden enbart så det bör vara nåt vaj på ytterbanan.

Posted: 12 May 2009, 20:20
by kristov
Per Eriksson wrote:Den är både lossad o åtdragen men det blev ingen skillnad, tycker att om felet vore på innerbanorna skulle glappet följa med runt om man vrider hjulet, nu ligger det kvar i ena ledden enbart så det bör vara nåt vaj på ytterbanan.


Kul om du hittar felet.

Jag har två andra lösa bärarmar jag ska testa lite med i helgen.

Posted: 12 May 2009, 21:31
by Grefven
har du verkligen dragit in navet i botten? ända i botten och dragit mer rätt moment?

inte höftat nu alltså utan rätt moment.

Posted: 13 May 2009, 16:22
by Per Eriksson
Tagit isär o mätt upp lagerläget, i innerkant är det korrekt mått och form, i ytterkant är det däremot 0,16mm ovalitet.

Därmed vet jag varför lagret glappar, när man driver i lagret så deformeras ytterbanan så den också blir oval.


Min snabbfix blir att slipa upp hålet på den trånga ledden liiite grann såpass att lagerbanan förblir rund när man driver in den och sen montera med bussningslim.

Posted: 13 May 2009, 21:56
by kristov
Per Eriksson wrote:Tagit isär o mätt upp lagerläget, i innerkant är det korrekt mått och form, i ytterkant är det däremot 0,16mm ovalitet.

Därmed vet jag varför lagret glappar, när man driver i lagret så deformeras ytterbanan så den också blir oval.


Min snabbfix blir att slipa upp hålet på den trånga ledden liiite grann såpass att lagerbanan förblir rund när man driver in den och sen montera med bussningslim.


Bara kasta mina bärarmar då...

Måste väl nästan köpa fabriksnya ska man vara på säkra sidan.

Posted: 14 May 2009, 06:56
by Bonje
Bara kasta mina bärarmar då...
Måste väl nästan köpa fabriksnya ska man vara på säkra sidan.

OM man har gjort mycket jobb på bärarmarna så skuklle nog jag ha svarvat (i en fräsmaskin) ur lagerläget, svarvat en bussning som man sedan pressar i där. Slutligen får man ssvarva upp igen till rätt mått.

Man får väl överväga vilket som är mest jobb.. :(

Posted: 14 May 2009, 21:38
by Per Eriksson
Det är inte tjockt med material där, skulle nog isåfall prova att pressa ihop det på ovala hållet och sen brotscha eller värma på med gasen så det krymper o sen på med brotschen.

Posted: 14 May 2009, 21:48
by kristov
Per Eriksson wrote:Det är inte tjockt med material där, skulle nog isåfall prova att pressa ihop det på ovala hållet och sen brotscha eller värma på med gasen så det krymper o sen på med brotschen.


Jag avvaktar vad du får til innan jag gör nått med mina armar - mycket bra at du klurar ut detta! :)

Posted: 14 May 2009, 22:50
by Nobbe
Ähh. bara upp med skiten i närmaste jiggslip. Så slipper ni brotscha å svarva i fräsar (svarva i en fräs? sorry bonje) å böga runt.

Men, då gäller det iof att man har tillgång till en vettig jiggslip då. :lol:

Posted: 15 May 2009, 07:59
by kristov
Nobbe wrote:Ähh. bara upp med skiten i närmaste jiggslip. Så slipper ni brotscha å svarva i fräsar (svarva i en fräs? sorry bonje) å böga runt.

Men, då gäller det iof att man har tillgång till en vettig jiggslip då. :lol:


Vad är en jiggslip?