Film: Bromsning av Fräsarns Corvette 827 hk

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Film: Bromsning av Fräsarns Corvette 827 hk

Post by Ximon »

Än en gång har Richard (http://race.ulkhyvlers.net) visat sin goda sida så nu ligger det en film från bromsningen på:

http://tott.ulkhyvlers.net/~ximon/Fraesarn.wmv

Det var ett rent nöje att vara med när denna vackra skapelse fick sjunga ut!
Last edited by Ximon on 18 Feb 2009, 22:15, edited 1 time in total.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
micko
Posts: 577
Joined: 17 Jul 2006, 15:06

Post by micko »

Vill inte vara neggig, men fy satan va tråkigt den lät :shock:
//micko\\
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Ja den bilen har man sett ett par gånger, och att kolla under huven på den är ju som att kolla sig i spegeln:D, jag skulle aldrig våga ha det så fint under huven på en bil faktist :D
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

micko wrote:Vill inte vara neggig, men fy satan va tråkigt den lät :shock:


Dummaste jag hört!
Att det inte är en våldstrimmad 6a som kan varva över 8k rpm gör den ju inte precis tråkig?!
I och för sig kanske inte alla är så klok att man inser att V8 med kompressor är fränt :)
Värt att tillägga är att anledningen till att det inte varvas mer än 6700 rpm är att det sitter en hydraul-kam i denna motor då det inte är en racemotor utan en motor som går använda flera hundra mil per år med oljebyte som enda underhåll.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Falck
Posts: 1580
Joined: 02 Aug 2007, 11:51
Location: Söderhamn
Contact:

Post by Falck »

såg ju ganska hemtrevligt ut under tha hood :D
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Den låter riktigt nice INREAL dock 8)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Hellas
Posts: 47
Joined: 22 Jan 2009, 01:09
Location: Södertälje

Post by Hellas »

Inga dåliga jobb han gör!
Gött d skulle va att ha en CNC/svarv/AC/DC-svets hemma 8)
Dessutom mycket fantasi och en ingenjörs utbildning bakom sig med mååååååånga timmar med program som AUTOCAD :D

"önsketänkande" :oops:
Bmw 740 e38
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

micko wrote:Vill inte vara neggig, men fy satan va tråkigt den lät :shock:


Att du alltid ska klaga, Dra nått gammalt över dig. Mohaha... :P :lol:
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
micko
Posts: 577
Joined: 17 Jul 2006, 15:06

Post by micko »

Drar mig inte för min personliga åsikt, även när jag vet att jag blir flamead 100 gånger om ;)

Det.. liksom kliar i mig när jag ser något jag inte gillar :]

Tycker det låter mycke roligare med en hysterisk sexa, eller ärtans novaspis.
En "vanlig" v8 låter så, mööh mööh :]
//micko\\
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Ximon wrote:
micko wrote:Vill inte vara neggig, men fy satan va tråkigt den lät :shock:


Dummaste jag hört!
Att det inte är en våldstrimmad 6a som kan varva över 8k rpm gör den ju inte precis tråkig?!
I och för sig kanske inte alla är så klok att man inser att V8 med kompressor är fränt :)
Värt att tillägga är att anledningen till att det inte varvas mer än 6700 rpm är att det sitter en hydraul-kam i denna motor då det inte är en racemotor utan en motor som går använda flera hundra mil per år med oljebyte som enda underhåll.


Har det aldrig slagit dig att många på den här sidan gillar högvarviga hysteriska turbo sexor i ett chassie som INTE är byggt för strippen?

Såg ditt profet inlägg i 1000hk tråden också och syftar lite på det också, verkade även där som att du tror att alla här vill bli dragracing kungar och köra en safemotor och lina..

Kanske är läge att lägga in någon annans syn på saken så jag skriver ifrån min personliga syn på saken..

Jag tycker det är asballt med bilar som går fort på strippen och är byggda för det, dvs din bil mfl.. Svinballt och måste vara pisssvårt att hålla på med allt. Men jag skulle aldrig vilja ha en dragracingbil själv... Kanske när jag växer upp och har lessnat på hela "gatbils grejen"..

Just nu tycker jag fortfarande det är ascoolt med hysteriska bilar som har för mycket effekt för sitt eget bästa.. Bilen blir multifunktionell, kiosken, gatracen, banträffarna, strippen, superstage, drifting...

Tycker ärtans körning med m3an är det coolast som finns på strippen.. Känns realt som FAN med h mönstrad låda och inget dragracing chassie..

Varför? Jo för att man kan jämföra med en bil man själv har.. Alla här har väl en bil, och kanske bakhjulsdriven.. Och provar på lite tidtagning och då märker hur jävla fort en 9 s repa är.. Då kan man sträva efter det..

När man sen väljer att själv gå in i dragracing världen på allvar, så är det ju en helt annan värld med andra "idoler" ;)

Håller förövrigt HELT med micko! V8or brukar kunna göra en knäsvag och bli sugen på att lägga ner minimotorträsket.. Men vad FAN Låter ju för jävla tråkigt :D men vilket hantverk, och den kommer få snabbare än alla våra beemers på strippen..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Kanske är ett väldämpat bromsrum som gör att den låter tråkigt för den viner ganska skönt i början med dörren öppen?
V8
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Har man sånna här tidskrävande skillz måste ju annat bli lidande?...k*ullningen? ;)

Grymt jobb...lagomt läckert ljud jag skulle gärna ha bilen (motorn) :)

Den blir nog MINST lika rolig som denna

http://www.youtube.com/watch?v=qSJVi1mPjZQ
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ledsen Ximon, men även jag höll på att somna. Lät sjukt tam, även om den inte är det kanske :)

Jämför ljud med Ärtans LS, den låter potent och ÄR potent :lol:
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Som St3v3 skriver och som en del kanske glömmer är motorn i ett ljudisolerat rum där den dessutom motarbetas av en bromsbänk.
Det är lätt att den uppfattas aningen tråkig jämfört med när motorn sitter i bilen med möjlighet att "torrgasa". (Kan tillägga att jag med detta inte gör någon som helst jämförelse med Ärtans grymt vassa maskin).

Ivars: Den inställningen du inleder ditt inlägg med kan du lägga ner. Att börja ifrågasätta min intelligensnivå är nog fel väg att gå.
Känns nästan som du missuppfattat en del så jag kan göra ett försök att förklara mig:

- Ja, det har slagit mig att det finns många på detta forum som passar in just under din beskrivning.

- "Profetinlägg" - återigen använder du dig av ord som inte riktigt är lämpade för situationen. Jag har aldrig någonsin utgivit mig för att vara någon profet eller ansett mig veta "bäst".

Det är lätt att dra förhastade slutsatser om man läser lite för snabbt. Det kan då bli väldigt fel.

Mitt inlägg i den nämnda tråden har ingen teori om att någon på detta forum skulle vilja bli dragracingkung. Det är en slutsats du själv drar och som i detta fall tyvärr är felaktig.
Min mening med inlägget är att man ofta har en begränsad ekonomi till det planerade bilbygget. Det är då lätt att man satsar allt krut på motorn och glömmer att det finns en växellåda, kardan, diff och drivaxlar/drivknutar som ska hålla.

Bara för att jag har en dragracinginriktad bil kan man inte dra slutsatsen att jag menar 3,5" CrMo-kardan och 9" stel axel när jag skriver "chassie/drivlina". I detta fall var det snarare inriktning mot bättre väghållning och den "skottsäkra bakvagnen" som åsyftades.

Jag förstår egentligen inte din fientliga inställning då jag aldrig nämnt något negativt om ditt bygge eller dina åsikter.

Nu tycker jag vi återgår till vad denna tråd egentligen var tänkt att handla om.
Tyvärr tände jag till på mickos väl negativa inlägg vilket föranledde att allt spårade ur.
Alla har rätt till en egen åsikt men att skriva att denna motor låter satans tråkig är enligt mig en överdrift och oartigt emot ägaren.

mvh
/Simon
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ljudet blir väldigt konstigt när man är i bromsrummet. Knappt så min låter fränt när den sitter i bänken tyvärr.

Jag tycker nog att hans låter fränt i verkligheten :wink:
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Ximon wrote:Ivars: Den inställningen du inleder ditt inlägg med kan du lägga ner. Att börja ifrågasätta min intelligensnivå är nog fel väg att gå.

Det är lätt att dra förhastade slutsatser om man läser lite för snabbt. Det kan då bli väldigt fel.

Min mening med inlägget är att man ofta har en begränsad ekonomi till det planerade bilbygget. Det är då lätt att man satsar allt krut på motorn och glömmer att det finns en växellåda, kardan, diff och drivaxlar/drivknutar som ska hålla.
I detta fall var det snarare inriktning mot bättre väghållning och den "skottsäkra bakvagnen" som åsyftades.

Jag förstår egentligen inte din fientliga inställning då jag aldrig nämnt något negativt om ditt bygge eller dina åsikter.

Tyvärr tände jag till på mickos väl negativa inlägg vilket föranledde att allt spårade ur.
Alla har rätt till en egen åsikt men att skriva att denna motor låter satans tråkig är enligt mig en överdrift och oartigt emot ägaren.

mvh
/Simon


Ditt inlägg känns för mig som att kasta spjut i radhus..

Ska jag börja med att förklara att jag absolut inte menade att att ifrågasätta din intelligensnivå och sen tycka att du själv har fel inställning?

Sen vända på en till stek och mena att du kanske skriver lite för fort och inte får fram vad du menar? (eftersom du fick förklara dig nu)

Om man jämför min "fientlighet" och ifrågasättning av intelligens i mitt inlägg med hur du behandlade "mickos egna åsikt" (som du själv säger att alla har rätt till) + säger att det är det dummaste du hört och att man itne är klok om man inte förstår att en v8 med kompressor är coolt?

Vad får vi då?

no hard feelings iallafall,

- "Profetinlägg" - återigen använder du dig av ord som inte riktigt är lämpade för situationen. Jag har aldrig någonsin utgivit mig för att vara någon profet eller ansett mig veta "bäst".

Det är lätt att dra förhastade slutsatser om man läser lite för snabbt. Det kan då bli väldigt fel.
;)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Post Reply