Page 1 of 3
Tändkurva M20 Turbo
Posted: 24 May 2006, 15:27
by Maverick
Hallå!
Ni som har mappat m20 med turbo, hur hög tändning brukar ni våga köra med? På olika varvtal och last?
Jag förstår om inte bmwandreas eller bäckis vill avslöja sina hemlighter
, men ni andra som mappat m20?
Hur hög tändning vågar man ge den vid runt 1 bar?
Edit: Jag kör med vanlig BF98 och runt 8.2:1 i kompförhållande.
Posted: 24 May 2006, 15:38
by Fido85
ähh gå och ta i kragen deras så får dom avslöja lite hemlisar åt oss
Posted: 24 May 2006, 16:07
by Maverick
Fido85 wrote:ähh gå och ta i kragen deras så får dom avslöja lite hemlisar åt oss
Fast dom ska ju leva på att mappa bilar, så vill dom hålla sånt för sig själv förstår man ju!
Posted: 24 May 2006, 16:13
by Bmwandreas
Olika från motor till motor.
Men typ 20 grader
Posted: 24 May 2006, 16:15
by Strandholm
Ingen som kan fixa fram ett motronic chip med lite backad tändning till m20? Man tycker att det borde finnas många köpare på en sådan produkt.
Posted: 24 May 2006, 16:23
by Maverick
Bmwandreas wrote:Olika från motor till motor.
Men typ 20 grader
Så man vågar köra runt 20 grader vid 1 bars tryck?
Vid typ 0.5 då?
Posted: 24 May 2006, 16:36
by Svintoleffe
Amplify wrote:Ingen som kan fixa fram ett motronic chip med lite backad tändning till m20? Man tycker att det borde finnas många köpare på en sådan produkt.
Det finns program o ladda hem, ifrån internet, sen så måste du ha ett eprom chip o brännare, så kan du göra det själv. finnms även komplett lista så att du kan ladda hem program varan som sitetr i orginal chipet, oså kan du ändra tändningen osånt.
Jag hitatde det på nätet, så jag har det på dtaan.
Posted: 24 May 2006, 16:43
by Strandholm
Du har inte lust att länka då? internet är rätt stort för en lat ung grabb som mig själv
Posted: 24 May 2006, 19:05
by Fido85
Maverick wrote:Fido85 wrote:ähh gå och ta i kragen deras så får dom avslöja lite hemlisar åt oss
Fast dom ska ju leva på att mappa bilar, så vill dom hålla sånt för sig själv förstår man ju!
joo det skulle vem som helst göra
så det är helt rätt i att inte avslöja allt
Posted: 25 May 2006, 11:02
by Nisse Järnet
Fan att man inte går i skolan längre, då brände man ju chip hela dagarna
Posted: 25 May 2006, 11:45
by SirSteve
När vi mappade borsans var vi tvunga att gå så långt som 10 grader, detta vid 1,6 bar. Höjde vi till 11 var de små antydningar till spik
Polaren har 18 vid samma last...
Jag själv har "bara" 12 fast detta vid 2,2 bar
Posted: 25 May 2006, 13:11
by _JP_
Bmwandreas wrote:Olika från motor till motor.
Men typ 20 grader
Är det där det ger som mest effekt, eller för att man inte bör ladda mer för att de spikar?
Jag kör 32 grader vid 1 bar med 9:8:1 i komp.. men på E85
Posted: 25 May 2006, 15:10
by knotan
jag tycker att det låter väldigt snålt med så lite tändning
slå i en skvätt e85 i tanken så ska ni se på grejjor.
jag ligger på typ 30 gader vid 1.5 bar med 9.6:1 i komp i min volvosnurra, skulle gå å lägga på mer tändning, är rätt långt kvar till pmax å egt ligger desutom rätt högt men vevstakarna är nog inte lika förtjusta i det heller
Posted: 25 May 2006, 15:13
by Bmwandreas
Dom bmw motorer vi provat med E85 har varit lika spikkänsliga som på V-power.
Posted: 25 May 2006, 17:33
by peppe
Bmwandreas wrote:Dom bmw motorer vi provat med E85 har varit lika spikkänsliga som på V-power.
V-power är överlägset bästa soppan man kan ta från en pump, synd att det inte finns norr om Sundsvall.
Hur mycket tändning skulle man våga åka med om man körde på VP racefuel? Max ladd 1,5kg.
Posted: 25 May 2006, 17:36
by johankihl
peppe wrote:Bmwandreas wrote:Dom bmw motorer vi provat med E85 har varit lika spikkänsliga som på V-power.
V-power är överlägset bästa soppan man kan ta från en pump, synd att det inte finns norr om Sundsvall.
Hur mycket tändning skulle man våga åka med om man körde på VP racefuel? Max ladd 1,5kg.
VP CSP eller VP 109 motorsport? Ganska stor skillnad på dessa bränslen då CSP är en klassad soppa för motorsportklasser där bränslet inte är fritt. 109 motorsport är säkerligen MYCKET bättre.
Posted: 25 May 2006, 17:39
by Bmwandreas
CSP kan man oftast köra med 25-30 graders tändning.