Page 1 of 1
Lite tips och trix hjälp tack! ; )
Posted: 11 May 2006, 19:54
by Codac
Jag funderar på att köpa en bmw 320 e30 87,a. Tänkte kolla om det är ett bra utgångsobjekt för turbo, givetvis kompsänka. Men hur stakar, kolvar, underdel i övrigt ställer sig till detta. Vad som är rekomenderat att ladda på orginal stakar och kolvar. Då jag tänkte att inte lägga så mycket pengar detta året på motor. Utan att åka med en komp-platta.
Ps : Aldrig haft en bmw innan så är ganska ny på detta märke.
Mvh / Johan
Posted: 11 May 2006, 20:41
by markus
Sök lite det finns mycket bra info...
Posted: 11 May 2006, 20:41
by markus
Sök lite det finns mycket bra info här på forumet...
Posted: 11 May 2006, 21:12
by Quattro
Undrar med vad M20B20 Klarar i effekt väg med endast svarvade kolvar! Har sökt men inte hittat nått riktigt svar tycker jag!
Posted: 11 May 2006, 21:22
by FoX
http://www.autopower.se/
på den här sidan (i forumet) står det en hel del om budget turbo byggen. (antog bara att det var budget)
.. annars är en m20b25 inte alltför dyr grund... då har du lite mer gratis. Bygg på den den är mer "turbo tacksam" pgr av mer motorvolym.
Posted: 11 May 2006, 21:24
by FekZen
Jag håller på att hjälpa en polare att ta fram ett chip till en M20B20 (520i)med turbomatning. Backad tändning och fetare blandning...
Vi håller på att testa oss fram litegranna nu. Har tillgång till bänk, som med första försöket med chipet gav ~220 hk på 0.5 bar, vilket låter aldeles för mycket då det borde landat på 190 ungefär, men bilen går rikitgt jävla bra för att ladda så lite, kan vara att turbotryck mätaren visar fel kanske.
Gick inte att ladda på mer för då började det spika, vi kommer feta på mer och backa ign ytterligare några grader.
Mvh
Adde
Posted: 11 May 2006, 23:00
by 320Niklas
FekZen wrote:Jag håller på att hjälpa en polare att ta fram ett chip till en M20B20 (520i)med turbomatning. Backad tändning och fetare blandning...
Vi håller på att testa oss fram litegranna nu. Har tillgång till bänk, som med första försöket med chipet gav ~220 hk på 0.5 bar, vilket låter aldeles för mycket då det borde landat på 190 ungefär, men bilen går rikitgt jävla bra för att ladda så lite, kan vara att turbotryck mätaren visar fel kanske.
Gick inte att ladda på mer för då började det spika, vi kommer feta på mer och backa ign ytterligare några grader.
Mvh
Adde
vad kör ni med för spridare om den börja spika så tidigt??
Posted: 11 May 2006, 23:07
by FekZen
320Niklas wrote:FekZen wrote:Jag håller på att hjälpa en polare att ta fram ett chip till en M20B20 (520i)med turbomatning. Backad tändning och fetare blandning...
Vi håller på att testa oss fram litegranna nu. Har tillgång till bänk, som med första försöket med chipet gav ~220 hk på 0.5 bar, vilket låter aldeles för mycket då det borde landat på 190 ungefär, men bilen går rikitgt jävla bra för att ladda så lite, kan vara att turbotryck mätaren visar fel kanske.
Gick inte att ladda på mer för då började det spika, vi kommer feta på mer och backa ign ytterligare några grader.
Mvh
Adde
vad kör ni med för spridare om den börja spika så tidigt??
535i spridare + LMM och även soppatryckreg med 3.0 bar
Mvh
Adde
Posted: 12 May 2006, 07:06
by Nicke Nyman
De är ju knappt någon som byggt något seriöst på M20B20/B23 motorn utan de flesta satsar på M20B25. Stakarna klarar nog rätt mycket eftersom de är dessa dom använder till 2,7l byggen. Kolvarna är nog största frågetecknet! Jag har svarvat mina kolvar och har INTE haft något problem med hårdvaran än. Har visserligen "bara" laddat 0,8bar. Så vi får väl se i sommar när de ska laddas mera!
I min projekttråd finns de bilder på mina kolvar alt i FAQ;en för turbokonvertering.
MVH