Page 1 of 2
M5e34 3,6 -91, Tvåans synkning dålig, vad göra?
Posted: 27 Feb 2009, 21:34
by MartinJkpg
Tjenare
Köpte en bmw M5 3,6 -91 i söndags, och reggade mig här på ppf nu (har dock läst runt här under rätt lång tid)
Synkningen på tvåan är dålig, så tänkte höra lite hur man smidigast och billigast löser det.
Är det någon idé att laga växelådan? ca:pris på det? Klarar man det själv som glad amatör?
Vad är min växellåda värd när synkningen är dålig?
Vilka växellådor passar rakt på? Som jag fattat det sitter det en getrag 280 original, jag mailade med en som hade en ZF låda som påstog att den skulle passa, stämmer det?
Känns som det bästa är att köpa en getrag 280 eller? Vad är ett vettigt pris för en sådan?
En annan fråga när jag ändå startade en tråd, stämmer det att varvtalsstoppet ska ligga på 6500? Känns tidigt.
Posted: 27 Feb 2009, 22:17
by Grefven
de flesta begagnade kan vara precis lika dåliga. jag hade renoverat den. så vet du vad du har sen.
och du ska givetvis ha en 280.
Posted: 27 Feb 2009, 22:38
by MartinJkpg
bullen! wrote:de flesta begagnade kan vara precis lika dåliga. jag hade renoverat den. så vet du vad du har sen.
och du ska givetvis ha en 280.
Jo det är ju det som är lurigt med att köpa begagnat.
Känns dock som växellådor är svårt att renovera själv och dyrt att lämna in?
Vad kan man tänkas få betala?
Vad kostar bara delarna?
Posted: 27 Feb 2009, 23:51
by Ballfroog
synkringarna går på 650kr st ca
Sen ska du försöka hitta SKF lager som är samma som till lådan då det blir bra mkt billigare
280 lådan är inte lättskruvad då man ska pressa ut 5ans drev eller hur fan det nu va hehe
Posted: 28 Feb 2009, 00:55
by Persson-
dra iväg ett mail till mobitech och hör vad dom tar för kalaset?
köpte du en grön i sandviken månne?
Posted: 28 Feb 2009, 01:05
by MartinJkpg
Ballfroog Tackar för infon, känns som det blir till att lämna den till någon. Vore ju dock kul att lära sig men verkar lite väl klurigt att göra själv.
Persson- Har mobitech nån hemsida eller mail? Googlade lite utan resultat.
Jag köpte min i Kalmar, den låg på blocket...
Posted: 28 Feb 2009, 01:29
by Avvah
Jag har precis samma problem med min M5:a fast jag har både 2:an och 3:an. jag har också funderat på vad jag ska hitta på, köpa beggad eller försöka sig på en renovering (:
Posted: 28 Feb 2009, 01:37
by HenrikF
Hittar man en som man vet är bra så kan man lika gärna köpa den. Men är man osäker så renovera.. kostar mer men blir bättre i längden.
Brukar sälja fungerande lådor för 5000kr, knäpptysta i lager och synkringar då..
Posted: 28 Feb 2009, 09:47
by bumper
Persson- wrote:dra iväg ett mail till mobitech och hör vad dom tar för kalaset?
Mobimech
http://www.mobimech.com/
Posted: 28 Feb 2009, 10:55
by Snekast
En annan fördel med att få en låda renoverad av någon med erfarenhet är att dom kan upptäcka andra fel och dessutom se över lådan i helhet.
Blir oftast säkrare än att köpa en beggad.
Ska du ge dig på det själv så se till så du har en riktigt bra sprängskiss och prata ihop dig med en SKF eller FAG lagerleverantör och byt samtliga lager när du ändå har det isär.
Posted: 28 Feb 2009, 11:42
by MartinJkpg
Får tacka för många bra tips, får kolla runt lite vad det kan tänkas kosta att renovera.
En fördel med att köpa ny är ju att man bara kan byta låda och slipper bli stående med bilen...
Ingen som hade koll på vad varvtalsstoppet ska ligga på eller?
Posted: 28 Feb 2009, 11:53
by jadde
tryck fullgas på tomgång så får du reda på det rätt snabbt
Posted: 28 Feb 2009, 12:54
by Grefven
man bör oxå ha en peng på servicekontot om man handlar en snart 20 år gammal högprestanda/lyxbil. eller iaf vara medveten om att det kan kosta en del.
hittar du en ny låda så kan jag köpa din dåliga för kaffepengar så kan jag skicka den på renovering.
Posted: 28 Feb 2009, 13:24
by m50_micke
7250rpm kan man dra dom till sen börjar det smattra.
Posted: 28 Feb 2009, 15:20
by makeba
Om du registrerar dig på detta forumet:
http://www.e34m5.se/
och sedan söker på "renovera 280-låda" så hittar du mycket information och bilder. Du hittar även annan nyttig information om M5:an på det forumet.
Posted: 28 Feb 2009, 17:24
by MartinJkpg
Bullen: jepp, medveten om det, men man behöver ju inte göra det onödigt dyrt heller...
mitt varvtalstopp går in redan vid 6500 rpm, vad är det som är galet då?
Posted: 28 Feb 2009, 17:49
by Grefven
då tror din bil att den kör i 250km och bryter av den anledningen.
felet kan väl vara allt mellan hastighetsgivare och mätarhus om jag läst rätt i andra gamla trådar i ämnet.