Page 1 of 1
Lättaste E34an?
Posted: 16 Apr 2009, 17:02
by jeenz
Har sökt runt men inte hittat något svar på frågan vad slutvikten blivit på en rensad e34a som e fulltankad?
Fyll på med siffror för jag har en fix idé om att ta mig ner till 1150 kg! Lär i slutändan få smeknamnet osten på bilen men hur som helst det ska bara gå!
Posted: 16 Apr 2009, 17:05
by Micke johansson
Ja ska bygga en alu - kolfiber e30 som väger 500kg
Posted: 17 Apr 2009, 14:18
by ///Peter
Jadu vet inte exakt vad min väger men gissar på 1100-1200 nånting med soppa och den karossen är riktigt bantad. Alla mattor all asfaltsmassa, all inredning utom OMP stolar, bara övre delen på brädan, ingen fläkt, torkare, tomma dörrar osv osv tokbantad med andra ord.
Posted: 17 Apr 2009, 15:30
by Snekast
Du får helt enkelt trolla fram 50hk till så slipper du banta stackars bilen Jens!
Posted: 17 Apr 2009, 16:21
by pelko
Lätta är överskattat
Mvh
Posted: 17 Apr 2009, 16:26
by Micke johansson
Vad väger en orginal e30?
Posted: 17 Apr 2009, 16:30
by Ludde_
Självklart olika mellan modellerna, men lättast är väll 316 som väger in på 1150 nånting tror jag, sen slutar det med 325ix på 1400 som är tyngst tror jag
Posted: 17 Apr 2009, 17:10
by jeenz
på papper min 1540 , då med ac etc..
Så jag tror nog de ska gå att få ner till 1150, övre delen på brädan, rensa dörrar och all onödig el, mattor etc..torkare har jag, bytt till liten behållare för spolarvätska etc.. hålborra vissa saker
vi ser väl , kul att folk svarat iallafall !
Posted: 17 Apr 2009, 19:37
by Bmw*Alex
Micke johansson wrote:Vad väger en orginal e30?
min e30 320 -85a väger enligt vv 1210 kg (tjänstervikt)
Posted: 17 Apr 2009, 20:24
by HULTA
nånting säger mej att du lär få kämpa rätt bra om du ska banta 400kg
mvh
Posted: 17 Apr 2009, 23:07
by jeenz
Den som lever får se
Återkommer med resultat
Posted: 18 Apr 2009, 00:03
by Andy_b
haha tror inte det e så jätte svårt i en e34 o få ner 400kg
slängde iväg min m5sport skin inredning dvs fram stolar och baksäte med bussgods ... 122kg vägde den
sen har du det tyngsta avgas jag sätt på dom
70kg matta ink asfaltsmatta o lite kablar o skit
värmepaketet typ 15-20kg
huv 29kg
säkert 5-7kg st med skit i bakdörrarna
sen ränsa jag nog bort 10kg ur bak kofångaren ... m.m.m.m.
kilorna rullar iväg fort när man börjar räkna
Posted: 18 Apr 2009, 10:30
by Grefven
vill man verkligen banta så kan man kapa bort mycket. om man inte bryr sog om att kunna återställa.
rutor kan bytas. krockbalkar kan kastas bort helt. alla lister om man ändå inte ska åka i regn. (eftersom man kastat torkarmotorer) låsmekanismer. mindre tank, 4 gallon kommer man långt på om man har den som dragracebil. så kan man ha den under huven och således ha korta slangar osv osv.
dörrar kan bli riktigt lätta om man vekligen bara behåller dörrens skal och inte en kvadratcentimeter mer än man behöver. är det dubbel plåt någonstans så kapa. bort med bagagegolv och dubbel plåt.
en båge bör man alltid ha i ett sånt bygge. den väger men att snåla för viktens skull på en båge är korkat.
Posted: 18 Apr 2009, 11:38
by Storås
Bättre att trimma mer, jag tror min bil är mycket tyngre nu än vad den är original, dels för att jag har lassat på 16v topp, hemgjort grenrör osv.. men det är även rostfria skruvar/muttrar nästan överallt
Mvh
Posted: 18 Apr 2009, 11:48
by Grefven
ja, skillnaden på att ha en hels sönderlättad bil och att ha en som man lättat lagom är nog inte så stor för oss amatörer.
skillnad om man jagar hundradelar på bana.
men det går att lätta mycket om man har lite fantasi.
Posted: 18 Apr 2009, 13:08
by jeenz
Självklart kommer bur in, de är inge man kommer spara på direkt..
Men vikt av bur måste plockas någon annan stans
Posted: 18 Apr 2009, 22:58
by Andy_b
jag lättar bara min bil där det inte syns .. ok att inredning o liknande är borta nu ... men det kan man ju lägga in igen ...