Page 1 of 2
BmwE30 335 turbo ( color concept)
Posted: 30 Apr 2009, 23:18
by kettmpa
Bil: krockad 325i -87
Motor&div: M30B35 -92
¤Topdeckat
¤oringat
¤hornat
¤svarvade kolvar (plana)
¤viktjusterat
¤ARP bultar
¤bmw 745 avgas ventiler
¤bmw 745 grenrör+wg
¤nyrenoverad topp+planad
¤oljeretur blocket
¤nya lager+ringar+packboxar
¤kkk27 turbo
¤IC
¤flyttat spjällhus
¤vattenpump
¤3" IC rör
¤getrag från 535 e34
¤765 tryckplatta med 4 puckad sinter
¤3" från turbo 1 dämpare
¤hardyskiva
¤hemma byggda motorfästen
¤mätare (oljetryck,laddtryck,vattentemp)
¤dumpventil en gåva från jobbar polarn vet ej va det är
¤Nuke bussningskit E30
¤hemmabyggd olje catchtank
¤och allt runt omkring
BRÄNSLE:
¤o44 pump
¤520cc spridare
¤org lmm
¤malpassi 1:4 prog btr
¤e85
¤nya ledningar
Kylning:
¤e28 kylare
¤e34 expand kärl
¤elfläkt
¤Oljefilter hållare med oljekyl anslutningar (köpt av nån på detta forum)
¤oljekylare
Ångrar nu i efterhand då mitt snikbygge vart rätt dyrt att jag inte köpte smidda kolvar(mahle)
men gör nog det i vinter då jag tänkte byta karossen!
/mvh kim
Posted: 01 May 2009, 10:56
by Pimplaren
Fint!
Posted: 01 May 2009, 13:28
by Roobin
jobba på nu gubbe så du får köra lite i sommar
Posted: 14 Jun 2009, 12:39
by kettmpa
liten update då...
motorn är i uppstartad och provkörd
tack fekzen för support och snabbt chip!
rooobin som är min ända fiende va över i onsdags och skulle "hjälpa" men i stället gjorde han tvärtom!(han är rädd att bli ifrånkörd!)
+ att jag köpte hans fälgar
provkörde i onsdags,efter jag hade meckat lite med wg så laddade den bara 0,5 men man kände att det fanns lite pulver i den
idag så va jag och meckade lite med min wg igen och fick upp laddtrycket till ca: 1bar dock är det mycket blött ute men det låter och känns att det finns krut i löken!
har börjat plocka ihop karrosen nu men passformer har jag inte fixat till ännu finns lite annat som prioriteras just nu!
Posted: 14 Jun 2009, 12:44
by Roobin
upp med nya bilder nu då gubbfan
Posted: 14 Jun 2009, 12:49
by kettmpa
Roobin wrote:upp med nya bilder nu då gubbfan
ja men tar sin tid att ladda över från mobilen! jag hade inte bara bilder på bilen på moben!
btw snart är du ifrån körd!
Posted: 14 Jun 2009, 13:02
by Roobin
haha vakna upp ur din dröm nu
hahaha man ska spänna lmm vafan
men nu var de testat.. o de gick inge bättre o du skruva tillbaka... utslutningsmetoden kallas de min vän
Posted: 14 Jun 2009, 13:11
by kettmpa
sabotag enligt mig!
Posted: 14 Jun 2009, 15:03
by RickardP
Fränt bygge
Var det mycket jobb med att flytta spjället?
Posted: 14 Jun 2009, 15:09
by kettmpa
RickardP wrote:Fränt bygge
Var det mycket jobb med att flytta spjället?
kan jag inte påstå!
tog bara en hålsågsborr i 3" borrade på baksidan borrade + gängade m6 skruvar innefrån ( man kommer åt när man tagit bort spjällhuset där det sitter orginal)
sen där jag borrade 3" hålet är det gjutet typ "bmw 3.5" eller nåt som jag åkte till lokal firma med fräs som gjorde det helt rakt.
där spjäll huset satt kapade jag bara en tjockare bit plåt som jag borrade upp och skruva dit
sen efter som jag inte ville köpa en ny gaswire så vände jag upp och ner på spjällhuset och byggde nytt fäste för wire
1 timmes jobb typ ( bortset från fräsningen)
Posted: 14 Jun 2009, 15:15
by RickardP
Okej! Sätter man spjället så luften kommer in "bakifrån"? Alltså så man kan slipper bygga på vajern fästet. Hoppas du fattar lite halvdåligt beskrivet
Posted: 14 Jun 2009, 15:53
by kettmpa
vet inte riktigt hur du menar.. men jag byggde motorn/insuget innan jag hade en bil ens.. när jag köpte mig e30 och skulle ner med den såg jag att wiren inte skulle räck runt så jag vände upp och ner på spjällhuset och byggde ett fäste där fästet sitter orginal fast neråt och att man sätter wiren i det nya fästen och inte höljet ...kan ta kort på det imorgon om du vill!
Posted: 14 Jun 2009, 18:50
by RickardP
kettmpa wrote:vet inte riktigt hur du menar.. men jag byggde motorn/insuget innan jag hade en bil ens.. när jag köpte mig e30 och skulle ner med den såg jag att wiren inte skulle räck runt så jag vände upp och ner på spjällhuset och byggde ett fäste där fästet sitter orginal fast neråt och att man sätter wiren i det nya fästen och inte höljet ...kan ta kort på det imorgon om du vill!
Ah skulle vara kul att se
Posted: 19 Jun 2009, 20:53
by kettmpa
Liten update.!
Hade lite problem med luft i kylsystemet lufta som en galning körde en bit va det luft igen...
när jag fick tillbax blocket/toppen från motor firman saknade jag min styrhylsor till blocket... struntade i dom fixerade packningen för hand och drog åt..
som jag misstänkte 2 oringingar låg inte på stålkantens övre del!!!
GÖR OM GÖR RÄTT!!!
skönt att man fann problemet... nya hylsor bestälda ny packning redan inköpt.. skruva ihop nästa vecka!
hoppas toppen fortfarande är rak!
annars går det fint.. min wastgate vill inte vara med och leka över 1bar den får ett eget liv :/ finns den nån wg som är större bättre som passar rakt på köttfärslimpan (745 grenrör)?
fick även dit Nuke bussningskit motorn sitter där den ska och inte en millimeter åt nåt annat håll
annars känner jag mig rätt nöjd med motorn osv..
skulle vilja ha ett annat sprut om man inte kan få till att den går lite "renare" med orginal grejor!
nån som vet ett billigt/prisvärt sprut?
haltech har jag haft ALDRIG igen... autronic köpte jag av robban på mrm fick bra support osv men dyrt !!
/trevlig midsommar
Posted: 20 Jun 2009, 11:57
by salis
Sicken dräpare det har blivit av den ;D
Posted: 20 Jun 2009, 12:02
by kettmpa
salis wrote:Sicken dräpare det har blivit av den ;D
ja du får väll komma och ta en prov sväng sen!
Posted: 21 Jun 2009, 19:20
by come_on
hej..
har du ikke nogen bedre billeder af der hvor turboen sidder...
har selv en e30 med m30 motor , synes bare ikke der er så meget plads.
så det kunne være fedt hvis du har nogen billeder af det... så jeg kunne se hvad du har gjort for at få plads til turboen...
mvh steffen