Page 1 of 1
M5e34 3,6 -91, Glapp styrning?
Posted: 28 Feb 2009, 01:16
by MartinJkpg
Styrningen i min M5a är nästan lite väl glapp
Vad beror det normalt sett på, och vad gör man åt det?
Tacksam för svar
Posted: 28 Feb 2009, 12:11
by Ronnie88
Välkommen till klubben
Jag tror det är styrsnäckan som blir glapp med tiden. Bara att byta skulle jag tippa på
Posted: 28 Feb 2009, 13:52
by Die erste Dobermann
Har sjælv en M5 E34 3.8 och på den går det att justera bort spelet och har før mig att det skall gå på 3.6 också.
Posted: 28 Feb 2009, 13:56
by nicke.t
på min 3,6 gick de sjystera bort oxo.
Posted: 28 Feb 2009, 18:02
by MartinJkpg
Justera bort låter trevligt!
Nån som har mer info om hur man gör det?
Posted: 28 Feb 2009, 18:23
by nicke.t
har för mej de sitter en jysterskruv me lås mutter på snäckan som ja drog ner lite.
Posted: 28 Feb 2009, 19:37
by M635 forever
Som de flesta säger här innan.
Styrväxel som glappar,och går att "spänna" med viss mån,men är ganska knepigt.
Är som nicke.t skriver,en justerskruv med låsmutter,och är ytterst känslig.
Även en del av bussningarna i styrled och framvagn kan påverka styrningen rejält.
Posted: 01 Mar 2009, 00:06
by MartinJkpg
Bra tips, är det lätt att göra bort sig när man ska justera det?
Ingen som har nån vettig guide på hur man gör?
Posted: 01 Mar 2009, 00:10
by nicke.t
bara släppa på låsmuttern pröva dra ner ett kvartsvarv ca å känn på ratten.
Posted: 01 Mar 2009, 00:57
by Nisse Järnet
Funkar det på E30 också?
Posted: 01 Mar 2009, 01:09
by nicke.t
vet inte hur de ser ut på E30.mvh nicke.t
Posted: 01 Mar 2009, 08:52
by JaJsEn
funkar nog inte på E30, har inte samma typ av styrning väll?
här en guide till hur man justerar det på en 750 (bör vara samma på M5:an)
http://bmwe32.masscom.net/johan/steering_box_adjustment/steering_box_adjustment.html
Posted: 04 Mar 2009, 17:25
by MartinJkpg
Har nu justerat styrningen och den blev perfekt, precis som den ska vara! Va väldigt glapp innan så det blev en enorm skillnad, är ju typ dubbelt så gött o köra bilen nu! Härligt med nått som är gratis att fixa med!
Det va ungefär som på 750n att justera, skillnaden är att justerskruven är 5mm insex, man behöver inte ta bort en enda grej utan kommer åt med en ringnyckel och en insex, iaf jag som har smala armar.
Körde lite kurviga småvägar i solnedgången och lyssnade på ac/dc, ju aktivare man kör ju mer trivs bilen, helt underbart, fick rysningar i kroppen flera gånger, nu börjar man på riktigt förstå vad som är grejen med m5!
Tack för hjälpen allihop! Om nån vill justera sin är det bara att kontakta mig så hjälper jag gärna till o förklarar närmare hur jag gjorde. Lägg till mig på msn isf, är väll smidigast så,
martin.hem1@telia.com