Stiivs BMW E30 2.7 847whp
Posted: 23 Mar 2009, 20:44
Bilen är en 320 -88 från början.
Motorn var en M20B25.
Standard kolvar och stakar.
Toppen: svetsade kylkanaler, Z45 kam, standard ventiler, fjädrar, vippor.
Snik grenrör med en KKK27 turbo.
Sprut/tändning ProSpark.
Soppa: bensin 98oktan
Koppling 4puckat sinter med Sachs 618tryckplatta.
Getrag 260låda.
M3 diff med 3.25:1 utvxl.
M/H slicks 7.5"x23"x15
Förra året lyckades jag köra 11.41 192km/h 1.66 i 60-fot med den uppsättningen.
Laddade 1.2bar.
Lite bilder från SRM gatrace som Ziken har fotat. http://ziken.se/
Tanken för kommande sommar är att kunna köra en 10sekunders repa.
Receptet på nya motorn.
Block: M20B25 deckas 2.2mm och pyramidringas.
Vevaxel: Smidd dieselvev, riktad och slipad .010" på vev och ram.
ARP bult till ramen med en stödgördel från PPF.
Stakar: kina H-profilare 130mm långa.
Kolvar: Wiseco efter egen design, 84.5mm borr, 9.0:1 i kompförhållande.
Topplock: M20B25 "885" med 1mm större rostfria ventiler, kraftigare fjädrar och HDvippor.
Toppen Portas av http://pro-mille.se i Torshälla, plastade insugskanaler mm.
Kam: Z58
Grenrör: svetsad av Ajden
Turbo: BW S400 75mm in 75mm ut, större finns på hyllan om det behövs 87mm in 96mm ut.
Wastegate:60mm HKS kina kopia.
IC: 4" tjock 60cm bred 36cm hög.
Kylare: Griffin.
Spridare: Bosch 1680cc
Sprut/tänd: ProSpark, 3bars map.
Pumpar: Dubbla 044 blir 3st. om inte 2st. räcker.
Soppa ledningar: stålomspunnet AN10 matning och AN8 retur.
Filter och regulator: Aeromotive.
Bränsle: E85
Drivlina
Svänghjul omsvarvad 518 så den passar Tilton 3skiviga kopplingen.
Växellåda: Getrag 260, har 3st. reserv lådor, kan ju behövas.
Bakaxel.
Diff: M535 3.07:1 utvxl.
Knutar: M535.
Axlar: PPF sviktstål.
Kommer mer info och byggbilder.
Pro-Mille lägger ut bilder på portningen.
Motorn var en M20B25.
Standard kolvar och stakar.
Toppen: svetsade kylkanaler, Z45 kam, standard ventiler, fjädrar, vippor.
Snik grenrör med en KKK27 turbo.
Sprut/tändning ProSpark.
Soppa: bensin 98oktan
Koppling 4puckat sinter med Sachs 618tryckplatta.
Getrag 260låda.
M3 diff med 3.25:1 utvxl.
M/H slicks 7.5"x23"x15
Förra året lyckades jag köra 11.41 192km/h 1.66 i 60-fot med den uppsättningen.
Laddade 1.2bar.
Lite bilder från SRM gatrace som Ziken har fotat. http://ziken.se/
Tanken för kommande sommar är att kunna köra en 10sekunders repa.
Receptet på nya motorn.
Block: M20B25 deckas 2.2mm och pyramidringas.
Vevaxel: Smidd dieselvev, riktad och slipad .010" på vev och ram.
ARP bult till ramen med en stödgördel från PPF.
Stakar: kina H-profilare 130mm långa.
Kolvar: Wiseco efter egen design, 84.5mm borr, 9.0:1 i kompförhållande.
Topplock: M20B25 "885" med 1mm större rostfria ventiler, kraftigare fjädrar och HDvippor.
Toppen Portas av http://pro-mille.se i Torshälla, plastade insugskanaler mm.
Kam: Z58
Grenrör: svetsad av Ajden
Turbo: BW S400 75mm in 75mm ut, större finns på hyllan om det behövs 87mm in 96mm ut.
Wastegate:60mm HKS kina kopia.
IC: 4" tjock 60cm bred 36cm hög.
Kylare: Griffin.
Spridare: Bosch 1680cc
Sprut/tänd: ProSpark, 3bars map.
Pumpar: Dubbla 044 blir 3st. om inte 2st. räcker.
Soppa ledningar: stålomspunnet AN10 matning och AN8 retur.
Filter och regulator: Aeromotive.
Bränsle: E85
Drivlina
Svänghjul omsvarvad 518 så den passar Tilton 3skiviga kopplingen.
Växellåda: Getrag 260, har 3st. reserv lådor, kan ju behövas.
Bakaxel.
Diff: M535 3.07:1 utvxl.
Knutar: M535.
Axlar: PPF sviktstål.
Kommer mer info och byggbilder.
Pro-Mille lägger ut bilder på portningen.