Page 1 of 1
Nått värt att köpa?
Posted: 14 May 2006, 18:54
by viq
Sitter och funderar på den här:
http://www.blocket.se/vi/8177822.htm?ca=5_s
Sprutet måste ju som sagt kopplas in och killen har inte heller en aning om vad motorn innehåller. Vet bara att det är o-ringat block samt ny kam.
Enligt mig så är priset överkomligt, men som sagt har jag inte en aning vad den innehåller. Inte så kul att koppla in sprut och sedan starta och skjuta halva motorn i luften efter 30 minuters körning.
Killen kanske inte har svarvat kolvarna, satt MLS packning eller fixat toppen eller något alls.
Otroligt tacksam för svar!
Mvh
Fler bilder:
Posted: 14 May 2006, 19:04
by xelerator
jadu.. du måste ju få veta ALLt! som e gjort med motorn, annars e de inte värt att satsa sina pengar på en sån bil...
särskilt när man bygger turbo så e de viktigt o få all info på vad som e gjort o inte...
med tanke på hur motorrummet ser ut så tror jag inte att han mls packning osv.. dessa grejer kostar ju en del, och har man gjort en massa "fullösningar" på vissa saker så ser jag det som ett halv oseriöst eller ett snikbygge...
men vem vet.. det kanske e massor som e gjort...
snacka med honom o ta reda på allt du kan, om inte han vet, dvs att han inte byggt motorn så kanske han vet vet som gjort det, tex ägaren innan, ring då honom och ta reda på lite fakta..
skriv ner det här så kan vi säkert hjälpa dig..
PS: när jag tittar på bilderna tycker jag inte att bilen e värd sina 40000:-, den känns inte alls rätt...
Posted: 14 May 2006, 20:33
by TurboLover
Hej!
Nu är inte jag någon expert på m20 men har inte den fördelaren på fel ställe för att vara en 2.5:a?
MvH S
Posted: 14 May 2006, 20:37
by peppe
Jag hade då inte köpt den där för 40k, aldrig i livet.
Då hade jag hellre köpt något skrot för 10k och sedan laggt 30k på motorn och gjort det själv så man vet att det är gjort.
Ser ju inte ut att vara någon riktigt "dopad" motor, köper du det där känns det som man bara betalar för chassiet? Fast, jag vet inget om det. Första anblicken säger mig det bara.
TurboLover wrote:Hej!
Nu är inte jag någon expert på m20 men har inte den fördelaren på fel ställe för att vara en 2.5:a?
MvH S
Dom äldre hade blockmonterad fördelare.
Posted: 14 May 2006, 21:06
by Overcharged
men en stor fråga är ju varför han inte har mappat den när det står att det är de enda kvar?
Posted: 14 May 2006, 21:06
by bubbel
hej.. jag känner till lite om denna bil!
en bekant som har ägt den.
han köpte bilen med defekt motor, så han plockade ur motorn och köpte motorn som sitter i nu som då var turbokonverterad..(tidigare ägaren av motorn sa att den gått på 12sec i hans bil.)
vad som var gjort med motorn kommer jag inte riktigt ihåg men nånting var gjort iaf.
sen han monterat i motorn så satt han i linkplus, byggde avgas och satt i nya race stolar, ratt, mätare och annat lull lull.
vad jag vet så fick han igång bilen en kväll (då jag skulle komma o köpa en annan 325 motor av han) men sen la den av och vad jag vet så fick han inte igång den sedan.. sen sålde han bilen till troligen den nuvarande ägaren.
mvh
Posted: 14 May 2006, 21:08
by bubbel
TurboLover wrote:Hej!
Nu är inte jag någon expert på m20 men har inte den fördelaren på fel ställe för att vara en 2.5:a?
MvH S
han byggde om det.. varför vet jag ej.
Posted: 14 May 2006, 21:17
by Mirre
Så här såg det ur när jag hade den motorn!
Nu vet ha inte om dom har öppnat motorn eller ändrat nåt på 3 år , men det jag hade i var:
Helt original m20/b25 bottendel fast med b20 stakar för lägre komp
original packning, ej o-ringat
M20/b20 portad top med ställbart kamdrev.
380cc spridare
Jag fick faktist 286kw på hjulen vid 1,3 bar, Ms som styrde spridarna och blockmonterad fördelare för att backa tändningen.
Posted: 14 May 2006, 21:56
by viq
Då tror jag att jag låter bli att köpa den. Om inte Mirre, som känner till motorn tycker att det är värt det.
Har ju tänkt bygga en i vilket fall som helst, men kändes lämpligt med denna då allt redan är klart.
Men som sagt så tror jag det blir bättre att bygga eget, eftersom man då vet vad som är gjort med motorn, vad allt håller för osv.
Tack för svaren!
Posted: 14 May 2006, 22:03
by Mirre
Har dom inte gjort nåt med motorn så är den inte värd mycke!.
Den borde va utsliten nu efter 3 år.
Posted: 14 May 2006, 22:09
by viq
Då hoppar jag över det och bygger eget istället!
Likabra så att man vet vad man har.
Tack för svaren än en gång!
Posted: 17 May 2006, 22:34
by Fjarde
Posted: 23 May 2006, 11:18
by xelerator
ix:en tror jag att Danragn eller vad han heter på autopower byggde...
han la ner typ 6-7000:- på den motorn
...
nu vet jag inte om det är något mer gjort med den motorn sedan han byggde den, men när han byggde den var de så snikigt de kunde bli...
Posted: 23 May 2006, 23:03
by Fjarde
Vilken av dom är bäst att bygga på den med RWD lr AWD?
Posted: 23 May 2006, 23:26
by viq
Jag föredrar RWD iallafall. Men det är väl från person till person antar jag.
Posted: 24 May 2006, 13:00
by Fjarde
Tänkte på om AWD går sönder lättare än RWD om man börjar bygga mer hästar på hjulen
Posted: 24 May 2006, 22:32
by Overcharged
AWD linan tål inte lika mycket effekt