Page 1 of 1
Kinkighet med kardanbalans?
Posted: 02 Mar 2009, 08:59
by Thörn
Tänkte dela en e36 328 kardan och använda e30 bakre del men efter det kanske det blir rätt dålig balans på grejerna.?
Det är ju så satans noga att märka upp om man tar isär en orginalkardan för att sedan sätta ihop den igen vid märkningen.
Hur har ni andra gjort?
lämnat bort någonstans efter ihopsättning för balansering?
För det är väl inte så bra att e36 328 karadanen e bolt on på e30 325 hela vägen? eller har jag fattat fel?
Posted: 02 Mar 2009, 09:50
by markus
M50/M20 med ZF låda och 328 kardan är bult on på E30 förutom stödlagret. Om jag inte minns fel någon som kan bekräfta ?
Posted: 02 Mar 2009, 12:29
by Thörn
åh vad gott, blandade nog ihop med m535 kardan +zf/e30
Posted: 02 Mar 2009, 12:38
by markus
phonicx wrote:markus wrote:M50/M20 med ZF låda och 328 kardan är bult on på E30 förutom stödlagret. Om jag inte minns fel någon som kan bekräfta ?
Stödlagrets bultdelning är fel, jag borrade bara om dem på plats tog 5min.
Det gorde jag ochså glömde skriva det.
Posted: 02 Mar 2009, 18:34
by Per Eriksson
Vet inte om det var tur eller skicklighet men jag byggde om en M5 kardan, kortade ena delen o förlängde andra m.h.a. svarv o tig, lämnade den för balansering men gubben gjorde aldrig jobbet för hans maskin var paj så jag tröttnade o tog hem den, har kört med den i 3 år nu och man känner inte av några som helst vibrationer.
Posted: 02 Mar 2009, 21:26
by flp
jag körde av bakre delen av min 328 kardan (kör zf låda och 535diff) tog en bakre del av en 325a tror ja. hitta den på skroten då de var gratis självplock och längden stämde, och har då kört ett tag nu utan vibrationer.
tror de är viktigare att sätta ihop den rätt om de finns knutar på dem olika axlarna om man säger. så inte knutarna kommer konstigt mot varandra.
det går att borra om stödlagret iaf om du ska köra hela e36 axeln. jag provade det innan jag köpte nytt stödlager till min och det funkade bra.
MVH Micke