Page 1 of 2

Någon som delat diffen till e30?

Posted: 19 May 2006, 21:59
by Ximon
Måste man även lossa insexskruvarna?

Jag trodde det skulle räcka med 19mm bultarna som satt där, men det skulle väl vara att ljuga om man påstod att"locket" gick få lös på något sätt.

Skulle vara bra om någon kunde berätta i korthet hur det går till.

Posted: 19 May 2006, 22:45
by Strandholm
definera delat ? :?:

Menar du att få av locket så är d bara å skruva av dom 19mm skruvarna som du sa och sedan ska det bara vara att plocka av.

Posted: 19 May 2006, 22:46
by Ximon
Jo, jag menar att man bara skall ta bort locket. Men det känns ganska stumt där det sitter, även fast 19mm-bultarna ligger en halvmeter därifrån.

Posted: 20 May 2006, 01:09
by JaJsEn
har haft isär en E30 diff (nästan) hel å hållet,

låssa alla bultar du hittas som verkar vara i vägen, bara att monter isär, men när du ska monter fast krunhjulet igen, rensa jängorna först o dra åt med locktite så att det vrekligen sitter (tråkigt om en bult till kronhujlet lossnar o far runt o difen).

mvh Erik

Posted: 20 May 2006, 01:27
by Zwofurti
Ximon wrote:Jo, jag menar att man bara skall ta bort locket. Men det känns ganska stumt där det sitter, även fast 19mm-bultarna ligger en halvmeter därifrån.


alltså detär bara locket som ska lös, ort med 17 mms bultarna på baksidan och då lossnar den på en gång. bara jucka lite me handen.

Posted: 20 May 2006, 08:57
by Ximon
Zwofurti wrote:
Ximon wrote:Jo, jag menar att man bara skall ta bort locket. Men det känns ganska stumt där det sitter, även fast 19mm-bultarna ligger en halvmeter därifrån.


alltså detär bara locket som ska lös, ort med 17 mms bultarna på baksidan och då lossnar den på en gång. bara jucka lite me handen.


Näe nu missförstod du mig nog. Att ta bort bakgaveln går väl ändå inte misslyckas med?!

Det är själva hjärtat i klumpen som ska delas så jag kan spänna upp förspänningen i den.

JaJsEn: ok. släpper det helt då, eller måste man bryta och bända mot något för att få det att röra på sig?

Posted: 20 May 2006, 10:47
by Ximon
Insexskruvarna sitter ju som nått gammalt! Eller är det så att man måste ta dom före man tar bort 19mm-bultarna? Eller måste man värma och hålla på?

mvh

Posted: 20 May 2006, 11:42
by flp
du ska ta lös insexsbultarna för att komma åt lamellerna. tror inte du behöver dra lös de som är 19 iaf. ifall du nu menar att du har lamellpaketet löst och ska stoppa dit schims?

MVH Micke

Posted: 20 May 2006, 12:23
by Zwofurti
Ximon wrote:
Zwofurti wrote:
Ximon wrote:Jo, jag menar att man bara skall ta bort locket. Men det känns ganska stumt där det sitter, även fast 19mm-bultarna ligger en halvmeter därifrån.


alltså detär bara locket som ska lös, ort med 17 mms bultarna på baksidan och då lossnar den på en gång. bara jucka lite me handen.


Näe nu missförstod du mig nog. Att ta bort bakgaveln går väl ändå inte misslyckas med?!

Det är själva hjärtat i klumpen som ska delas så jag kan spänna upp förspänningen i den.

JaJsEn: ok. släpper det helt då, eller måste man bryta och bända mot något för att få det att röra på sig?


Ja herregud det var det jag funderade över:)

insexskruvarna ska bort.

Posted: 20 May 2006, 13:17
by Ximon
Nu har jag efter mycket misshandel fått bort dessa insex. Med resultatet 4 st skadade :) Finns de bara på bmw, eller kan man ta vanliga med samma mått?

Ska schimset ha samma mått som skivan som ligger där? förutom tjockleken då.

Posted: 20 May 2006, 13:31
by Erki87
det viktiga är yttermåttet då det ska trycka mot den största diametern av fjäderbrickan...
sätter du shimset innerst så kommer fjäderrickan o lamellen glida mot detta shims och efter x antal mil är shimset borta. se till att shimsa på den sida som inte glider/snurrar...

mvh Eric

Posted: 20 May 2006, 15:25
by Ximon
Erki87 wrote:det viktiga är yttermåttet då det ska trycka mot den största diametern av fjäderbrickan...
sätter du shimset innerst så kommer fjäderrickan o lamellen glida mot detta shims och efter x antal mil är shimset borta. se till att shimsa på den sida som inte glider/snurrar...

mvh Eric


är det inre eller yttre sidan om brickan som ligger där??

Posted: 20 May 2006, 18:23
by Ximon
Om jag var oklar menar jag alltså:

När man plockat bort delen som hölls fast av insexskruvarna kommer man ner till en fjäderbricka som är helt rund. Under den sitter ytterligare en bricka, men med 4 "styrpinnar".

Skall alltså schimset ligga mellan den runda fjäderbrickan och brickan med "styrpinnarna"? Hoppas någon förstår :)

Sen tänkte jag på att det kan ju vara lite svårt att tillverka schimset eftersom 0,5mm plåt är väldigt tunnt. Går väl ta yttern med plåtsax, men den inre cirkeln?

mvh
/Simon

Posted: 20 May 2006, 22:45
by flp
är man duktig med plåtsaxen t ror jag det funkar att klippa, vi körde med borr och sen en dremmel. det gick fint :)

MVH micke

Posted: 20 May 2006, 23:04
by Ximon
flp wrote:är man duktig med plåtsaxen t ror jag det funkar att klippa, vi körde med borr och sen en dremmel. det gick fint :)

MVH micke


jo, men det ska nog gå lösa! Tack för hjälpen!

Vart ska det ligga då?

Posted: 21 May 2006, 15:12
by Erki87
hejsan såhär ska du göra.

plocka bort locket som sitter med alla insexbultar.
under locket precis ska schimset ligga.

shimsets tjocklek ska vara mycket tunn. (ca. 0.3 - 0.15 mm )

det får du prova dig fram.

skruva ihop diffklumpen montera dit medbringarna...

spänn sedan fast enda medbringaren i skruvstycket och tillverka ett verktyg som gör att du kan dra runt den andra medbringaren med en momentnyckel.

sedan provar du dig bara fram och ser hur mycket shims du behöver.

60-70 nm brukar vara lagom om man ska ha bilen som bruksis också 75-80-95 nm om du bara ska leka med bilen och köra hårt med den. bilen har då dock en tendens att verka vara ganska stum i bakaxeln.

använd inte ne plåtsax. ta mammas gamla kökskniv när du klipper i schimsplåten.

hoppas det var till någon hjälp för dig.
mvh Eric Johansson

Posted: 21 May 2006, 17:34
by Ximon
KUNG Eric! Det där bör ju tas med i Drivline FAQ:n!

Men menar du verkligen 0.15-0.3? det låter ju väldigt tunnt! Jag har införskaffat 0.5 som jag tänkte pröva med då diffen verkar vara fräsch.

Är det verkligen nödvändigt att tillverka detta verktyg? Jag har ej tillgång till svets här hemma.. Känns som det borde gå testa, sen känner man väl om den är helt stum?! :)

Tack för de utförliga svaren iaf!