2002 Touring -73 BorgWarner edition
Posted: 28 Mar 2009, 12:37
Det började med att jag fick en 2002 touring -73. Jag och polaren bestämde oss för att bygga en isbil med en liten turbo som jag hade liggandes. Den är ju ändå så ful
Vi tog ur motorn för att kolla igenom den då det visade sig att någon varit lite busig och bytt ut M10an til en 1,6a å de kan man ju inte ha.
Upp till Avesta då Bäckis lurat fram en 2liters M10 ur gömmorna. Hem till storstan igen å skruva isär. Hmmm en kolv var fastrostad och en borrning krävdes. In i skrotlådorna och leta kolvar, hittade ett set med "gamla" smidda JE v8 kolvar med ca 90.6 i borr och 22mm kolvbult å mycket låg komphöjd. Tyvär var 4 kolvar smälta men 4 gick att använda. Efter lite mätning så skulle 144mm stakar bli bra och då var det ju tur att M3 Jonas hade ett set som han ville bli av med.
Men vi blev iallafall tvugna att plana blocket ca 2mm.
Jaja bottendelen balanserades, en 618 tryckplatta och en 4-pucks sinter monterades. Självklart nya lager osv. Som ni ser så har det ju redan spårat ur...
Efter lite mer tid i skrotbingen så hittades en kam som det stog 272 på så den tog vi. Toppen fick racesäten och en lätt portning. Vi tänkte att toppen måste ju sitta still också så den monterades med ARP bultar(skruvar).
Med grundmotorn ihopsatt och vi fått fel insug tre ggr så var de lika bra att bygga ett custominsug också.
En evo6 ic monterades, setrab oljekylare och nån kylare till nån bmw som fanns i skrothögen.
Nä nu orkar jag inte skriva så mycket mer lägger in lite bilder istället.
De flesta bilderna är tagna från mobilen så de är inte de bästa.
Tyvär så är inte eltejp de bästa sättet att passa in tryckrör innan svets. Speciellt inte om de står ihoptejpat i 2 veckor innan man får det svetsat jaja gör om gör rätt.
Så då hade man nya däck då
Ett par stolar kan vara skönt att ha
Och en växelspaksknopp
Ja som ni ser så är ju turbon liiite liten nu för tiden, men en Mitsu evo8 turbo har införskaffats så ett nytt grenrör ska knåpas ihop och lite mer lagom effekt kanske kan uppnås.
Mvh Fredrik
Vi tog ur motorn för att kolla igenom den då det visade sig att någon varit lite busig och bytt ut M10an til en 1,6a å de kan man ju inte ha.
Upp till Avesta då Bäckis lurat fram en 2liters M10 ur gömmorna. Hem till storstan igen å skruva isär. Hmmm en kolv var fastrostad och en borrning krävdes. In i skrotlådorna och leta kolvar, hittade ett set med "gamla" smidda JE v8 kolvar med ca 90.6 i borr och 22mm kolvbult å mycket låg komphöjd. Tyvär var 4 kolvar smälta men 4 gick att använda. Efter lite mätning så skulle 144mm stakar bli bra och då var det ju tur att M3 Jonas hade ett set som han ville bli av med.
Men vi blev iallafall tvugna att plana blocket ca 2mm.
Jaja bottendelen balanserades, en 618 tryckplatta och en 4-pucks sinter monterades. Självklart nya lager osv. Som ni ser så har det ju redan spårat ur...
Efter lite mer tid i skrotbingen så hittades en kam som det stog 272 på så den tog vi. Toppen fick racesäten och en lätt portning. Vi tänkte att toppen måste ju sitta still också så den monterades med ARP bultar(skruvar).
Med grundmotorn ihopsatt och vi fått fel insug tre ggr så var de lika bra att bygga ett custominsug också.
En evo6 ic monterades, setrab oljekylare och nån kylare till nån bmw som fanns i skrothögen.
Nä nu orkar jag inte skriva så mycket mer lägger in lite bilder istället.
De flesta bilderna är tagna från mobilen så de är inte de bästa.
Tyvär så är inte eltejp de bästa sättet att passa in tryckrör innan svets. Speciellt inte om de står ihoptejpat i 2 veckor innan man får det svetsat jaja gör om gör rätt.
Så då hade man nya däck då
Ett par stolar kan vara skönt att ha
Och en växelspaksknopp
Ja som ni ser så är ju turbon liiite liten nu för tiden, men en Mitsu evo8 turbo har införskaffats så ett nytt grenrör ska knåpas ihop och lite mer lagom effekt kanske kan uppnås.
Mvh Fredrik