E36 styrväxel i E30 problem
Posted: 18 Apr 2009, 21:58
Blir så trött från att det skulle vara gjort på en eftermiddag till en riktig satas följetång...
Först när jag skall ha dit 14mm distanserna så visar det sig att oljetråget tar i styrväxeln.
Byter motorkuddar höjer motorpaketet, byter bultar sen passar inte tryckrören längre
Sedan idag fick jag ditt alltihop, men sen tänkte jag köra e36ans styrleder och styrarmar...
E30 har längre isär med styrlederna så jag tänkte bara lossa låsbultar och låsringarna och skruva ut styrlederna lite på den nya styrväxeln efter måttet på e30 styrväxeln.
Med två rörtänger gick låsbultarna och ringarna upp men styrlederna sitter fast bra, riktigt jävla bra.
Finns ju inget att hålla fast styrstaget med, det e bara en rund pinne som snurrar när man vrider runt styrleden. Har provat med värmepistol, 556 hammare etc
Trodde först man kunde dra låsmuttern ända in till stoppet på jängorna och på så sätt få ett mothåll, men muterjäveln e större än pinnen och snurrar vidare efter gängorna tar slut
Har tyvärr ingen gassvets man kunde sotat på med, det hade nog gjort susen, men vad fan gör man om man inte har tillgång till en sådan?
Justeringen som måste göras är i cm varlör och det går mao inte att köra till en däckverkstad och få fixat hjulinställning där.
Funderar på att flytta över e30 styrarmar/leder men behöver troligtvis ändå göra hjulinställning då jag inte är säker på att måttet in till styrstagens början är identiskt mellan växlarna så det känns sådär.
Alla tips mottages taksamt, nu e det nära att e30 släggan kommer fram.
Först när jag skall ha dit 14mm distanserna så visar det sig att oljetråget tar i styrväxeln.
Byter motorkuddar höjer motorpaketet, byter bultar sen passar inte tryckrören längre
Sedan idag fick jag ditt alltihop, men sen tänkte jag köra e36ans styrleder och styrarmar...
E30 har längre isär med styrlederna så jag tänkte bara lossa låsbultar och låsringarna och skruva ut styrlederna lite på den nya styrväxeln efter måttet på e30 styrväxeln.
Med två rörtänger gick låsbultarna och ringarna upp men styrlederna sitter fast bra, riktigt jävla bra.
Finns ju inget att hålla fast styrstaget med, det e bara en rund pinne som snurrar när man vrider runt styrleden. Har provat med värmepistol, 556 hammare etc
Trodde först man kunde dra låsmuttern ända in till stoppet på jängorna och på så sätt få ett mothåll, men muterjäveln e större än pinnen och snurrar vidare efter gängorna tar slut
Har tyvärr ingen gassvets man kunde sotat på med, det hade nog gjort susen, men vad fan gör man om man inte har tillgång till en sådan?
Justeringen som måste göras är i cm varlör och det går mao inte att köra till en däckverkstad och få fixat hjulinställning där.
Funderar på att flytta över e30 styrarmar/leder men behöver troligtvis ändå göra hjulinställning då jag inte är säker på att måttet in till styrstagens början är identiskt mellan växlarna så det känns sådär.
Alla tips mottages taksamt, nu e det nära att e30 släggan kommer fram.