Page 1 of 2
Sprucket block....
Posted: 17 May 2006, 21:06
by kallevedlund
Här är resultatet efter att ha använt gänginsatser av typen helicoil tillsammans med kl-racingbult på mitt m20b25-block...
Har spruckit runt 4 bultar, på två ställen har bulten börjat följa med upp. På dom andra två har det spruckit på båda sidor om bulten ända ut till vattenkanalen...
Posted: 17 May 2006, 21:12
by Bäckis
Trist. Varför köper man såna där bultar?
Ev har vi ett tomt block om det är panik....
Posted: 17 May 2006, 21:14
by Per Eriksson
det har väl ändå inte nåt med vilka bult du använder?
Hur hårt drar du och hur djupt satt insatserna?
Bistec här i stan har kanske en bottendel på g , jag är spekis på kolvarna men blocket kanske du är sugen på då?
Posted: 17 May 2006, 21:16
by kallevedlund
för att man e dumsnål
Har ett nytt block står brevid, blästrade, planade och honade det igår. Fixade även lite anslutningar och la på lite färg... Har beställt ARP av Ärtan så dom kommer väll imorn hoppas ja... Ska iaf börja plocka över allt till nyablocket imorn...
Posted: 17 May 2006, 21:17
by Bäckis
Att blocket spruckit har inget med bultarna att göra just nu, men flera andra har ju faktist haft bekymmer också med gängpaj och spruckna block.
Bara lustigt att vi aldrig haft problem när vi använder ARP
Posted: 17 May 2006, 21:23
by Per Eriksson
längre gänga i nederänden på arp?
Eran momennyckel kanske är sleten så den visar för mycket.......
Posted: 17 May 2006, 21:28
by Bäckis
Bultar är skickade idag, så med kolli ID får du ut dom imorgon, annars fredag.
Posted: 17 May 2006, 21:29
by kallevedlund
min teori ang kl-bultarna är att dom inte är tillräckligt "tajta" i blocket. När man skruvat i dom för hand så sitter dom välldigt glappt. Det är ju rullade gängor, så min tanke är att det kanske inte är tillräckligt mycket material utpresat, vilket leder till minskad ytterdiameter på gängan..
Det som hände första gången var att en bult tog med sig lite av blockgängan upp. Med insatserna så har gängan "hoppat över" vilket då förmodligen spräckt blocket pga dom hårda insatserna...
Posted: 17 May 2006, 21:31
by kallevedlund
Bäckis wrote:Bultar är skickade idag, så med kolli ID får du ut dom imorgon, annars fredag.
du har PM
Posted: 17 May 2006, 21:36
by peppe
Mycket tråkigt att höra, jag lider med dig.
Posted: 17 May 2006, 21:38
by Bäckis
skurt wrote:min teori ang kl-bultarna är att dom inte är tillräckligt "tajta" i blocket. När man skruvat i dom för hand så sitter dom välldigt glappt. Det är ju rullade gängor, så min tanke är att det kanske inte är tillräckligt mycket material utpresat, vilket leder till minskad ytterdiameter på gängan..
Det som hände första gången var att en bult tog med sig lite av blockgängan upp. Med insatserna så har gängan "hoppat över" vilket då förmodligen spräckt blocket pga dom hårda insatserna...
Din teori är tagen. Har själv köpt bultar från samma ställe för X antal år sedan, men jag monterade aldrig mina då dom dels var vinda och dels glappade på tok för mkt i gängorna i blocket. Blev att kasta i skrotlådan.
ARP eller Raceware ska det vara. Kanonkvalitet och finish.
Posted: 17 May 2006, 23:16
by wuffee
Rätta mig om jag har fel nu..
Men om man kör med vanliga toppbultar och dessa "sträcker" ut sig och packningen går så brukar väl de mesta runt omkring klara sig? Men om man kör med ARP och drar dessa så där jävla hårt som man ska och något går snett är de inte då stor risk att toppen går sönder eller att man skjuter en kolv eller något dyligt istället för att man "bara" blåser packningen med vanliga bultar? Bara en tanke..
Kör man då ARP och en kopparpackning då Måste man väl skjuta en kolv eller något när de väl går snett?
Mvh
uffe
Posted: 18 May 2006, 07:09
by Bäckis
Kopparpackning? Världens sämsta uppfinning om du frågar mig. Har väl sett några st som varit täta, men dom är lätt räknade.
Man kan såklart skjuta en packning även med ARP, men man minimerar oddsen. Sen en fråga: Varför ska man skjuta en kolv edy för att packning inte flyger? Har man så dålig koll på mappning så ska man kanske inte hålla på med det själv? Bara en tanke...
Posted: 18 May 2006, 09:12
by tobbe tlrecond
Hoppsan du med!fick inte du en varning förut? när jag hadde strul med samma bulltar!!!! Det blev ARP direkt när man insåg faktum
Posted: 18 May 2006, 09:34
by Andreas K
vad drog du med för moment?
Posted: 18 May 2006, 09:40
by peppe
wuffee wrote:Rätta mig om jag har fel nu..
Men om man kör med vanliga toppbultar och dessa "sträcker" ut sig och packningen går så brukar väl de mesta runt omkring klara sig? Men om man kör med ARP och drar dessa så där jävla hårt som man ska och något går snett är de inte då stor risk att toppen går sönder eller att man skjuter en kolv eller något dyligt istället för att man "bara" blåser packningen med vanliga bultar? Bara en tanke..
Kör man då ARP och en kopparpackning då Måste man väl skjuta en kolv eller något när de väl går snett?
Mvh
uffe
Ja det mesta runtom klarar sig oftast. Men om du blåser packningen på 1.5kg ladd så brukar toppen rätt snabbt vilja kasta in handuken.
ARP drar man inte alls speciellt hårt, man drar dom lösare än orginal bultar till en Volvo 4:a.
Det blir knappast värre att blåsa packningen med arp än med vanliga bultar.
Posted: 18 May 2006, 11:23
by kallevedlund
tobbe tlrecond wrote:Hoppsan du med!fick inte du en varning förut? när jag hadde strul med samma bulltar!!!! Det blev ARP direkt när man insåg faktum
Jo men då var det ju bultarna som sträckt sig? Köpte mina innan dig men hade inga problem i början, kontrollmätte dock när det pajjade för dig..