Bilder, film och text: En heldag med M-POWER och goa gübbar!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bilder, film och text: En heldag med M-POWER och goa gübbar!
Igår var vi ute och fotade Wallins 325iM E30 turbo. Behnam, som ägde bilen tidigare ville idag ha sin M3 E36 fotad, som Wallin tidigare ägt.
Jag älskar BMW och gillar att fotografera så det var inte så mycket att tänka på. Limmet anslöt också och då blev allt mycket roligare. Jag var själv jävligt nyfiken på hur hans nya kärra var. För er som inte vet så har han idag en vit E30 med V8an från M5 E39, den lämnar ca 400whp.
Det som stod på dagens schema var alltså en heldag med en 325iM E30 turbo med 398whp och bättre puts än när den lämnade fabriken, en M3 E36 med 693hk med sjukt bra puts den också och slutligen en alpinvit BMW E30 V8.
Tanken gav mig rysningar. Det är fan bilar man drömmer om varje natt, och idag skulle man få klämma, åka och fota alla!
Vi (jag och två kompisar) mötte alla uppe i Kungälv, det hela började med att vi inte hittade hela vägen fram. Efter lite samtalande med Behnam så sa han "Kör dit så möter Limmet upp". Hell yeah, väl på platsen hör man en V8 på varvstop för att sedan se en galen finne flyga fram på bredden framför oss. Det var nog han som va Limmet?
Alla bilar putsades noga och sedan drog vi ner mot Göteborg. På motorvägen gick det inte långsamt och draget från Limmets E30 är så galet gött. Oavsett varvtal så matar den på något jävulskt. Den har bredare register än man kan ana och ljudet får en att bli helt till sig.
Första intrycket var att det inte snålas på gasen från Limmets sida så han var inte sen med att föreslå att vi ska ut och "griseköra" på landsbygden runt Säve.
På tal om "griseköra" så blev det många donuts under dagen, här är två bilder på en av dom.
Väl ute på landsbygden så låter vi Wallin åka före oss (jag åker med Limmet) då Wallins bil är nylackad och vill helst ha fronten någorlunda fin en stund till. Det blästrar fint när 245 breda bakdäck snurrar fortare än de borde.
Jag har tidigare åkt med Wallin då han hade sin M3 E36 (den Behnam idag äger), och jag kan säga att den som inte säger att han kör snabbt, grymt, kontrollerat och brett är blind samt döv. Det är inte extra gaspådrag vid en kurva för att baken ska släppa, det stampas inte koppling för att bakdäcken ska slira till och det är ingen misslyckad epakörning. Det är FULLT ÖS hela tiden och bilen gör exakt så som föraren vill att bilen ska göra.
Nåväl, Wallin var framför oss. Min första tanke var ärligt talat "Fan, nu kan vi inte köra fort som fan då Wallin inte kan vägen och lär ta det lite lugnt". Där fick jag något i mig kan jag lova. Wallin laddade på något så in i helvete med bilen och Limmet är inte sen på att hänga på. Tänk er en kurvig skogsväg med fin asfalt och solen halvt i ögonen mellan träna. Det varvat med en högvarvig 6v sexa på 400 kusar tillsammans med en V8 på 7500prm och nästan raka rör, det är nirvana! Wallin släppte aldrig av och jag och Limmet såg ut som frågetecken och undrade när han släpper av då det b.la är originalbromsar på kärran!
Nej nej, här ska det inte släppas av. Jag kramade handtaget på dörren stenhårt samt såg hur taggad Limmet var på att hänga på Wallin. Jag tänkte ett par sekunder att "det gör inget om vi krashar, ska jag dö så är det såhär". Jag vet inte hastigheten men uppskattar den till över 140km/h på de snabbaste ställena och chassit vart verkligen underbart då det varken över eller understyrde något onödigt. Det flöt på och rattens rörelser kunde man känna rätt ner i backen. Vi flög fram och såg hur Wallin dansade ifrån oss framför.
Jag vet att Wallin är en säker förare men det kan lätt gå fel när man kör som svin på en smal väg. Jag pustade ut när jag såg att Wallin bromsade in. Vi stannade bakom Wallin och det rööök från hans bromsar! Det verkligen bolmade rök och då var det bara att börja skratta och man kände inombords att detta är racing, bromsarna glödde och man kände hur lukten från bilarna kom ikapp oss från skogens täta miljö.
Efter att vi väntat på Behnam med sin M3 turbo som han körde lite lugnare med samt en annan följebil så drog vi till en närliggande mack för att tjöta lite. Alla var i extas och tyckte det var svinkul. Adrenalinet dunkade på samtliga och man bara njöt.
Slänger in lite blandade bilder på Limmets E30 samt Behnams M3 turbo.
Sedan blev det massa slö-åkande då söndagsbilisterna visade sig och vi bestämde för att åka och käka en bit mat innan vi fortsatte fotandet. Tänk er tanken. Två filer, ingen trafik, tre bilar med totalt ca 1700hk och tre galna förare. Det kan bara sluta på ett sätt. Fort.
Det gasades något hejdlöst fort men kontrollerat på de tomma vägarna kring Torslanda. Jag körde följebilen och kunde bara njuta utav ljudet från alla monster.
Vi kom fram till ett röljus och Wallin samt Behnam stog taggade och väntade på grönt. Jag vet själv hur det är att vänta på grönt ljus från rött, de sekundrarna känns långa och man är så sjukt taggad! När det slog om var det fyra hjulspår i marken och två överladdade BMW-sexor som drog iväg. Jesus amalia vad det röt gött! När turbomonstrena kommit en bit iväg så kommer den galne Limmet på bredden förbi alla oss vanliga slöa och drar efter turbosarna. Den synen var skön. Två bilar som kör ikapp medans en annan kör på bredden bakom. Det är svårt att beskriva men ack så skönt att uppleva!
Allting upprepades vid nästa röljus och man kände sig inte så snabb i följebilen, vilket för ovanlighetens skull också vart en E30, dock en 316.
Det blir mycket text och skit och måste sova men kan inte låta bli att nämna Götatunneln!
En utav Göteborgs längsta tunnlar. Tror den är ca 2.5km med en fartkamera i mitten. Wallin, Behnam och Limmet åker framför mig och när alla passerat fartkameran så SJUNGER hela tunneln. Man hör hur Behnams M3'a slår mot varvstopp medans Wallins E30 kämpar upp genom tunneln och turbon visslar så högt att jag insåg att jag måste växla då jag tuggade varvstopp i följebilen. Mellan växlingarna hör man Limmets V8 vråla ut sin konst. Det fanns inte något i hela tunneln som kunde överrösta dessa monster. Jag menar, när man hör en 850 turbo eller liknande så ler man. Tänk er tre stycken monster som alla drar på fullt, i EN OCH SAMMA TUNNEL!?. Ja, det är svårt att beskriva. Vi drog om en Subaru och han såg ut att vara sugen på att hänga på men när han växlat ner var vi nog utanför tunneln redan.
Det filmades lite när Limmet sladdade. Det är filmat med en kameramobil och ser helt okej ut i datorn men Youtube verkar göra så att det hackar något enormt. Det är ingen bra film men någon är säkert intresserad utav att höra lite raggarbils-muller.
http://www.youtube.com/watch?v=IVakbrc-leo
Hoppas någon orkat läsa allt och någorlunda kunna förstått hur årets bästa dag har varit. Jag menar, köra M6 var en dröm, men detta är livet! Vill även tacka Ruergård som lånat ut all kamerautrustning, utan den hade denna dagen enbart varit ett minne i mitt egna huvud.
Mvh
Jag älskar BMW och gillar att fotografera så det var inte så mycket att tänka på. Limmet anslöt också och då blev allt mycket roligare. Jag var själv jävligt nyfiken på hur hans nya kärra var. För er som inte vet så har han idag en vit E30 med V8an från M5 E39, den lämnar ca 400whp.
Det som stod på dagens schema var alltså en heldag med en 325iM E30 turbo med 398whp och bättre puts än när den lämnade fabriken, en M3 E36 med 693hk med sjukt bra puts den också och slutligen en alpinvit BMW E30 V8.
Tanken gav mig rysningar. Det är fan bilar man drömmer om varje natt, och idag skulle man få klämma, åka och fota alla!
Vi (jag och två kompisar) mötte alla uppe i Kungälv, det hela började med att vi inte hittade hela vägen fram. Efter lite samtalande med Behnam så sa han "Kör dit så möter Limmet upp". Hell yeah, väl på platsen hör man en V8 på varvstop för att sedan se en galen finne flyga fram på bredden framför oss. Det var nog han som va Limmet?
Alla bilar putsades noga och sedan drog vi ner mot Göteborg. På motorvägen gick det inte långsamt och draget från Limmets E30 är så galet gött. Oavsett varvtal så matar den på något jävulskt. Den har bredare register än man kan ana och ljudet får en att bli helt till sig.
Första intrycket var att det inte snålas på gasen från Limmets sida så han var inte sen med att föreslå att vi ska ut och "griseköra" på landsbygden runt Säve.
På tal om "griseköra" så blev det många donuts under dagen, här är två bilder på en av dom.
Väl ute på landsbygden så låter vi Wallin åka före oss (jag åker med Limmet) då Wallins bil är nylackad och vill helst ha fronten någorlunda fin en stund till. Det blästrar fint när 245 breda bakdäck snurrar fortare än de borde.
Jag har tidigare åkt med Wallin då han hade sin M3 E36 (den Behnam idag äger), och jag kan säga att den som inte säger att han kör snabbt, grymt, kontrollerat och brett är blind samt döv. Det är inte extra gaspådrag vid en kurva för att baken ska släppa, det stampas inte koppling för att bakdäcken ska slira till och det är ingen misslyckad epakörning. Det är FULLT ÖS hela tiden och bilen gör exakt så som föraren vill att bilen ska göra.
Nåväl, Wallin var framför oss. Min första tanke var ärligt talat "Fan, nu kan vi inte köra fort som fan då Wallin inte kan vägen och lär ta det lite lugnt". Där fick jag något i mig kan jag lova. Wallin laddade på något så in i helvete med bilen och Limmet är inte sen på att hänga på. Tänk er en kurvig skogsväg med fin asfalt och solen halvt i ögonen mellan träna. Det varvat med en högvarvig 6v sexa på 400 kusar tillsammans med en V8 på 7500prm och nästan raka rör, det är nirvana! Wallin släppte aldrig av och jag och Limmet såg ut som frågetecken och undrade när han släpper av då det b.la är originalbromsar på kärran!
Nej nej, här ska det inte släppas av. Jag kramade handtaget på dörren stenhårt samt såg hur taggad Limmet var på att hänga på Wallin. Jag tänkte ett par sekunder att "det gör inget om vi krashar, ska jag dö så är det såhär". Jag vet inte hastigheten men uppskattar den till över 140km/h på de snabbaste ställena och chassit vart verkligen underbart då det varken över eller understyrde något onödigt. Det flöt på och rattens rörelser kunde man känna rätt ner i backen. Vi flög fram och såg hur Wallin dansade ifrån oss framför.
Jag vet att Wallin är en säker förare men det kan lätt gå fel när man kör som svin på en smal väg. Jag pustade ut när jag såg att Wallin bromsade in. Vi stannade bakom Wallin och det rööök från hans bromsar! Det verkligen bolmade rök och då var det bara att börja skratta och man kände inombords att detta är racing, bromsarna glödde och man kände hur lukten från bilarna kom ikapp oss från skogens täta miljö.
Efter att vi väntat på Behnam med sin M3 turbo som han körde lite lugnare med samt en annan följebil så drog vi till en närliggande mack för att tjöta lite. Alla var i extas och tyckte det var svinkul. Adrenalinet dunkade på samtliga och man bara njöt.
Slänger in lite blandade bilder på Limmets E30 samt Behnams M3 turbo.
Sedan blev det massa slö-åkande då söndagsbilisterna visade sig och vi bestämde för att åka och käka en bit mat innan vi fortsatte fotandet. Tänk er tanken. Två filer, ingen trafik, tre bilar med totalt ca 1700hk och tre galna förare. Det kan bara sluta på ett sätt. Fort.
Det gasades något hejdlöst fort men kontrollerat på de tomma vägarna kring Torslanda. Jag körde följebilen och kunde bara njuta utav ljudet från alla monster.
Vi kom fram till ett röljus och Wallin samt Behnam stog taggade och väntade på grönt. Jag vet själv hur det är att vänta på grönt ljus från rött, de sekundrarna känns långa och man är så sjukt taggad! När det slog om var det fyra hjulspår i marken och två överladdade BMW-sexor som drog iväg. Jesus amalia vad det röt gött! När turbomonstrena kommit en bit iväg så kommer den galne Limmet på bredden förbi alla oss vanliga slöa och drar efter turbosarna. Den synen var skön. Två bilar som kör ikapp medans en annan kör på bredden bakom. Det är svårt att beskriva men ack så skönt att uppleva!
Allting upprepades vid nästa röljus och man kände sig inte så snabb i följebilen, vilket för ovanlighetens skull också vart en E30, dock en 316.
Det blir mycket text och skit och måste sova men kan inte låta bli att nämna Götatunneln!
En utav Göteborgs längsta tunnlar. Tror den är ca 2.5km med en fartkamera i mitten. Wallin, Behnam och Limmet åker framför mig och när alla passerat fartkameran så SJUNGER hela tunneln. Man hör hur Behnams M3'a slår mot varvstopp medans Wallins E30 kämpar upp genom tunneln och turbon visslar så högt att jag insåg att jag måste växla då jag tuggade varvstopp i följebilen. Mellan växlingarna hör man Limmets V8 vråla ut sin konst. Det fanns inte något i hela tunneln som kunde överrösta dessa monster. Jag menar, när man hör en 850 turbo eller liknande så ler man. Tänk er tre stycken monster som alla drar på fullt, i EN OCH SAMMA TUNNEL!?. Ja, det är svårt att beskriva. Vi drog om en Subaru och han såg ut att vara sugen på att hänga på men när han växlat ner var vi nog utanför tunneln redan.
Det filmades lite när Limmet sladdade. Det är filmat med en kameramobil och ser helt okej ut i datorn men Youtube verkar göra så att det hackar något enormt. Det är ingen bra film men någon är säkert intresserad utav att höra lite raggarbils-muller.
http://www.youtube.com/watch?v=IVakbrc-leo
Hoppas någon orkat läsa allt och någorlunda kunna förstått hur årets bästa dag har varit. Jag menar, köra M6 var en dröm, men detta är livet! Vill även tacka Ruergård som lånat ut all kamerautrustning, utan den hade denna dagen enbart varit ett minne i mitt egna huvud.
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Låter som en underbar dag dehär.. men kommer inte du från götet? eftersom du inte hitta till kungälv?
Jävligt fina bilder, du e bra på dedär..!
Jävligt fina bilder, du e bra på dedär..!
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Det var in bland massa industrier, inte första huset efter motorvägen direkt
Mvh
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Haha, okej.. ute i Rollsbo då antar jag..!?
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
- Behnam Tayebi
- Posts: 93
- Joined: 17 Sep 2006, 20:51
- Location: Göteborg
Kanon bilder! Tack för att du bjuder på en härlig läsning. Kul att få höra upplevelsen från passagerarens sida Sommaren har ju bara börjat.
Själv så ska jag bli pappa när som helst, så man får ta vara på den tid som finns, för sen lär det inte bli mkt tid över har jag hört
Man kanske ska ta ut M3e30in efter man blivit pappa, då den går betydligt lugnare.
Tack för senast Pelko!
Själv så ska jag bli pappa när som helst, så man får ta vara på den tid som finns, för sen lär det inte bli mkt tid över har jag hört
Man kanske ska ta ut M3e30in efter man blivit pappa, då den går betydligt lugnare.
Tack för senast Pelko!
Tel: 0707-321206
Alpina B10 BiTurbo -91
E30 325-88 (ALPINA B6 3.5 clone)
http://www.garaget.org/BT" onclick="window.open(this.href);return false;
Alpina B10 BiTurbo -91
E30 325-88 (ALPINA B6 3.5 clone)
http://www.garaget.org/BT" onclick="window.open(this.href);return false;
Behnam Tayebi wrote:Själv så ska jag bli pappa när som helst, så man får ta vara på den tid som finns, för sen lär det inte bli mkt tid över har jag hört
Ingen fara med tid. Jag bygger på en m5 turbo, en M535/3.8, en gammal celica gt4 och en mr2 turbo. Och vår grabb är 1½ år
Fina bilder som vanligt pelko!!
/Henrik
Kul läsning med kanonbilder!
Lät som en klockren försommardag dehär
Lät som en klockren försommardag dehär
- Min portfolio
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- olander_91
- Posts: 323
- Joined: 08 Mar 2009, 18:14
- Location: Knivsta
låter inte helt fel det där
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
- M635 forever
- Posts: 1013
- Joined: 25 Jan 2006, 23:30
- Location: Huddinge
Fina bilder och roande läsning...sånt gillas.
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"