Page 1 of 1
svetsning av ZF låda från 525tds
Posted: 23 May 2006, 22:16
by knotan
har köpt mej en ZF från en 525tds -93a
ska svetsa lådan mot en volvomotor, har kapat dän halva svepet å tatt andra halvan från en ZF automat från volvomotor,
men det verkar va nån lustig legering i nån av svephalvorna, svetsaren får inte till det, spricker å har sej
nån som vet ifall det är nå knepig legering i bmwns zf låda??
Posted: 24 May 2006, 21:30
by LG
Inte för att det är svar på din fråga,men vi gjorde en adapter mellan Volvomotorn och ZF lådan. Då slapp man ju svetsa
Posted: 24 May 2006, 22:45
by erikkihl
Har ni provat med AlMg5 som tillsats material eller vad har ni kört med?
Posted: 25 May 2006, 00:38
by PevAB
vad kör ni med för gas? Argon? Helium? så ni inte har någon utspädd gas. sk. smutsig. måste ju vara ädelgas.
mvh
Posted: 25 May 2006, 14:35
by knotan
ska jag av ärlig så har jag ingen aning om vad för tillsats han använde.
ädelgas kör han med iallafall!!
det lustiga är att han har svestat typ 5st getraglådor från bmw till min bil tidigare å då har det gått hur bra som helst.
Adapter vill jag inte ha, litar inte på att dem centrerar tillräckligt,
jag menar att jag va ju tvungen att korta svepet 10mm för å få centreringen å räcka fram till vevlagret, ska jag desutom slänga emellan en 10mm stålplåt mellan motor å låda så kommer växlådsaxeln inte få stöd i veven
Re: svetsning av ZF låda från 525tds
Posted: 25 May 2006, 17:23
by "Olsson"
Jag brände ihop min ZF med ett m45 svep och det var lite lurigt. Gjutgodset i zfn är hemskt "grynigt" och förorenat.
Kör på hög AC balans och sänk AC frekvensen så svetsen låter mer som en kulspruta, det fungerade för mig och det blev en ok svets. Om det håller det återstår och se, har inte provat än
Posted: 25 May 2006, 17:33
by johankihl
knotan wrote:ska jag av ärlig så har jag ingen aning om vad för tillsats han använde.
ädelgas kör han med iallafall!!
det lustiga är att han har svestat typ 5st getraglådor från bmw till min bil tidigare å då har det gått hur bra som helst.
Adapter vill jag inte ha, litar inte på att dem centrerar tillräckligt,
jag menar att jag va ju tvungen att korta svepet 10mm för å få centreringen å räcka fram till vevlagret, ska jag desutom slänga emellan en 10mm stålplåt mellan motor å låda så kommer växlådsaxeln inte få stöd i veven
Man får ju en adapter att centrera riktigt exakt om man är noga. Ang Växellådsaxeln så svarvar du en adapter som du trär över axeln som styr i vevaxeln. Har fungerat i massor av år med andra lådor till andra märken så varför skulle det inte funka med Volvo/ZF?
Posted: 26 May 2006, 11:22
by knotan
hmm. jo klart att det säkert gå å få den med bra centrerad, men tycker det känns om mer av en b-lösning om jag ska va ärlig.
ja ska prata med killen som svetsar, deras puls-mig va tydligen inne på reparation så skulle testa med den med när den kommer hem igen.
Posted: 02 Jun 2006, 12:48
by knotan
verka som om de va nån lustig legering i materialet i ZF automalådan från volvon.
alternativt om materialet blivit förorenat, har legat ute i regnårusk i några år så kanske är det.
Tog en annan svepbit från volvo å då funka det bra plötsligt
Posted: 03 Jun 2006, 16:23
by Snurrbo
Troligen mycket magnesium i skitet.