Page 1 of 2

Hur bränner man upp en 984 bränslepump?

Posted: 19 May 2006, 10:48
by erikkihl
Har lyckats att bränna upp 2st 984 pumpar. Skulle gärna vilja veta några tips på vad jag kan ha gjort för fel?

Orginal pump pumpar in i en catchtank(suger igenom ett bränsle filter först), där 984 pumparna suger från, i catchtanken är det retur från fuelrailen och sen till ordinare tank.
Har ett 10mm rör till varje pump fram till fuelrail, ett 10mm rör till retur. ..
Alla 3 pumparna parallel kopplade, med en 15A säkring, som i sin tur styrs av sprutet via relä.

Har funderat och funderat, kan inte kommma på något, så skriv vad ni tror, så jag kan hitta felet....

Posted: 19 May 2006, 10:54
by Bmwandreas
Har inte säkringen gått? 15a på 3 pumpar är väldigt lite.

Posted: 19 May 2006, 10:59
by erikkihl
Den gick efter att den första pumpen brann upp, då var pumpen varm som fan.... Kopplade bort den, satte i ny säkring så gick det 2 min så brann den andra upp å säkringen gick... Kopplade bort den med å nu kör jag med bara orginal pump, å då fungerar det... Det är det som är så jävla knepigt.....

Posted: 19 May 2006, 11:00
by Bmwandreas
Du har inte + och - fel?

Posted: 19 May 2006, 11:05
by erikkihl
Nej, dubbel kollat det flera gånger, står ju + och - på pumpen. Den grövre är väl -, kommer inte ihåg riktigt nu...? Körde ju med bilen i ett par hundra meter innan det började, å hade jag +/- skulle dom väl inte pumpa något?

Posted: 19 May 2006, 11:25
by Nobbe
Kan de inte va så att original-pumpen flödar för lite så de blir för stort motstånd på sugsidan till 984 pumparna?

Posted: 19 May 2006, 11:31
by Nicke Nyman
Kanske inte orkar att suga igenom filtrena? De här låter ju hur skumt som helst, men 15A på 3 pumpar är på tok för lite. Jag har 10A per pump.
Har du satt pumparna efter varann eller parallell kopplade??

MVH

Posted: 19 May 2006, 13:39
by erikkihl
Nobbe wrote:Kan de inte va så att original-pumpen flödar för lite så de blir för stort motstånd på sugsidan till 984 pumparna?

Vet inte har den ju bara för att fylla cath tanken... Men är det någon som vet?

Posted: 19 May 2006, 13:44
by erikkihl
Nicke Nyman wrote:Kanske inte orkar att suga igenom filtrena? De här låter ju hur skumt som helst, men 15A på 3 pumpar är på tok för lite. Jag har 10A per pump.
Har du satt pumparna efter varann eller parallell kopplade??

MVH


Har bara ett orginal filter innan orginal pumpen, sitter inga till dom andra pumparna. Ang säkringarna så provade jag mig fram, satte först i en 10A , den rök direkt, sen satte jag i en 15A, å då gick pumparna så jag lät det va så. Men tyckte med att det va lite. Dom är parallel kopplade.

Men börjar pumparna att suga luft, så stannar ju motorn å då så slår ju sprutet av styrströmmen till pumparna så dom stannar. Så kan inte tycka att dom suger luft heller...

Kom igen nu, kom med mer förslag, har inte råd att bränna upp två till.... :(

Men är det inte konstigt att inte orginal pumpen brann upp också?

Posted: 19 May 2006, 14:08
by Mirre
Pumparna ska inte suga genom någon filter!!

Sen är det många som kör returen tillbaks till catch tanken, de e helt fel!!

Pumparna ska suga fritt ifrån catchtank eller vanlig tank och sen trycka genom filter.
Returen ska tillbaks till huvud tanken och inte i catch tanken, för att dels så blir bränslet varm när det komprimeras och det vill man inte ha tillbaks igen i pumpen/motorn dels att man lättare tömmer bränsleledningarna på luft!

Ta bort orginal filtret som du har innan orginal pumpen också, det ända filter du behöver är efter pumparna. (om du verkligen vill skydda dina spridare)

Posted: 19 May 2006, 14:14
by Andreas K
att ha returen i catchen är ju en nödlösning när den första pumpen inte håller samma klass som övriga. Ska man dra returen in i den vanliga tanken måste ju den pumpen flöda lika mycket som de andra.

Posted: 19 May 2006, 14:18
by Mirre
Andreas K wrote:att ha returen i catchen är ju en nödlösning när den första pumpen inte håller samma klass som övriga. Ska man dra returen in i den vanliga tanken måste ju den pumpen flöda lika mycket som de andra.


Original pumpen flödar mycke mer än 3st bosch 984 tillsammans (vid 3 bar)!! Då den inte behöver bygga upp tryck plus att 984:orna suger och hjälper till också...eller har jag fel?

Posted: 19 May 2006, 15:29
by bmw_pelle
Pröva koppla in 984 pumparna på egna relä och separata kablar!

Man ska ha returen till catchtanken och sen en retur till den vanliga tanken.

På så sätt blir aldrig catchtanken tom. Det är då iaf så jag har kört och det har fungerat klockrent!

Men det e sant som du säger, inge filter på sugsidan. Dom är helkass på att suga bränsle så dom måste ha självrinn in i pumparna!

På min gamla 323 turbo ersatte jag originalpumpen med en 044. Det funkade inge bra. Den sög orkade inte suga i sej från tanken. Då var jag tvungen att bygga catchtank.

Posted: 19 May 2006, 17:26
by erikkihl
Tror jag prövar som "Mirre" säger att köra utan filter, org pump in i catch tank, retur från cath tank till org tank, sen får 984 pumparna pumpa från catchen med en retur direkt in i org tanken?

Eller vad tror ni?

Men ang det elektriska att köra med separata relän så måste det ju kvitta eftersom, parallel kopplingen blir vid reläena istället?

Posted: 19 May 2006, 19:45
by Mirre
Catchtanken är till för att alltid kunna ge bränsle till pumpen, även vid hårda acc/bromsningar som det förekommer när man kör banracing.

Original pumpen ska fylla catchtanken och sen ska en returslang skicka sopan och ev luft tillbaks till originaltank.
Ifrån cachtank ska 984:orna få bränsle som sen ska tryckas genom filter och till fuelrail sen tillbaks till originaltank.

Varför?
Ex: Vid höga g-krafter förflyttas bränslet och original pumpen kommer inte kunna suga upp bränsle, utan bara luft. Det är här catchtanken gör nytta. Den ska förse 984 pumparna med bränsle under g-kraftsmomentet. Sen när man växlar eller lugnar ner sig så får original pumpen bränsle igen så att den snabbt kan fylla catchtanken och ta bort eventuellt luft. Original pumpen flödar riktigt bra om det inte finns mottryck. Visst kan man köra tillbaks returen i catchtanken men inte behövs det varm bränsle i motorn? I så fall får man ha större catchtank eller som jag gjort att jag har mina tank anslutningar bak och behöver inte catchtank, fungerar bra till dragracing men inte alls bra till bankörning!

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Posted: 19 May 2006, 20:18
by Propan
Hva er anbefalt volum på catchtank?

Posted: 19 May 2006, 21:44
by Mirre
Kolla vad pumparna flödar och hur lång tid g-krafterna håller i sig, sen är det bara att räkna..typ