Roobin's Bmw e30 ''m3'' 327 Turbo
Posted: 01 May 2009, 01:14
Tjenare allihopa .Då startar väll jag ett projekt på en Bmw e30 318i
Här är receptet på Min M20B25 som kommer att få vila under huven på bmw vid senare tillfälle
Motor
M20B25 block som är o-ringat samt strokad till 2,7
Portad och svetsad topp
m20 kolvar
2 liters stakar
Förstärkt koppling
Sachs 618 tryckplatta
Singelentry turbogrenrör
Turbo: Holset HX35w
Lättat svänghjul 2 kg
Sprut: Ms 2,2
Spridare: 390cc @3bar
Polerade vipparmar
Viktade stakar
50mm HKS wastegate
Oljecatch tank
Drivlina och chassi
Koni gula stötdämpare bak
Monroe stötdämpare fram
Cobra fjärdar 60/40 sänk
diff 3,79 utvxl
Ombyggda skärmar till att efterlikna en e30 M3
Hemmabyggda sidokjolar i 2mm plåt
Sidepipe på vänster sida
Reservhjulsbaljan borttagen
Lättad 15 kg på dämpmaterial
Bilder På bilen Samt Info !
Bilen Hemtagen från Västernäs nu
Som ni ser fanns det lite skavanker som lite ytrost på bakluckan
Inredningen rätt hel förövrigt
Dimlysen hela
Tak-lucka alltid skönt o ha det sålänge dom är täta
Rostfria golv
Rostfria golv
Lite bilder på motorn som tjernobyl härdsmälta
Ventil tätningen var helt borta på en ventil !
Här såg det väll okej ut va ? bara till att plocka ihop o fortsätta köra
Extraktor grenrör Orginal fick jag veta på M42B18 (318is) Maskinerna
Topplocks packningen trasig
Kapat ur reservhjuls baljan nu får att komma åt diffen mycket lättare samt man samlar ej på sej så mkt skit i baljan sen heller !
Lite ytrost i baken !
Dimljusen som var hela !
Lite ytrost i ena hörnet men inget allvarligt
Börjar bli tom nu
Nerslipad inför lack Vart lite tidigt dock då jag sen började istället med m3 skärmar
Påbörjad målning av hjulhus skall byta fjäderben samt allt annat dåligt till nyrenoverade saker !
Fick en M3 Vinge av Lilla P Men det blir o använda den jag hade förut !
Sen så lyfte vi ur maskinen FÖR HAND då vi inte hade motorlyften hemma !
Lagom tungt det var men det gick
siså där en fram skärm nästan klar nu hemma byggt resten kvar nu då
Sliiipa Sliiipa
Kan bli något ?!
Nu har jag på börjat Breddning av bakskärmar Breddar ut 5cm Och 4Cm framme
Vart till o kapa isär på mitten också
Punktat dit lite plåt
Helsvetsat
blir o fixa lite i hjul huset nu också usch för det !!
Snyggaste tröjan jag har just nu
Påbörjat lite portning av M20B25 Toppen
Har hänt lite saker igen Blir denna vita vinge jag kör med !
Bränsle filter samt bränsle regulator blir placerat så som på bilden
Snart klart med breddning
plenum för M20
Flyttade upp stereon för det blir lite knappar där stereon var förut
Dagsläget för M20B25an ser ej roligt ut men den hoppar väll igång senare i framtiden igen får man hoppas
Blocket Lackat blank svart !
Kollade lite snabbt hur insuget blir det blir lite längre ut nu äre bara på hängt
såhär trevliga var mina lager också
sedan handla jag basar av buumi Men sålde ivägigen då jag insåg att det inte ska bli dunka dunka
Ny Intercooler påväg in i bilen
Blir rätt bra framför kylaren Passa perfekt mellan rambalkarna
sen bygger jag även egen olje cath tank
håller på plockar ihop bakvagnen just nu jag lär juh iaf vara ensam om färgen på underredet
Cathtank klar nu bara lacka till nuså är den fin billigt o bra den fyller sin funktion iaf
sådärja nu börjar vi komma nån vart ny lackat motorutrymme lite dåligt bild jag vet skall ta bätter sen när jag tar ut den
bara slipa o måla karossen till nu
Sååja Lite bättre bilder på skönheten
Rätt snyggt med blank svart under huven =) Lite grejjer har trillat på plats också ser riktigt bra ut =)
Slutligen en bild på bakvagnen som nu är 95% komplett sköönt o få något klart
Passade på ikv att ta en liten hel hets bild över bilen .tkr nog detta kan bli rätt fränt när det är klart lååångt till sommarn ännu som tur är
Aoooh jag måst väll visa att jag gör något jag med då
spacklat och slipat och åååter spacklat igen men snart äre klart det tar sej iaf
Sedan köpte jag turbo idag eller rättare sagt två st kkk27:or
Och sen köpte jag en dvd spelare också
Köpte hx35 idag. Lagom Maaanligt när den är ovanför huven
Polerings bög man e så har jag stått med sliptrissa o poleringstrissa hela dan o hållit på med turbon det är inte mycket kvar nu innan jag har helt blankt kompressos hus :kryck:
Har ej hänt så mycket men hände en sak ikv på vår picup
ny lackad mattsvart med oranga ränder ska ta bättre pics då jag tar ut den
53hk orginalt o nu är det juh extraktor grenrör simonsdämpare o öppet luftfilter o weberförgasare uppskattad effekt 250hk
Då min kamera fortfarande är försvunnen får jag väll la ta kort med mobilen dock en vecka gammal film o foto sitter tuuurbo på den nu också ska ta lite nya bilder åt er film klipp också
Warning för piss ljud filmat med mobil
Håller på Svetsar Sido-Kjolar för fullt nu ska även ha sidepipe på den låter rätt bra utan dämpare märkte jag turbon dämpar ju ljudet en hel del så jag ska pröva besikta utan dämp då den inte låter så högt som jag skulle tro men med turbo så säger det juh sej sj.
Kunde juh inte hjda mej o lägga turbo på M20B23:an heller sj klart måste man juh ha snigel annars äre inget kul.. Laddet ligger på 1,2 bar just nu o allt funkar helt ok bara o vrida ner laddet til 0,2 bar sen när det bär av till besiktning....
Anton o jag körde en riktig snikare igår med lite halv bra topplocks pacningar o en komplatta på 3 mm. Vi sänkte det hela 5 mm
Hmm den är lite smått slö just nu hehe ....
Nu vill jag ha bort snön o se hur mycket ladd jag kan krana på 1,2 bar i ladd dög juh inte nu ska vi ha mera !!!!!
OBS.. Kallas det snik motor ska inte motorn vara snygg o inte nya delar användas heller men den ska gå som fan istället
Det kan kanske vara för mycket sänkt nu o blir den allt för slö att köra så blire bara dubbla pacningar ist !
FIIIIIIIIIIIIIIIIIIIILM Obs det kom lite olja på grenröret
Nu när jag endå är vaken o pigg så klicka det för mej att vi bestämt färg på bilen nu också
Den skall bli helvit med Bmws häftiga ränder runt om sej lägger upp en bild åt er som inte vet vad jag menar
så var det till bilderna nu då . Tack Nicke (Far) för hjälpen
Monterade ihop allting så man får en liten överblick hur allting ser ut
Obs första grenröret jag nånsing byggt o lindat !!
Här är receptet på Min M20B25 som kommer att få vila under huven på bmw vid senare tillfälle
Motor
M20B25 block som är o-ringat samt strokad till 2,7
Portad och svetsad topp
m20 kolvar
2 liters stakar
Förstärkt koppling
Sachs 618 tryckplatta
Singelentry turbogrenrör
Turbo: Holset HX35w
Lättat svänghjul 2 kg
Sprut: Ms 2,2
Spridare: 390cc @3bar
Polerade vipparmar
Viktade stakar
50mm HKS wastegate
Oljecatch tank
Drivlina och chassi
Koni gula stötdämpare bak
Monroe stötdämpare fram
Cobra fjärdar 60/40 sänk
diff 3,79 utvxl
Ombyggda skärmar till att efterlikna en e30 M3
Hemmabyggda sidokjolar i 2mm plåt
Sidepipe på vänster sida
Reservhjulsbaljan borttagen
Lättad 15 kg på dämpmaterial
Bilder På bilen Samt Info !
Bilen Hemtagen från Västernäs nu
Som ni ser fanns det lite skavanker som lite ytrost på bakluckan
Inredningen rätt hel förövrigt
Dimlysen hela
Tak-lucka alltid skönt o ha det sålänge dom är täta
Rostfria golv
Rostfria golv
Lite bilder på motorn som tjernobyl härdsmälta
Ventil tätningen var helt borta på en ventil !
Här såg det väll okej ut va ? bara till att plocka ihop o fortsätta köra
Extraktor grenrör Orginal fick jag veta på M42B18 (318is) Maskinerna
Topplocks packningen trasig
Kapat ur reservhjuls baljan nu får att komma åt diffen mycket lättare samt man samlar ej på sej så mkt skit i baljan sen heller !
Lite ytrost i baken !
Dimljusen som var hela !
Lite ytrost i ena hörnet men inget allvarligt
Börjar bli tom nu
Nerslipad inför lack Vart lite tidigt dock då jag sen började istället med m3 skärmar
Påbörjad målning av hjulhus skall byta fjäderben samt allt annat dåligt till nyrenoverade saker !
Fick en M3 Vinge av Lilla P Men det blir o använda den jag hade förut !
Sen så lyfte vi ur maskinen FÖR HAND då vi inte hade motorlyften hemma !
Lagom tungt det var men det gick
siså där en fram skärm nästan klar nu hemma byggt resten kvar nu då
Sliiipa Sliiipa
Kan bli något ?!
Nu har jag på börjat Breddning av bakskärmar Breddar ut 5cm Och 4Cm framme
Vart till o kapa isär på mitten också
Punktat dit lite plåt
Helsvetsat
blir o fixa lite i hjul huset nu också usch för det !!
Snyggaste tröjan jag har just nu
Påbörjat lite portning av M20B25 Toppen
Har hänt lite saker igen Blir denna vita vinge jag kör med !
Bränsle filter samt bränsle regulator blir placerat så som på bilden
Snart klart med breddning
plenum för M20
Flyttade upp stereon för det blir lite knappar där stereon var förut
Dagsläget för M20B25an ser ej roligt ut men den hoppar väll igång senare i framtiden igen får man hoppas
Blocket Lackat blank svart !
Kollade lite snabbt hur insuget blir det blir lite längre ut nu äre bara på hängt
såhär trevliga var mina lager också
sedan handla jag basar av buumi Men sålde ivägigen då jag insåg att det inte ska bli dunka dunka
Ny Intercooler påväg in i bilen
Blir rätt bra framför kylaren Passa perfekt mellan rambalkarna
sen bygger jag även egen olje cath tank
håller på plockar ihop bakvagnen just nu jag lär juh iaf vara ensam om färgen på underredet
Cathtank klar nu bara lacka till nuså är den fin billigt o bra den fyller sin funktion iaf
sådärja nu börjar vi komma nån vart ny lackat motorutrymme lite dåligt bild jag vet skall ta bätter sen när jag tar ut den
bara slipa o måla karossen till nu
Sååja Lite bättre bilder på skönheten
Rätt snyggt med blank svart under huven =) Lite grejjer har trillat på plats också ser riktigt bra ut =)
Slutligen en bild på bakvagnen som nu är 95% komplett sköönt o få något klart
Passade på ikv att ta en liten hel hets bild över bilen .tkr nog detta kan bli rätt fränt när det är klart lååångt till sommarn ännu som tur är
Aoooh jag måst väll visa att jag gör något jag med då
spacklat och slipat och åååter spacklat igen men snart äre klart det tar sej iaf
Sedan köpte jag turbo idag eller rättare sagt två st kkk27:or
Och sen köpte jag en dvd spelare också
Köpte hx35 idag. Lagom Maaanligt när den är ovanför huven
Polerings bög man e så har jag stått med sliptrissa o poleringstrissa hela dan o hållit på med turbon det är inte mycket kvar nu innan jag har helt blankt kompressos hus :kryck:
Har ej hänt så mycket men hände en sak ikv på vår picup
ny lackad mattsvart med oranga ränder ska ta bättre pics då jag tar ut den
53hk orginalt o nu är det juh extraktor grenrör simonsdämpare o öppet luftfilter o weberförgasare uppskattad effekt 250hk
Då min kamera fortfarande är försvunnen får jag väll la ta kort med mobilen dock en vecka gammal film o foto sitter tuuurbo på den nu också ska ta lite nya bilder åt er film klipp också
Warning för piss ljud filmat med mobil
Håller på Svetsar Sido-Kjolar för fullt nu ska även ha sidepipe på den låter rätt bra utan dämpare märkte jag turbon dämpar ju ljudet en hel del så jag ska pröva besikta utan dämp då den inte låter så högt som jag skulle tro men med turbo så säger det juh sej sj.
Kunde juh inte hjda mej o lägga turbo på M20B23:an heller sj klart måste man juh ha snigel annars äre inget kul.. Laddet ligger på 1,2 bar just nu o allt funkar helt ok bara o vrida ner laddet til 0,2 bar sen när det bär av till besiktning....
Anton o jag körde en riktig snikare igår med lite halv bra topplocks pacningar o en komplatta på 3 mm. Vi sänkte det hela 5 mm
Hmm den är lite smått slö just nu hehe ....
Nu vill jag ha bort snön o se hur mycket ladd jag kan krana på 1,2 bar i ladd dög juh inte nu ska vi ha mera !!!!!
OBS.. Kallas det snik motor ska inte motorn vara snygg o inte nya delar användas heller men den ska gå som fan istället
Det kan kanske vara för mycket sänkt nu o blir den allt för slö att köra så blire bara dubbla pacningar ist !
FIIIIIIIIIIIIIIIIIIIILM Obs det kom lite olja på grenröret
Nu när jag endå är vaken o pigg så klicka det för mej att vi bestämt färg på bilen nu också
Den skall bli helvit med Bmws häftiga ränder runt om sej lägger upp en bild åt er som inte vet vad jag menar
så var det till bilderna nu då . Tack Nicke (Far) för hjälpen
Monterade ihop allting så man får en liten överblick hur allting ser ut
Obs första grenröret jag nånsing byggt o lindat !!