Page 1 of 1

Byte av bromsvätska?

Posted: 19 Mar 2009, 12:34
by Snekast
Hur dränerar jag enklast hela bromskretsen? finns det något smidigt sätt att vakumsuga eller trycka ut precis allt? vill helst inte ha kvar fukten i rören.
Skulle vara najs ifall jag slapp pressa sönder kopplingsdelen också, så antar suga ifrån bromsanslutningen är bäst?

Posted: 19 Mar 2009, 12:46
by Nisse977
Jag tycker det är smidigast att först suga upp all gammal vätska med en spruta från behållaren, sen hälla i den nya. Efter det behöver man bara pumpa ut det som är i ledningarna. Det brukar ju synas när nya vätskan kommer ut ur nipplarna.

:idea:

Posted: 19 Mar 2009, 13:17
by erik@e30
precis.. Å vill man göra de själv så kan man införskaffa lång genomskilnig slang. gärna typ tre meter eller så som passar på luftnippeln.
Sen trär du på slangen, sen öppnar du nippeln å pumpar på pedalen tills den nya oljan kommer.

Å vill man göra de ännu nogrannare så kan man trycka tillbaka kolven i oket så de inte e så mkt olja i cylindern om man har slitna belägg.

Posted: 19 Mar 2009, 13:46
by Snekast
ah jo, ungifär samma som jag gjort tidigare.. Har dragit nya ledningar så det ligger mest ny olja i.. Men ville ha i lite stöddigare olja och gärna inte blanda ;) Tänkte ifall det gick att suga ut det på något smidigt sätt..

Tror in kopplingen tar skada ifall jag sätter lite tryck i behållaren? eller går det inte ens förbi huvudcylindern då? kanske sätta tryck på ledningen som går ifrån huvudcylindern vore bättre ide?

Posted: 19 Mar 2009, 14:00
by erik@e30
när jag luftar med aparaten på jobbat kan man trycksätta behållaren med upp till två bar. men de brukar va svårt att få locket att hålla tät över 1,3 ungefär..

Men släpp rören å blås med tryckluft... Men ja vill lova att de inte blir bätträ än om du bara byter. ofta så e ju race olhja en annan färg desutom..

Posted: 19 Mar 2009, 14:07
by Snekast
okej, får se hur jag löser det.. Tack för tipsen folks!

Posted: 19 Mar 2009, 19:19
by Strandholm
vad för bromsvätska kör ni med å vad fick ni punga ut? :]
Hur mycket behövs till hela systemet på en e30?

Posted: 19 Mar 2009, 20:39
by ZAK
erik@e30 wrote:precis.. Å vill man göra de själv så kan man införskaffa lång genomskilnig slang. gärna typ tre meter eller så som passar på luftnippeln.
.
Finns en backventil på biltema, autoexperten, mekonomen osv..
som du kan sätta på slangen med så blir det kanon så slipper du springa fram och tillbaka.. den släpper ut oljan men inte in någon luft.

Posted: 19 Mar 2009, 21:40
by Roobin
Amplify: 1 liter räcker till broms samt koppling.

Har använt mig av en sådan som ZAK pratar om, kan varmt rekommendera den, helt grymt bra o ha!

Posted: 19 Mar 2009, 21:43
by jol
Backventilen är bra när man är ensam

bromsvätskor: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230

Posted: 19 Mar 2009, 23:27
by bmw-slangen
Jag kan varmt rekommendera Motive Power Bleeder - Black Label European
http://www.nexternal.com/motive/Product21

När det gäller bromsvätska kan jag även rekommendera ni tittar på DOT5.1 produkter och inte bara de klassiska all-out racingvätskorna såsom Motul RBF600 och ATE Super Blue Racing.

Mekonomen säljer Lockheed DOT5.1 för 169 kr/lit.
Micro säljer Valvoline DOT5.1 för 139 kr/lit.

På Mekonomen kostar tex ATE Super Blue Racing 248 kr/lit.



ATE Super Blue Racing har torr/våt på 280/198 grader C.

Valvoline och Lockheed DOT5.1 har båda torr på 270 grader C. Har letat men inte hittat uppgifter för våt. Nu har DOT5.1 minimikrav på 185 grader C för våt så man får utgå att det ligger runt 190-195 grader C.

Om ni inte byter 1-2 gångerom året så bör ni nog utgå från det våta värdet på bromsvätskan (det är mig veterligen inte särskilt många som byter bromsvätska varje år).
Men om ni tex bromsar mycket och byter varje halvår eller luftar ut så det är färsk bromsvätska i oken inför varje banträff så bör man mer gå på det torra värdet. Då kan det vara prsivärt att köra på en bra DOT5.1 vätska istället.

Posted: 22 Mar 2009, 11:16
by Snekast
bra att den här diskussionen kom till.. Nu vet jag vad jag ska handla på mig också :)

Posted: 22 Mar 2009, 11:32
by johankihl
ATE superblue är ju desstuom "superblue" så det är ganska enkelt att se när det bara kommer blå vätska om man sätter på en genomskinlig slang på luftningsnippeln. Vill minnas att den vätskan dessutom är relativt billig jämfört med de andra.