Page 1 of 1
Info om m70 v12 motorn från e32
Posted: 15 Mar 2009, 12:30
by Dahlstrom
Har eventuellt fått tag på en 750 e32 så jag tänkte höra lite om motorn. Är den nåt att ha?
Fördelar och nackdelar med den?
Posted: 15 Mar 2009, 13:11
by Fisk
Saxat från Autopower
"750i M70 88-94 (V12 24 ventiler)
Höga avgasvärden är ett problem som är vanligt förekommande. En teori är att orsaken till problemet ligger hos motorns värmeutveckling. Vid hög belastning blir motorn så pass varm att oljans smörjande egenskaper försämras. Detta i samband med slarv med inkörning, val av billig olja och överskridna serviceintervall leder till slitage på kolvringarna. Något som leder till att olja slinker in i förbränningsutrymmet och ger upphov till höga avgasvärden och nedsatt kompression. Under motorns levnadsperiod gjordes försök till att åtgärda problemet, bl.a. genom att använda sig av olika termostater och bränsle/luftblandningar."
Posted: 15 Mar 2009, 21:28
by BaCCoN
Jag har en e32 750 -88 dom går fint. Den ger bra fart åt 2.5 ton tyskt stål. skulle va kul å peta ner m70:n med manuell 6 petad låda i en E30 eller liknande småbil.
Posted: 15 Mar 2009, 21:45
by Dahlstrom
BaCCoN wrote:Jag har en e32 750 -88 dom går fint. Den ger bra fart åt 2.5 ton tyskt stål. skulle va kul å peta ner m70:n med manuell 6 petad låda i en E30 eller liknande småbil.
Okej, inga bekymmer alls med motorn eller så?
Är tänkt att trycka ner i en e21a
Posted: 16 Mar 2009, 16:21
by Rallyfinnen
Bekymmer finns det gott om, speciellt med styrsystemen!
Dessutom läckande insugspackningar, slitna ventilstyrningar, läckage vid kolvringar som nämndes ovan, och banjobultar som lossnar till kamsmörjningsrör.. kommer inte på allt.
Gjordes en uppdatering omkring -91 om jag minns rätt.. andra ventiler och lite sånt.
Ofta går dom ändå jävligt långt, så helt kass konstruktion är det inte.
Ingen rolig karaktär i motorn original, jag skulle rekommendera att du tar en M60 V8 istället.. bättre på alla sätt och vis om du inte ska överladda föståss..
'Forward clutch' brukar gå på dom 4-växlade automatlådorna, men i övrigt funkar dom ok.
Jag har en tråd här på forumet om min 850 med turbo. Finns lite länkar till andra M70-projekt där också.
Posted: 16 Mar 2009, 19:32
by Dahlstrom
Rallyfinnen wrote:Bekymmer finns det gott om, speciellt med styrsystemen!
Dessutom läckande insugspackningar, slitna ventilstyrningar, läckage vid kolvringar som nämndes ovan, och banjobultar som lossnar till kamsmörjningsrör.. kommer inte på allt.
Gjordes en uppdatering omkring -91 om jag minns rätt.. andra ventiler och lite sånt.
Ofta går dom ändå jävligt långt, så helt kass konstruktion är det inte.
Ingen rolig karaktär i motorn original, jag skulle rekommendera att du tar en M60 V8 istället.. bättre på alla sätt och vis om du inte ska överladda föståss..
'Forward clutch' brukar gå på dom 4-växlade automatlådorna, men i övrigt funkar dom ok.
Jag har en tråd här på forumet om min 850 med turbo. Finns lite länkar till andra M70-projekt där också.
Okej, tack så mycket för infon
Jag har möjligtvis en 750 -88 jag kan få köpa billigt, därför jag undrar om just m70