Page 1 of 1
Biffiga bromsar med original bromscylinder
Posted: 15 Mar 2009, 21:08
by markus
Vad händer igentligen när man monterar stora ok ? Kommer inte original bromscylinder räcka till pga av att dom oken behöver mer olja för att flytta kolven/kolvarna lika långt ?
Posted: 15 Mar 2009, 21:27
by pelko
Allting borde la kretsa kring Pascals princip och således inte spela någon roll?
Mvh
Posted: 15 Mar 2009, 21:32
by markus
Men det är ju större kolvarea i ett ganska stort 4 kolvs ok än i ett 325 original ok eller ?
Posted: 15 Mar 2009, 21:40
by pelko
markus wrote:Men det är ju större kolvarea i ett ganska stort 4 kolvs ok än i ett 325 original ok eller ?
Du har fyra mindre kolvar än en stor. Sedan vet jag inte hur skillnaden blir i area.
Räknade mkt på liknande i skolan men det gäller att minnas också
Mvh
Posted: 15 Mar 2009, 21:43
by markus
pelko wrote:markus wrote:Men det är ju större kolvarea i ett ganska stort 4 kolvs ok än i ett 325 original ok eller ?
Du har fyra mindre kolvar än en stor. Sedan vet jag inte hur skillnaden blir i area.
Räknade mkt på liknande i skolan men det gäller att minnas också
Mvh
Hehe samma här räknandet sitter inte riktigt kvar
Men får dra ner till garaget och göra ett försök
Posted: 15 Mar 2009, 21:47
by markus
Men ni andra där ute som monterat feta ok hur har det funkat med original cylindern ? Eller har ni bytt och isf till vad ?
Posted: 15 Mar 2009, 22:41
by billet
förmodligen så kommer du få trampa längre me pedalen bara å mindre känsligen kanske
Posted: 15 Mar 2009, 22:43
by Storås
Det spelar stor roll ! provkörde min bil idag, och pedalen gick o golvet när jag bromsade fullt.. Har Wilwood fyrkolvsok så dom är en aning större än original.. Jag gängade ut stången i bromscylindern så pedalen tog högre upp så vart det bra..
Mvh
Posted: 24 Mar 2009, 11:32
by Clew
BMW 750 cylinder är bolton, och är några mm större i diameter, tror den är 25mm.