Page 1 of 11

Stiivs BMW E30 2.7 847whp

Posted: 23 Mar 2009, 20:44
by stiiiv_
Bilen är en 320 -88 från början.

Motorn var en M20B25.
Standard kolvar och stakar.
Toppen: svetsade kylkanaler, Z45 kam, standard ventiler, fjädrar, vippor.
Snik grenrör med en KKK27 turbo.
Sprut/tändning ProSpark.
Soppa: bensin 98oktan

Koppling 4puckat sinter med Sachs 618tryckplatta.
Getrag 260låda.
M3 diff med 3.25:1 utvxl.
M/H slicks 7.5"x23"x15

Förra året lyckades jag köra 11.41 192km/h 1.66 i 60-fot med den uppsättningen.
Laddade 1.2bar.

Lite bilder från SRM gatrace som Ziken har fotat. http://ziken.se/

Image

Image

Image


Tanken för kommande sommar är att kunna köra en 10sekunders repa.

Receptet på nya motorn.

Block: M20B25 deckas 2.2mm och pyramidringas.
Vevaxel: Smidd dieselvev, riktad och slipad .010" på vev och ram.
ARP bult till ramen med en stödgördel från PPF.
Stakar: kina H-profilare 130mm långa.
Kolvar: Wiseco efter egen design, 84.5mm borr, 9.0:1 i kompförhållande.

Topplock: M20B25 "885" med 1mm större rostfria ventiler, kraftigare fjädrar och HDvippor.
Toppen Portas av http://pro-mille.se i Torshälla, plastade insugskanaler mm.
Kam: Z58

Grenrör: svetsad av Ajden
Turbo: BW S400 75mm in 75mm ut, större finns på hyllan om det behövs 87mm in 96mm ut. :wink:
Wastegate:60mm HKS kina kopia.
IC: 4" tjock 60cm bred 36cm hög.
Kylare: Griffin.

Spridare: Bosch 1680cc
Sprut/tänd: ProSpark, 3bars map.
Pumpar: Dubbla 044 blir 3st. om inte 2st. räcker.
Soppa ledningar: stålomspunnet AN10 matning och AN8 retur.
Filter och regulator: Aeromotive.
Bränsle: E85


Drivlina

Svänghjul omsvarvad 518 så den passar Tilton 3skiviga kopplingen.
Växellåda: Getrag 260, har 3st. reserv lådor, kan ju behövas.

Bakaxel.
Diff: M535 3.07:1 utvxl.
Knutar: M535.
Axlar: PPF sviktstål.

Kommer mer info och byggbilder.
Pro-Mille lägger ut bilder på portningen.

Posted: 23 Mar 2009, 20:50
by larsson
tjabba stiiv! kul att du kommer up med en projekt tråd:P kan nog bli rolig bil iår ska du se :P men du kommer aldrig behöva den stora turbon så du kan ju redan ge den till mig heheh :P

M V H larsson

Posted: 23 Mar 2009, 20:55
by pro_mille
Kapade en sprucken 323 topp som jag fick av "Rune"

Insugs sidan ser ut så här på 323 topparna, tänkte höjja "golvet" lite grann så man får en finare radie på "kortradien"
samt porta bort lite upptill, samt smalna av vid styrningen.
325 topparna ser inte helt lika ut som 323.
Image

Posted: 23 Mar 2009, 21:04
by pro_mille
Var en sväng till Stefan härom veckan.
Såg en ful ventilkåpa som han hade försökt slipa själv.
Han ville få bort BMW texten.
Tog med en reservkåpa och insuget.

Ventilkåpan i fräsen, Stefan vill få bort ribborna och BMW texten.
Image

Blyklubba som vibbrations stöd. :lol:
Image

Tog bort oljestänkplåten till ventilationen, var bra mycket koks och sot där.
Men nu ser det fint ut även där. :)
Image

Efter fräsning så slipade jag hela kåpan jämn, även gjutporerna är borta nu.
Sedan fick den smaka på glasblästern. :)
Image


Slipade bort ribborna och BMW loggat från insuget.
Sedan blev det rätt mycket finlipning innan glasblästring.
Ångtvättade den ex. antal gånger till slut.

Grovslipad....
Image

Så här ser den ut nu... :)
Image

Image

Image

Posted: 23 Mar 2009, 21:10
by Resgard
Haha gör det ont att se BMW märkena på motorn :P ?

Posted: 23 Mar 2009, 21:15
by pro_mille
Lämnade in toppen till Stefan på EngsonMotor på svetsning och planing.

Tog ett par bilder på svetsarna.
Image

Fina svetsar. :)
Image

Posted: 23 Mar 2009, 21:17
by pro_mille
Har börjat porta toppen åt stefan.
Insug kanalerna är lite grovportade, ska tas lite till innan det ska plastas.
Image

Image

Image

Förbränningsrummen är så gott som klara.
Image

Avgas är oxå bara grovportat.
Image

Image

Posted: 23 Mar 2009, 21:24
by stiiiv_
larsson wrote:tjabba stiiv! kul att du kommer up med en projekt tråd:P kan nog bli rolig bil iår ska du se :P men du kommer aldrig behöva den stora turbon så du kan ju redan ge den till mig heheh :P

M V H larsson


tjaaa larsson!
Kul och ha en tråd här, man kanske får fler komentarer här än på det andra forumet jag hade bilen på tidigare.

Du är bra sugen på den lilla snigeln?! :lol:

mvh lassestefanz

Posted: 23 Mar 2009, 21:25
by stiiiv_
Resgard wrote:Haha gör det ont att se BMW märkena på motorn :P ?


ville ha ett "cleanare look" :wink:

Posted: 23 Mar 2009, 23:16
by ploNe30
Kul med mycket bilder =). Ser riktigt bra ut också, köör på :twisted:

Posted: 24 Mar 2009, 09:28
by stiiiv_
tackar :)

Posted: 24 Mar 2009, 13:09
by pro_mille
Har portat lite mer på avgassidan.
ca. 3mm på uppått och på sidorna.
Botten portar jag inget alls på, bara ruggar upp ytan lite, ska oxå göra kortradien finare.

Avgaskanalerna är så gott som klara, ska fin putsas bara. :)
Image

Tog tyvärr ingen bild på toppen innan portning, kanalen är höjd och breddad rätt mycket. :)
Image


Image

Posted: 24 Mar 2009, 14:42
by Fernis1
Nice med en projekttråd såg bilen i sommras ett par gånger :) Lycka till och hoppas man ser den i sommar :)

Posted: 24 Mar 2009, 15:34
by larsson
stiiiv_ wrote:
larsson wrote:tjabba stiiv! kul att du kommer up med en projekt tråd:P kan nog bli rolig bil iår ska du se :P men du kommer aldrig behöva den stora turbon så du kan ju redan ge den till mig heheh :P

M V H larsson


tjaaa larsson!
Kul och ha en tråd här, man kanske får fler komentarer här än på det andra forumet jag hade bilen på tidigare.

Du är bra sugen på den lilla snigeln?! :lol:

mvh lassestefanz




klart jag är sugen på den :P

jag får ta o komma över o kika nån dag hur det går med allt:P


M V H larsson

Posted: 24 Mar 2009, 22:29
by stiiiv_
larsson wrote:
stiiiv_ wrote:
larsson wrote:tjabba stiiv! kul att du kommer up med en projekt tråd:P kan nog bli rolig bil iår ska du se :P men du kommer aldrig behöva den stora turbon så du kan ju redan ge den till mig heheh :P

M V H larsson


tjaaa larsson!
Kul och ha en tråd här, man kanske får fler komentarer här än på det andra forumet jag hade bilen på tidigare.

Du är bra sugen på den lilla snigeln?! :lol:

mvh lassestefanz




klart jag är sugen på den :P

jag får ta o komma över o kika nån dag hur det går med allt:P


M V H larsson


det gör du helt rätt i och kanske ta ett par öl med :) haha

Posted: 25 Mar 2009, 20:53
by Tingsdalsracer
Ser väldigt bra ut, ska bli skoj att se vad den kommer att prestera. Stilrent med ventilkåpa o insug

/Patrik

Posted: 25 Mar 2009, 22:07
by stiiiv_
Tingsdalsracer wrote:Ser väldigt bra ut, ska bli skoj att se vad den kommer att prestera. Stilrent med ventilkåpa o insug

/Patrik


tackar :)

det ska bli riktigt kul och se :)

mvh stefan