Frågor och funderingar kring kompressormatning, främst av m5
Posted: 09 Mar 2009, 01:19
Tjenare
Jag har börjat intressera mig för att kompressorkonvertera, jag gillar inte turbo det lilla jag testat på det, har dock aldrig kört en kompressorbil men det känns som det skulle falla mig mer i smaken.
I nuläget är det inte aktuellt med något kompressorbygge kan jag ju börja med att säga, men jag är väldigt nyfiken och har börjat få jobbigt många frågor och funderingar i huvet, därav denna tråd! Tänkte helt enkelt försöka lära mig så mycket som möjligt om ämnet för att underlätta eventuella kompressorbygge i framtiden.
För enkelhetens skulle börjar jag väll med en liten lista på frågor:
1. Hur skiljer sig egenskaperna hos en skruvkompressor jämfört med en centifugalkompressor, fördelar/nackdelar med de bägge typerna?
2. Sänkt komp ger lägre effekt men tillåter mer ladd, hur gör man en avvägning där? Vad är fördelen/nackdelen med att kompsänka och ladda mycket jämfört med att ha högt komp och lågt ladd?
3. Har man någon dumpventil eller wastegate på en kompressormotor? Hur ser insugssidan ut från början till slut? Var tar luften vägen när man motorbromsar? Trycker kompressorn mot spjället eller tvärt om osv.
4. Vad är nackdelen med kompressor, om vi tänker att vi jämför en bil med 500hk sugis och en med 500hk kompressormatad tex?
5. Hur skulle ett vettigt kompressorbygge på min m5 se ut, säg 400-500 säkra hästar, vad behövs göras osv, bättre stakar och kolvar är väll självklart, sen har jag hört att man brukar mira fräsa toppen, vad innebär mira? Vad mer behövs göras? Och vad får man räkna med att bygget kommer kosta, mellan tummen och pekfingret?
6. Behöver man uppgradera något mer på bilen, tänker på hur koppling, växellåda, diff, drivaxlar osv klarar effekten?
7. Varför är turbo så mycket vanligare? Turbolagg och grejer, min syn av det så är kompressor mycket bättre, verkar inte mycket svårare? Priset som avgör kanske? Plus att man såklart får mer effekt med turbo.
8. Man har ju sett s38or med 1000hk, hur många hästar skulle det bli om det satt en kompressor på istället, på ett ungefär?
Blev ett gäng frågor, känn inte att just du måste svara på alla, svara på den/dom frågor som intresserar dig mest och du känner du har bra svar på så kan säkert resten svara på dom andra... (om du nu inte vill passa på o showa med all din kunskap
Jag har börjat intressera mig för att kompressorkonvertera, jag gillar inte turbo det lilla jag testat på det, har dock aldrig kört en kompressorbil men det känns som det skulle falla mig mer i smaken.
I nuläget är det inte aktuellt med något kompressorbygge kan jag ju börja med att säga, men jag är väldigt nyfiken och har börjat få jobbigt många frågor och funderingar i huvet, därav denna tråd! Tänkte helt enkelt försöka lära mig så mycket som möjligt om ämnet för att underlätta eventuella kompressorbygge i framtiden.
För enkelhetens skulle börjar jag väll med en liten lista på frågor:
1. Hur skiljer sig egenskaperna hos en skruvkompressor jämfört med en centifugalkompressor, fördelar/nackdelar med de bägge typerna?
2. Sänkt komp ger lägre effekt men tillåter mer ladd, hur gör man en avvägning där? Vad är fördelen/nackdelen med att kompsänka och ladda mycket jämfört med att ha högt komp och lågt ladd?
3. Har man någon dumpventil eller wastegate på en kompressormotor? Hur ser insugssidan ut från början till slut? Var tar luften vägen när man motorbromsar? Trycker kompressorn mot spjället eller tvärt om osv.
4. Vad är nackdelen med kompressor, om vi tänker att vi jämför en bil med 500hk sugis och en med 500hk kompressormatad tex?
5. Hur skulle ett vettigt kompressorbygge på min m5 se ut, säg 400-500 säkra hästar, vad behövs göras osv, bättre stakar och kolvar är väll självklart, sen har jag hört att man brukar mira fräsa toppen, vad innebär mira? Vad mer behövs göras? Och vad får man räkna med att bygget kommer kosta, mellan tummen och pekfingret?
6. Behöver man uppgradera något mer på bilen, tänker på hur koppling, växellåda, diff, drivaxlar osv klarar effekten?
7. Varför är turbo så mycket vanligare? Turbolagg och grejer, min syn av det så är kompressor mycket bättre, verkar inte mycket svårare? Priset som avgör kanske? Plus att man såklart får mer effekt med turbo.
8. Man har ju sett s38or med 1000hk, hur många hästar skulle det bli om det satt en kompressor på istället, på ett ungefär?
Blev ett gäng frågor, känn inte att just du måste svara på alla, svara på den/dom frågor som intresserar dig mest och du känner du har bra svar på så kan säkert resten svara på dom andra... (om du nu inte vill passa på o showa med all din kunskap