Page 1 of 1
För högt soppatryck efter pumpbyte...
Posted: 20 Apr 2009, 17:09
by Ragge
Bytte orginalsoppapumpen (E30) till en walbro 255 in-tank och trycket ökade till 4.8 kilo innan låg det på 3 kilo.
Försökte justera ner trycket med hjälp av en progresiv mallpassi, men det verkade som att 4.8 kilo var det lägsta möjliga...
Bytte reggen till orginal, trycket låg på 3 kilo en stund, men for sedan upp på 4.8 igen.
Vad göra?
Kan en annan regulator klara av att justera ner trycket?
Hur onyttigt för spridarna (370cc) är det att bli smiskade med detta tryck?
Tacksam för alla synpunkter!
Mvh Ragge
Posted: 20 Apr 2009, 17:30
by Claes
Nu vet inte jag hur din setup serut på din bil men det kan inte vara så att dimensionen på returen efter regulatorn är för liten?
Vilket i sin tur gör att det inte flödar undan så snabbt som det borde och så blir det högre tryck istället .
Posted: 20 Apr 2009, 18:55
by pizza
Har du 4.8kg grundtryck så kommer det bli pannkaka när du får laddtryck, då kommer den inte orka flöda.
Asså, pumpen har ju inget med trycket att göra rent krasst, det är ju regulatorn som bestämmer trycket (så länge pumpen kan leverera det).
Posted: 20 Apr 2009, 22:50
by fulingbusen
Tyvärr har regulatorn en begränsning i sin tur, det verkar som att du har för högt flöde ut ur pumpen. Prova att rycka returen och spruta bensinen via en kort bit slang ned i en behållare. Om trycket sjunker då så är det returen, om trycket fortsätter vara högt så är det regulatorn.
Gällande soppatrycket.
Posted: 15 May 2009, 09:25
by Ragge
Efter några om-och-men så kom jag fram till att strypningen satt i returen i tanken. Provade jacka på en identisk tank från E30 och vipps så kunde jag ställa ner soppatrycket...
Attakerade returröret i tanken med tryckluft och *plong* så kunde jag reglera trycket efter det

Posted: 15 May 2009, 09:29
by Nisse Järnet
Tänkte väl, ska inte vara nåt problem med en walbro i en E30 med i övrigt original soppasystem

Re: Gällande soppatrycket.
Posted: 15 May 2009, 10:24
by Nisse977
Ragge wrote:Efter några om-och-men så kom jag fram till att strypningen satt i returen i tanken. Provade jacka på en identisk tank från E30 och vipps så kunde jag ställa ner soppatrycket...
Attakerade returröret i tanken med tryckluft och *plong* så kunde jag reglera trycket efter det

Så det satt skit i röret eller vad var det som PLONGade?

Vet ej!
Posted: 27 Dec 2010, 10:14
by Ragge
Jag vet inte alls
Ingen annan som råkat ut för något liknande?
Posted: 02 Jan 2011, 20:00
by Chrille
Jag var med om samma problem på min E30..
Jag splittade upp returen innan den går in i tanken och drog en extra slang ner i pumparmaturen.
Posted: 03 Jan 2011, 22:46
by keda
Jag var med om nåt liknande på min e30 då jag fixade till soppansystemet på den..... helt plötsligt hade jag INGEN retur alls igenom originalslangen

så jag bytte ut den mot en annan o sen funkade det, även jag körde ner returen i pumpen direkt

Bra att det löste sej iaf, lycka till med resten nu!
MVH Keda
Re: Gällande soppatrycket.
Posted: 19 Jan 2011, 20:32
by Ragge
Nisse977 wrote:Ragge wrote:Efter några om-och-men så kom jag fram till att strypningen satt i returen i tanken. Provade jacka på en identisk tank från E30 och vipps så kunde jag ställa ner soppatrycket...
Attakerade returröret i tanken med tryckluft och *plong* så kunde jag reglera trycket efter det

Så det satt skit i röret eller vad var det som PLONGade?

Hehe, ja jag antar att det var något som satt i vägen
Har inte haft några problem med trycke efter plonget i vilket fall.
Re: För högt soppatryck efter pumpbyte...
Posted: 29 Jul 2011, 11:48
by Ragge
Vad är det med tankarna på E30?!
Igår fick jag hem ytterligare en ny soppapump, det räckte med att jag nämde "pump-byte" den här gången så tjoff åkte soppatrycket upp på 6bar
och motorn dränktes i soppa och vägrade starta...
Kom åter igen fram till att det var tanken som ströp returen. Attakerade den då med tryckluft och fick det då att släppa..
Kul om det händer mitt ute i igenstans! Måste bygga om den på något vis...
Re: För högt soppatryck efter pumpbyte...
Posted: 29 Jul 2011, 12:01
by Ragge
Stor_snurra wrote:Ni kör möjligtvis inte E85? Det löser ju upp en massa skit i soppasystemet som troligtvis täpper igen? Fräter ju på slangar också om dem inte är bytta till Alkoholmotståndiga.
De är det som är så skumt, att jag enbart kört på bf95. Men om några dagar så ska det i E85 i tanken, vi får se om det blir mer återkommande då
