Bmw 540 automatlåda
Posted: 01 Apr 2009, 18:51
Ok.. jag har kollat igenom autopower efter varningssymptom på denna låda.
Den heter ZF5HP-30 och sitter i 540-740-750-850 m.m
Som flesta vet så är Autopower värsta märkesfreaks och toknissar. Och alla säger emot varrandra och alla vet bäst.
Nu är det så för folk som inte vet att denna låda har ett feldimensionerat backhus eller vad man ska säga. Och Tryckventilen trycker sönder 2 st små plastkulor i ventilhuset som i sin tur spränger backtrumman och lamellerna ( ja det är rätt dyrt att laga ).
Dock finns det massa varningssympton ( enligt autopower trådar runt 100000 typ... ).
Anledningen till att jag frågar är att Backen läggs i relativt hårt när bilen är kall och den slår i distinkt när den är varm. Och enligt autopower är det OMG SHIT BYT KULOR OCH FILTER!.
Enligt Bmw mecken jag snacka med idag ,som förövrigt gjorde full inspektion på bilen och lite service, så betedde sig likadant som lådor han precis bytt kulor i osv och han har fixat många ZF5HP-30 lådor.
Saker som han sa att jag skulle kolla efter är om bilen rullar bakåt i neutralen när den står helt plant, då är det kört.
Själv tycker jag att eftersom det är en såpass stor motor och stor växellåda borde det vara naturligt att det känns när man byter från Drive till Back. Kolla jänkare tillexempel, hela bilen gungar ju till.
Orsaken till min oro är att byta kulor, tryckventil och filter kostar runt 2500-4000kr.
Byta lameller och trumma kostar runt 20 000kr.
Och jag kanske blir arbetslös så jag vill inte lägga ut runt 4000kr på något jag inte skulle behövt.
Visst nu har en Bmw mekaniker uttalat sig om detta men jag känner mig ändå relativt osäker.
Är det någon här som är kunnig angående dessa lådor?
Den heter ZF5HP-30 och sitter i 540-740-750-850 m.m
Som flesta vet så är Autopower värsta märkesfreaks och toknissar. Och alla säger emot varrandra och alla vet bäst.
Nu är det så för folk som inte vet att denna låda har ett feldimensionerat backhus eller vad man ska säga. Och Tryckventilen trycker sönder 2 st små plastkulor i ventilhuset som i sin tur spränger backtrumman och lamellerna ( ja det är rätt dyrt att laga ).
Dock finns det massa varningssympton ( enligt autopower trådar runt 100000 typ... ).
Anledningen till att jag frågar är att Backen läggs i relativt hårt när bilen är kall och den slår i distinkt när den är varm. Och enligt autopower är det OMG SHIT BYT KULOR OCH FILTER!.
Enligt Bmw mecken jag snacka med idag ,som förövrigt gjorde full inspektion på bilen och lite service, så betedde sig likadant som lådor han precis bytt kulor i osv och han har fixat många ZF5HP-30 lådor.
Saker som han sa att jag skulle kolla efter är om bilen rullar bakåt i neutralen när den står helt plant, då är det kört.
Själv tycker jag att eftersom det är en såpass stor motor och stor växellåda borde det vara naturligt att det känns när man byter från Drive till Back. Kolla jänkare tillexempel, hela bilen gungar ju till.
Orsaken till min oro är att byta kulor, tryckventil och filter kostar runt 2500-4000kr.
Byta lameller och trumma kostar runt 20 000kr.
Och jag kanske blir arbetslös så jag vill inte lägga ut runt 4000kr på något jag inte skulle behövt.
Visst nu har en Bmw mekaniker uttalat sig om detta men jag känner mig ändå relativt osäker.
Är det någon här som är kunnig angående dessa lådor?