Page 1 of 1
Kolv-ventilklaring med Z58 kam på M20
Posted: 21 May 2006, 22:29
by stian329
På min M20"bastard" motor så har jeg ved 3mm lyft på 6:ans innsugsventil og syl 1/6 på TDC ca 1,1mm clearance mellom innsugsventil och kolv.. Er det for lite, bør jeg lage ventiluttak i kolvarna?
Jeg har tenkt å varve 8000rpm med M52B28 veven(84mm slag), 130mm stakar och 86mm borr. E det ok att varva 8k med den vev/stake-geometrien?
I helgen har jeg tatt cc-måling av forbrenningsromvolum och komp forholdet ble målt til 8,04:1
/Stian
Posted: 21 May 2006, 22:37
by Bmwandreas
Man brukar säga minst 2mm spel mellan ventil och kolv.
Du får lika geometri som jag har, så jag skulle lägga mig på 7500rpm.
Posted: 22 May 2006, 15:09
by stian329
Tackar
Posted: 22 May 2006, 18:25
by Bäckis
Jag har kört med 0,8mm clearing med Z58, och det gick bra. Du kan utan problem köra som den är.
Re: Kolv-ventilklaring med Z58 kam på M20
Posted: 22 May 2006, 18:48
by Tysken
Ska du köra med sträckbultar?
Re: Kolv-ventilklaring med Z58 kam på M20
Posted: 22 May 2006, 21:20
by stian329
Tysken wrote:Ska du köra med sträckbultar?
Nej nej endast för provmontering
ARP of course.
Bäckis wrote:Jag har kört med 0,8mm clearing med Z58, och det gick bra. Du kan utan problem köra som den är.
Ok..sounds good! 1,1mm var med en std beg toppakning som var 1,5mm tykk. Jeg har en ny +0,3mm Elring pakning som jeg tenkte använda så da skulle clearance bli 1,4mm. Jeg går for den..
Posted: 23 May 2006, 20:16
by stian329
Bmwandreas wrote:Du får lika geometri som jag har, så jag skulle lägga mig på 7500rpm.
Nesten så jeg kunne tenkt meg B25 vev med 75mm slag, Verdi stakar och 9000rpm heller
Med B25 veven får motoren 2612cc.
Posted: 12 Sep 2009, 23:42
by Roobin
lyfter en gammal tråd lite grann...
slängde på en b25 topp idag med z58 turbokam steg 3 fjäderkit o raceventiler på min 2 liters maskin.. när jag körde runt maskinen för hand så kände jag aldrig att de tog i.. kan vara så att de tar i utan att jag märker de förvisso.. finns de nå smidigt sätt o mäta sig till hur mycket spel man har mellan kolv o ventil? eller e de bara fram med tumstocken o mäta hur mycket ventilen öppnar jäntemot orginal ventilen?
Posted: 12 Sep 2009, 23:51
by Nisse Järnet
Kliv in på närmsta leksaksaffär och tjacka modellera
Posted: 12 Sep 2009, 23:55
by Roobin
o slänga på kolvarna? sen veva runt ett par varv o kolla hur mycket spel?
Posted: 13 Sep 2009, 10:23
by Bmw*Alex
Roobin wrote:o slänga på kolvarna? sen veva runt ett par varv o kolla hur mycket spel?
alldeles riktigt
mvh