Varför kör ingen med kullager?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Varför kör ingen med kullager?
Satt å klura på det lite när ja körde kärringen ner till lokala matbutiken så jag kunde få lite mat tillagad idag.
Varför körs det inte med kullager på lite raceigare bilmotorer? Eller rullager för den delen.
Kan köpa att bärytan blir mkt mindre i ett kullager jämfört med oljefilmen med ett vanligt brons-lager som sitter i alla motorer som standard.
Sen finns det vll en övre gräns för hur mkt ett rullager kan varva, men borde inte det funka? Borde ju bli en del mindre motstånd?
Dock lär ju inte oljefilmen i sig generera så mkt motstånd tycker man, men lagrena nöts ju en del.
Visst, på en "lågvarvig" motor med mkt vrid, som alla bygger typ, så kanske det inte spelar nån större roll.
Iof, inte ens F1 kör ju med det, så då lär de ju inte va nån idé med et hela ändå.
Varför körs det inte med kullager på lite raceigare bilmotorer? Eller rullager för den delen.
Kan köpa att bärytan blir mkt mindre i ett kullager jämfört med oljefilmen med ett vanligt brons-lager som sitter i alla motorer som standard.
Sen finns det vll en övre gräns för hur mkt ett rullager kan varva, men borde inte det funka? Borde ju bli en del mindre motstånd?
Dock lär ju inte oljefilmen i sig generera så mkt motstånd tycker man, men lagrena nöts ju en del.
Visst, på en "lågvarvig" motor med mkt vrid, som alla bygger typ, så kanske det inte spelar nån större roll.
Iof, inte ens F1 kör ju med det, så då lär de ju inte va nån idé med et hela ändå.
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: Varför kör ingen med kullager?
Nobbe wrote:Satt å klura på det lite när ja körde kärringen ner till lokala matbutiken så jag kunde få lite mat tillagad idag.
Du har inte testat att ha ett vanligt förhållandesamtal med "kärringen" ist för att knarka iväg på galna ideer som ingen annan ingenjör kommit på under dessa 120 år av ottomotor
Det började bra, med teorier etc. Sen avslutar du med
Nobbe wrote:så då lär de ju inte va nån idé med et hela ändå.
Nää. Kör en roligare väg till affären eller sjunk med på dansbandsjinglarna på radion
/Henrik
Re: Varför kör ingen med kullager?
salle wrote:Nobbe wrote:Satt å klura på det lite när ja körde kärringen ner till lokala matbutiken så jag kunde få lite mat tillagad idag.
Du har inte testat att ha ett vanligt förhållandesamtal med "kärringen" ist för att knarka iväg på galna ideer som ingen annan ingenjör kommit på under dessa 120 år av ottomotor
Helt ärligt så funderar jag mest om det rent av är en livslängds samt kostnadsfråga för alla biltillverkare som bygger otto-motorer. Varför körs det med kulager i högvarviga flercylindriga hojmotorer och inte bronslager?
salle wrote:Det började bra, med teorier etc. Sen avslutar du medNobbe wrote:så då lär de ju inte va nån idé med et hela ändå.
Nää. Kör en roligare väg till affären eller sjunk med på dansbandsjinglarna på radion
Ska fan föreslå att hon får ta sitt arsle och åka själv och handla nästa gång då
Last edited by Nobbe on 26 Mar 2009, 22:46, edited 1 time in total.
Re: Varför kör ingen med kullager?
salle wrote:Nobbe wrote:Satt å klura på det lite när ja körde kärringen ner till lokala matbutiken så jag kunde få lite mat tillagad idag.
Du har inte testat att ha ett vanligt förhållandesamtal med "kärringen" ist för att knarka iväg på galna ideer som ingen annan ingenjör kommit på under dessa 120 år av ottomotor
Det började bra, med teorier etc. Sen avslutar du medNobbe wrote:så då lär de ju inte va nån idé med et hela ändå.
Nää. Kör en roligare väg till affären eller sjunk med på dansbandsjinglarna på radion
Hahaha
Burn0ut wrote:haha detta måste vara en kandidat till årets roligaste tråd
Förstår inte riktigt varför? Ville bara kolla om det var nån annan som hade idéer i ämnet, helt seriöst.
Är väll så, en del saker ratas tills "rätt" personer använder sig av det, sen ska alla ha det. Finns många exempel på det innom bilvärlden.
Persson- wrote:Nobbe wrote:Jaha!!
Jomen, de e för att min kärring är så jävla spräng-tråkig som jag kommer på alla idotiska grejer.
när jag har tråkigt brukar jag göra nåot kul. byte på G?
Ska ni byta "kärringar" med varran nu också
Nobbe, självklart kritiserade jag dig inte. Men du skrev så underhållande att jag inte ser allvaret i det
/Henrik
jag tor att just kostnaden är motorsportens stora begränsning. trots att det finns mycket pengar i många fall. förutom tråkiga restriktioner då.
men jag lovar att ingenjörer hade stått på kö om de fått fria händer och möjligheter att prova alternativa lösningar fullt ut utan krav på att visa något vettigt resultat. då hade vi nog sett roliga experiment.
men sen fungerar dagens lager ganska tillfredsställande.
men jag lovar att ingenjörer hade stått på kö om de fått fria händer och möjligheter att prova alternativa lösningar fullt ut utan krav på att visa något vettigt resultat. då hade vi nog sett roliga experiment.
men sen fungerar dagens lager ganska tillfredsställande.
-
- Posts: 122
- Joined: 23 Nov 2005, 17:03
Jag har hört historier om nållagarade kamaxlar på nån alfa-motor som ägdes av någon i Västerås om jag inte missminner mig. Tyvärr kommer jag inte ihåg om det var en fabrikslösning eller om det var farbrorn själv som fixat.
För övrigt är jag inne på din linje, det borde gå och det borde finnas vinster att göra. Anledningen till att det är ovanligt är säkert att det är en enormt mycket dyrare lösning än trycksmorda glidlager.
Du får helt dra igång projekt "valfri icke-konventionellt lagrad BMW-motor" och utvärdera och återkomma !
Trevlig helg och be till gud att din kärring inte läser här
För övrigt är jag inne på din linje, det borde gå och det borde finnas vinster att göra. Anledningen till att det är ovanligt är säkert att det är en enormt mycket dyrare lösning än trycksmorda glidlager.
Du får helt dra igång projekt "valfri icke-konventionellt lagrad BMW-motor" och utvärdera och återkomma !
Trevlig helg och be till gud att din kärring inte läser här
bullen! wrote:jag tor att just kostnaden är motorsportens stora begränsning. trots att det finns mycket pengar i många fall. förutom tråkiga restriktioner då.
men jag lovar att ingenjörer hade stått på kö om de fått fria händer och möjligheter att prova alternativa lösningar fullt ut utan krav på att visa något vettigt resultat. då hade vi nog sett roliga experiment.
men sen fungerar dagens lager ganska tillfredsställande.
Lite trist med alla regleringar osv innom motorsporten. Skulle det inte finnas så skulle vi nog åka runt i bilar som är konstruerade helt annorlunda idag. Finns ju asmkt grejer som sitter i vanliga personbilar idag somkommr från F1, antispin, antisladd osv.
Bara som ett litet exempel: Mazda byggde sin 787 Lemans Wankel maskin och vann hela skiten, då förbjöd dom wankelmotorerna Den typen av motorer måste det gå att utveckla en hel del, rätt så smart igentligen, inga "vändande" rörliga delar i motorn, inga kammar osv.
Blir bara så fundersam eftersom jag aldrig hört nån som ens testat, finns ju folk som ska testa tamifan allt, men just det här med lagrena har jag iaf aldrig hört om.
Persson- wrote:när jag har tråkigt brukar jag göra nåot kul. byte på G?
Mja, relativt nygift, så de är inte så enkelt för mig att byta direkt.
ragge_c wrote:har för mig att lager inte tål en så kraftig stöt som det blir, när det smäller i cylindern så blir det ju 1 kula som får ta hela smällen,
Det jag är inne på oxå. Men rullager blir det ju lite större anliggningsyta iaf. På själva vevlagren blir det ju inte lika stor punkt-påfrestning som på vevstakslagren iaf, rent teoretiskt ska det bara bli radiell belastning på vevlagren, men det blir det givetvis aldrig i en otto-motor, i en wankel blir det ju ännu mindre.
Samtidigt så klurar jag lite på hur fan oljefilmen kan hantera den påfrestningen? Tycker ju att den borde tryckas undan. Sen borde ju kraften fördelas lite mer än över en kula/rulle?
Finns ju garanterat nån bra anledning till att det inte används, men det stora cylindertrycket som blir bör ju vara den största orsaken, samtidigt så blir ju cylindertrycket lägre desto mindre vrid man har, så en högvarvig motor med 500hk borde lagren klara bättre än en lågvarvig med samma effekt.