Page 1 of 1

MT street, ha slang eller inte?

Posted: 22 Apr 2009, 00:13
by OCR Pettzon
Ska lägga på mt däcken snart och undrar nu om man ska lägga i slang eller ej. Vissa säger slang i och andra inte.

Vad har ni för tips, synpunkter??

Någon som har haft problem med slang för att de tex vrider sönder ventilen mm??

Posted: 22 Apr 2009, 08:13
by Ximon
Vilken storlek på däcken gäller det? Skruvat fast dem i fälgen?

Posted: 22 Apr 2009, 19:05
by no1_martin
Det står att däcken skall ha slang men eftersom de sällan sitter stilla på fälgen så funkar det nog dåligt. Har själv kört runt ett par 27x10,5-15 ett halv varv på fälgen och de finns det ingen slang som klarar. Då var däcken pålagda utan smörja. Skruva är nog inte fel.

Posted: 22 Apr 2009, 20:05
by SirSteve
De är ett 26X10.50-15 som kommer sitta på en 8" bred plåtfälg.

Posted: 22 Apr 2009, 20:42
by Ximon
När jag hade sådana hade jag ingen slang i dem och det fungerade alldeles utmärkt.
Montering utan däck-klet kan nog vara att föredra!

Har man däremot lite större däck vill man ofta skruva fast dem då de kan spinna i fälgen om man inte skruvar dem.
Ifall däcken skruvas är det ofta svårt att få lufttätt så då används oftast slang.

Posted: 22 Apr 2009, 20:50
by bonden
jag kör utan slang nu men har limmat mina däck mot fälgen . funkar kanon

Posted: 22 Apr 2009, 23:41
by OCR Pettzon
bonden wrote:jag kör utan slang nu men har limmat mina däck mot fälgen . funkar kanon


de kanske kunde vara något att prova att limma... Någon mer med erfarheter?

Posted: 23 Apr 2009, 13:40
by Dofilus
Jag körde också limmat utan slang. Inga problem alls

Posted: 23 Apr 2009, 13:52
by PaparaZZi
vad har ni andvänt för limm då?mvh

Posted: 27 Apr 2009, 19:05
by Dofilus
Ingen aning, det fixade snubbarna på Vianor här i stan.

Posted: 27 Apr 2009, 19:19
by Strandholm
Rätt så coolt det där med wrinklewall däck förövrigt, såg en dokumentär på discovery förr om när dem uppfann det hela, riktig smart uppfinning. :]

saxat ifrån wikipedia:
"Wrinklewall" slicks are now specifically designed for the special requirements of drag racing, being constructed in such a way as to allow the sidewall to be twisted by the torque applied at launch, softening the initial start and thus reducing the chances of breaking traction. As speed builds, the centrifugal force generated by the tyre's rotation "unwraps" the sidewall, returning the energy to the car's acceleration. Additionally, it causes the tyres to expand radially, increasing their diameter and effectively creating a taller gear ratio, allowing a higher top speed with the same transmission gearing."