Page 1 of 1
trasig topplockspackning 320turbo som ändå går?
Posted: 21 Apr 2009, 12:19
by OverBoosted
Hej! polaren har en 320 e30 turbo som blåryker som fan och kollade oljestickan nyss och självklart vittklet i oljan så antar att topplockspackningen gått? Nu till saken. Bil går fortfarande bra! skjuter på som fan. Tror ni att toppen klarat sig från sprickor då eller är kanske topplockspackningen inte alls pajj?
Posted: 21 Apr 2009, 13:05
by Storås
Är det inte vitrök då, med tanke på att det är vatten i oljan ? Det kanske kommer ut vatten i loppen också..
Min var likadan, gissade till oss massa troliga fel, då det inte märket på bilens gång förutom på tomgång då den inte gick på alla cylindrar.. Det var spricka i toppen mellan förbränningsutrymme och vattenkanal, kanske är något liknande på eran bil ?
Mvh
Posted: 21 Apr 2009, 13:07
by Bäckis
Toppen sprucken men packning hel känns rimligt.
Posted: 21 Apr 2009, 14:02
by OverBoosted
Möjligt..
Den har blårökt länge. (en månad) o han har kört bilen utan att bry sig (gasa tills de rasar) luktat o blå rökit som fan men den har gått friskt genom hel regitret även på tomgång osv. o gör fortfarande men idag var jag bara tvungen o kolla hans olje sticka.. o ja de va ju vitt klet i olja.. inte överdrivet men de fanns där.. o vevhus veten hade även den fullt med vitkletig olja på sig. (öppen vevhus vent) men ja han har ju troligen kört så en månad o kör så fortfarande utan problem därför jag tycker det är mycket konsitgt att bilen inte går som skit nånstans... Kan de va spricka i toppen/trasigtopplocks packning utan att de påverkar motorns gång?
Posted: 21 Apr 2009, 21:28
by JErngren
Rätt mängd vatten är bra för motorn..
lite trasig toppackning = billig vatteninsprutning

Posted: 21 Apr 2009, 21:35
by Murén
blåröken tyder oftast på att det går in olja i förbränningen eller så är turbon kass. toppackningen kan ju ha skitit sig mellan vattenkanal och oljekanal utan att den går dåligt..
Posted: 21 Apr 2009, 21:55
by fredrick
Tänk på att lagrena blir skrot i maskin om ni kör den med vatten i oljan och är det även glykol med så är det ännu sämre.
Posted: 21 Apr 2009, 21:55
by OverBoosted
Murén wrote:blåröken tyder oftast på att det går in olja i förbränningen eller så är turbon kass. toppackningen kan ju ha skitit sig mellan vattenkanal och oljekanal utan att den går dåligt..
Tackar för era svar! jag var bara lite nyfiken på hur du kunde gå som den gör trots det så att säga

Men nu fick man lite kött på benen o har lärt sig lite nya saker! är ingen sorg för ägaren till bilen eller bilen iaf som tur är.. hade varit värre om det var ett 300tkr bygge
