Page 1 of 2

M20B25 - O-ringa + org packning eller Orört block och MLS?

Posted: 17 Mar 2009, 01:12
by Viper89
Åka lite snik med M20B25, vad kommer hålla bäst om jag tänkt ladda max 1 kilo tro? Alla säger olika men nu måste jag bestämma mig och jag har ingen aning om jag ska vara ärlig. Bilen ska användas som busbil och kommer köras hårt.


Min tanke från början var,
Alt 1:
O-ringa och köra org packning.

Eventuellt ARP och svetsa toppen. Borde jag göra detta? I så fall, vad är viktigast?

Alt 2:
Orört block + MLS.

Eventuellt ARP och svetsa toppen. Borde jag göra detta? I så fall, vad är viktigast?

Vet att det kan vara svårt att säga men måste finnas folk som vet och har testat här. Hittar inga specifika svar när jag söker efter gamla inlägg.

Posted: 17 Mar 2009, 01:16
by pelko
Kör du med MLS får du kompsänknig på köpet om du köper en tjockare variant. Du måste plana både blocket och toppen med MLS, annars läcker det.

Med o-ringar får du ingen kompsänkning.

Hade jag varit du hade jag kört o-ringat med svetsad topp och ARP, då har du en fin motor.

Hade jag inte behövs sova nu hade jag visat dig 15 trådar med samma innehåll ;)

Mvh

Posted: 17 Mar 2009, 01:23
by Viper89
Alltså o-ringat, svetsad topp, ARP och org packning? Det är så det varit tänkt hela tiden men man hör så mycket olika saker hela tiden så man blir ju fan hjärndöd.

De låter toppen de, sov sött nu gubben :D

Posted: 17 Mar 2009, 01:27
by pelko
Så hade jag gjort men sedan har jag aldrig i hela mitt liv byggt en turbomotor :lol:

Mvh

Posted: 17 Mar 2009, 01:34
by RoDe
om bilen ska användas som busbil, köras hårt och du vill ha det hållbart som du skriver är det lika bra att gå hela vägen med det hela och renovera.

du kan inte förvänta dig att det ska hålla med 1kilo i ladd hela sommaren med en botten med gamla lager, ringar o packningar som suttit där i 25000mil.

men vad du sen gör är upp till dig...

o-ringa o plana botten. originalpackning. du ska absolut svetsa o plana toppen.

Posted: 17 Mar 2009, 01:43
by Viper89
Allt förutom veven är urplockat. Så nya lager, packningar och ringar blir det självklart :) Bara synd att jag inte har råd att bygga värre och seriösare nu när allt endå är isär plockat. Men men, blir första sommaren med turbo så det får la duga åt mig :)

Posted: 17 Mar 2009, 01:45
by RoDe
Viper89 wrote:Allt förutom veven är urplockat. Så nya lager, packningar och ringar blir det självklart :) Bara synd att jag inte har råd att bygga värre och seriösare nu när allt endå är isär plockat. Men men, blir första sommaren med turbo så det får la duga åt mig :)


nice :wink: .

passa på o fräscha upp toppen med. kolla styrningar, tätningar mmm.

Posted: 17 Mar 2009, 01:47
by Viper89
Okej, vad går fräscha upp toppen kalaset på i runda slängar då? Alltså det här är första gången för mig som jag verkligen plockar isär allt så ni får stå ut med att jag är rookie hehe.

De enda jag inte plockat ur är veven. Det bör jag göra antar ja? :)

Posted: 17 Mar 2009, 01:56
by HQ_
Viper89 wrote:Okej, vad går fräscha upp toppen kalaset på i runda slängar då? Alltså det här är första gången för mig som jag verkligen plockar isär allt så ni får stå ut med att jag är rookie hehe.

De enda jag inte plockat ur är veven. Det bör jag göra antar ja? :)


Beror ju på vad du tänkt att göra men packningar och ventilstyrningar är nog inte så farligt, sen kan du ju byta fjärdrar vippor, o.s.v men då börjar det kosta pengar.

Ja du bör ju ta ut veven för att du ska kunna byta lager =) (om du nu ska göra det)

Posted: 17 Mar 2009, 02:05
by Viper89
HQ_ wrote:
Viper89 wrote:Okej, vad går fräscha upp toppen kalaset på i runda slängar då? Alltså det här är första gången för mig som jag verkligen plockar isär allt så ni får stå ut med att jag är rookie hehe.

De enda jag inte plockat ur är veven. Det bör jag göra antar ja? :)


Beror ju på vad du tänkt att göra men packningar och ventilstyrningar är nog inte så farligt, sen kan du ju byta fjärdrar vippor, o.s.v men då börjar det kosta pengar.

Ja du bör ju ta ut veven för att du ska kunna byta lager =) (om du nu ska göra det)


Jo det var packningar o styrningar etc jag funderade lite över!


Hehe ja jo det är ju sant, men jag tänkte bara ifall de var mindre viktigt eller nått sånt.. eller jag vette fan vad jag tänkte.. är på väg till sängen där jag nog hör hemma nu. Tjao :)

Posted: 17 Mar 2009, 09:02
by ZAK
Orörd maskin och 0,8 i ladd har inte varit några problem för mig en hel säsong. Kommer köra likadant i år och se hur det funkar.
Går det åt helv. så kommer det bli o-ringat och originalpackning för min del

Posted: 17 Mar 2009, 09:53
by Snekast
Körde 1.5bar hela sommaren på min b20. Den kanske var så pass slut så det höll ;)

Posted: 17 Mar 2009, 12:23
by Andy_b
Jag körde 1,1bar med enbart 12,9 i toppen hela sommaren
Funka kalas
(Råka ladda 1,8 ibland) :oops:

Posted: 17 Mar 2009, 14:49
by birro
Bytte bara till en ny orginalpackning och nya orginalbultar.

Laddade mellan 0.6-1.5 bar.
Använde bilen som bruksbil, gick en hel sommar och sedan var turbon helt slut.

Posted: 17 Mar 2009, 15:24
by m5micke
O jag körde med MLS o ARP på en m20b23 och 1,5bar i ladd hela sommarn.
Bara planad topp och orörd botten.

Posted: 17 Mar 2009, 17:09
by olander_91
Skit bra tråd :) Nu får jag lite hum hur jag ska bygga:)
Blir nog svarvade kolvar och ARP :)
Då blir vi två med bus e30 i Uppsala trakten :)

Posted: 18 Mar 2009, 00:54
by Viper89
olander_91 wrote:Skit bra tråd :) Nu får jag lite hum hur jag ska bygga:)
Blir nog svarvade kolvar och ARP :)
Då blir vi två med bus e30 i Uppsala trakten :)


Hehe bara två tror du? Det byggs på väldigt många E30is kommer du märka! ;)