Page 1 of 2

avgassystem för ca 700hk

Posted: 02 Apr 2009, 22:23
by HenrikF
Var bör man lägga sig för att inte få för mkt mottryck vid 700hk?
Om man har 3" efter turbon, fast slutdämpare 2x2.5" Kan det klara sig? Man tycker att 2x2.5" bör flöda mer än 1x3" Arean är iaf större..
45kvcm på 3" mot 31+31kvcm på 2x2.5" Om jag inte räknat fel?

Sen, hur grova rör behöver man för ca 400hk? Klarar man sig på 2.5" singelrör tro?

Posted: 02 Apr 2009, 22:29
by pelko
Utan någon kunskap eller liknande känner jag rent spontant:

400hk: 3" downpipe med 3" rör.

700hk: 3.5"-4" downpipe och resten 3"-3.5"

Mvh

Posted: 02 Apr 2009, 22:40
by dre racing@
2x2,5" = 3,5"

du måste ha 3,5" för 700hk

Posted: 02 Apr 2009, 22:45
by Tjottirotti
har för mig jag läst att ett 3tum flödar bättre än 2st 2.5" ...

Posted: 03 Apr 2009, 08:35
by Nisse Järnet
3,5" dp och resten 3" ska räcka, iaf om man inte har nån muppig flödesdödande ljuddämpare :)

Posted: 03 Apr 2009, 11:28
by Pajjo
nu vart jag lite nyfiken... :)
ni som säger att man måste ha 3,5" för 700hk..? hur stort "måste" man ha för 1250hk då? (jag vet vad den bilen har men vad säger ni?)

Bara funderar.. :)

Posted: 03 Apr 2009, 13:32
by j björk
Man måste inte ha 3,5" för 700hk, men för litet avgas ger sämre respons i turbon.

Till ca 1000hk har jag sett rekomendationer på 4", minst 4,5 eller hellre 5" skulle nog jag säga.

Rätt eller fel :lol:

Posted: 03 Apr 2009, 13:44
by Storås
Pajjo wrote:nu vart jag lite nyfiken... :)
ni som säger att man måste ha 3,5" för 700hk..? hur stort "måste" man ha för 1250hk då? (jag vet vad den bilen har men vad säger ni?)

Bara funderar.. :)
Det största du hittar rakt ut genom framskärmen :lol:

Posted: 03 Apr 2009, 14:56
by Marco Garver
Har kört 705hk på bensin i en Audi 5a.

3" avgas hela vägen, 0.3bar mottryck i DP.

Har ju inte bara med diametern att göra utan även hur pass rakt man kan dra systemet.

/M

Posted: 03 Apr 2009, 15:57
by Grefven
jag åkte med 3,5"dp och 3" avgas som ppf sålde. enligt ppf så skulle det vara lite i minsta laget om man skulle över 550hk på driven i en m20 b27 iaf.

jag har blivit rekomenderad 3,5" nu till denna säsongen då 600whp är målet.

Posted: 03 Apr 2009, 18:01
by jorgen
en modernare motorn med 4 ventil teknik är mycket mera effektiv än en 2v så det hänger väldigt mycket på det så det går bara inte säja vid en visst effekt behövs en viss diameter.
Mycket påverkar

effektivitet på motorn
stor eller lite turbo
Hur det är draget
om ljuddämpare vad isf
finns massor som påverkar
viktigast är vilket fall som helt downpipen

Posted: 04 Apr 2009, 00:56
by immy
Har 653hp på hjulen med 3" downpipe

Posted: 04 Apr 2009, 17:27
by JimmyA
enligt turbocenter räcker 3" gott till minst 700hk

var iofs 3-4år sedan dom sa det, kan ha ändrat sig sedan dess

Posted: 04 Apr 2009, 17:36
by HenrikF
JimmyA wrote:enligt turbocenter räcker 3" gott till minst 700hk

var iofs 3-4år sedan dom sa det, kan ha ändrat sig sedan dess
Fysikens lagar ändras inte på 3-4år :wink:
700hk på 3" verkar kunna funka. Får se vad mapparn säger

Posted: 04 Apr 2009, 17:40
by JimmyA
salle wrote:
JimmyA wrote:enligt turbocenter räcker 3" gott till minst 700hk

var iofs 3-4år sedan dom sa det, kan ha ändrat sig sedan dess
Fysikens lagar ändras inte på 3-4år :wink:
700hk på 3" verkar kunna funka. Får se vad mapparn säger
nej men tänkte om dom kanske har ändrat uppfattning efter dom skaffade rullande, 3" räcker nog. aleex hade en 3,5 dp och resten 3" med 780hk

Posted: 04 Apr 2009, 19:00
by Pimplaren
Jag kommer köra 3.5" dp ner till lådan och sen 3" resten med en större Apple racing dämpare på min m30, borde klara 1.5 i ladd? (650hk)

Posted: 04 Apr 2009, 19:52
by jorgen
4" downpipe följt av 3" rör som avslutas med en 3.5" appeldämpare. motorn är en s14