Page 1 of 2
Fråga om E30 diff. ändra utväxling? Nm på kronhjul?
Posted: 14 Apr 2009, 20:09
by ronnifer
för att inte behöva starta en ny tråd tar jag frågan här
NY FRÅGA--> kan man ändra utväxling genom att ta kronhjul och pinjong från en odiffad och sätta dit det på lamelldiffen?
jag har en 316 e30 som tekniken är bytt i...
motor: m20b25
växellåda: ?
å då kommer vi till diffen
enligt förra ägaren ska det vara en lamell diff från en M3a... den är annars som e30 stora diffen men själva kåpan har ett extra fäste bakåt (se bild)

nummer brickan sitter inte kvar men tänkte räkna ut utväxlingen ikväll men hann inte

ja har kollat så båda hjulen snurrar åt samma håll när man har den upp hissad bak...
Posted: 14 Apr 2009, 20:32
by Nemesis_turbo
ser ut som någon form av hybrid kåpa mellan e30 kåpa och e28.....
Posted: 14 Apr 2009, 20:38
by ronnifer
har e28 endast fästet bakåt?
Posted: 14 Apr 2009, 20:40
by Nemesis_turbo
jepp
Posted: 14 Apr 2009, 21:58
by markus
Fan vad konstigt har alldrig sett något sånt förut

Men räkna ut utväxlingen så är det enklare att veta vad den kommer ifrån.
Posted: 14 Apr 2009, 22:00
by ronnifer
jo ja ska ta å räkna varven nästa gång ja åker till garaget

Posted: 16 Apr 2009, 20:42
by ronnifer
ja fan va ska man sejja

de va nog en hybrid... riktig hemknåpad finnhybrid

värkar som dom tagit e28 kåpa och kapat av lilla e30 fästet och skruvat fast det utanpå

sen har bussningen hamnat för långt ut så dom har borrat nytt hål i centrumet... man blir ju förbannad... hade dom inte kunnat fixa en riktig kåpa i stället...
räknade varven 10 på hjulet 44 på kardan
Posted: 16 Apr 2009, 23:22
by Carlsson
stora diffhuset på har nog samma kåpa som din efter som drivaxlarna knappast e special.
Posted: 17 Apr 2009, 15:53
by ronnifer
det är stora e30 diffhus e28 kåpa + troligen bussnings hållaren (eller vad man ska kalla det) från lilla e30 diffkåpan.... och helt normala drivaxlar...
förstår inte riktigt vad du menar carlsson
Posted: 17 Apr 2009, 21:35
by tÅfe
Typiskt finnklåp

Var en del roliga funderingar på min gamla e30 som ja tog från finland.
Men varför e28 diffkåpa om det är e30 stora diffen?

Posted: 17 Apr 2009, 21:55
by ronnifer
stora e30 diffen är vel samma som e28 mellan diff om e28orna har 3 olika storlekar...
Posted: 18 Apr 2009, 10:14
by Niklas Sandström
Man ser storleken på klumpen ganska lätt. Det är bara att titta hur många skruvar det sitter på sidolocken under inre knutarna.
168 = fyra skruvar (lilla)
188 = sex skruvar (mellan)
210 = åtta skruvar (stora)
Posted: 18 Apr 2009, 12:41
by Carlsson
stora diffhuset på E30 har nog samma kåpa som din efter som drivaxlarna knappast e special.
var det jag skulle ha sagt
Posted: 18 Apr 2009, 22:09
by ronnifer
Carlsson wrote:stora diffhuset på E30 har nog samma kåpa som din efter som drivaxlarna knappast e special.
var det jag skulle ha sagt
diffhuset/klumpen är 188
kåpan/locket bak är e28 eftersom den har fästet bakåt
sen har dom kapat bort fästet av en e30 168 kåpa och skruvat fast det utanpå med dom två skruvarna på högersida av klumpen...
jag tog bort fästet för att fixa bussningen men glömde tyvärr att ta en bild

Posted: 19 Apr 2009, 22:12
by Carlsson
jag kör med e28 528 klump på min å E30 locket från stora e30 klumpen passade bult-on
Posted: 04 Jun 2009, 20:47
by ronnifer
kan man ändra utväxling genom att ta kronhjul och pinjong från en odiffad och sätta dit det på lamelldiffen?
Posted: 04 Jun 2009, 22:41
by ronnifer
ingen som vet? har lite brottom kommer att åka till garaget om ca 6 timmar... behöver bara lite sömn först...