Page 1 of 9
Arg 10v audi! Bygga Insug
Posted: 18 Feb 2009, 19:59
by Daniel.Fredriksson
Audi 80 1983.
Motor:
* JY motorn med 5cylindrar och 10ventiler
* Holset HX52 med 16^2 avgashus
* MS1V3
Drivlina:
* 5 petad låda AAJ
* 6pucks sinterlamell med orginaltryckplatta
* Svetsade diffar
Posted: 18 Feb 2009, 20:00
by Daniel.Fredriksson
Innan ombyggnad:
Nu ska min Audi 200 Turbo Quattro ifrån 1985 få sig en rejäl omgång!
Motor:
* JY motorn med 5cylindrar och 10ventiler
* KKK k26 turbo
* Laddtryck ca 0.65
* Någon budgetdump
* Kjetronic insprut
Drivlina:
* Orginal 5petad växellåda alá quattro
* Orginalkoppling som är svampig
* 100% fungerande diffspärrar
Karross:
* Helt orginal med dragkrok(LÄS: ......)
* 4 fälgar som vilken bil som hellst.
* Sladdriga bussningar runt om.
Lite före-biler:
UPDATE 2008-11-17:
Först var vi tvugna att bygga en uppfart till garaget. Knåpades ihop med ett par järn och lite durkgaller
Stakars tysken, han står trångt här inne.
Jag har aldrig vart med om att man kan ta bort så mycket i en bil med hjälp av endast en stjärnmejsel, 10mm ringnyckel, insexsats och en 17mm ringnyckel. Helt ofattbart så smarta tyskarna var när de monterade allt!
Ja? Vilken skruv ska vara vart?
Kan behövas om man ska sätta tillbaka allt någon gång?
Liiiiite grejer blir det när man lättar
Update 2008-11-17:
Nu är det så gott som bestämt att ett MSnS ska installeras.
Först ska det införskaffas:
* TPS ifrån Ford
* Lufttempgivare
* 5st 630cc spridare
* Stum fördelare till audi sugis med hallgivare
* MSnS box
* Lite kablar och spridarkontakter
UPDATE 2008-11-18:
Mera skrapning och sånna grejer.
Lite har iaf hänt.
Nu har jag lite vanliga spridare på G 600cc. Borde räcka en liten bit iaf
UPDATE 2008-11-20:
Nu har jag tagit bort insug och grenrör. För att först komma åt gammel(nya) kjetspridarna. Sedan såg jag att grenröret var sprucket så då fick det fara. Det var sprucket på flera ställen och lappat med svets. Inge fint alls. Så är detta grenröret det sämsta flödesmässigt så det blir ett nytt.
Skrapat i bagaget
Säg hejdå gamla insprut
Lite knixxigt att få bort alla bultar och muttrar... Gamla(helt nya) kjetspridarna gick helvete att få ur. De delade sig så jag ska reklamera dem.
Lite mer plats för turbon? (kanske blir det en större?)
Med mer plats för turbon ska detta antiflödgrenrör kastas till hajarna och så ska ett nytt finare ormbo byggas
(usch så tidigare ägare har svetsat, det har spruckit ett par ggr...
Ååååh va kul det är att skruva ur gamla pinnbultar, sitter ju inge hårt... Sen var en av så ska försöka grispitta ut den eller något
Liiite större UPDATE 2008-11-25:
Toppen är loss, kammen ur, bara ventilerna kvar i. Ska tvättas av, planas och gröpas lite i sen tillbaka.
Fick 2 paket idag:
MS1 V3 extrakod med härva
8st 600cc spridare(jag säljer tre av dem då jag endast ska ha 5
Börjar ifrån vänster: Fördelare med 5luckors hall - Ms1 V3 extra med härva - Spridare 600cc
Toppen rensad, endast ventiltätningar kvar och en givare att ta bort, sen ska den tvättas. För att vara första ggn jag någonsin skruvar isär en bilmotor så går allt förträffligt bra
Här ska det gröpas lite, filas lite och polera och göras fint.
Julpynt ;D
Så här ser motorrummet ut just nu.
Sotigt? Hmmm
Just nu ser det ut såhär. slipar och skrapar för fullt men det syns inte så mycket än
Färg hoppas jag kommer på i veckan.
UPDATE:
Med toppen iväg på svetsning i dessa höl jag lyckades gryta av grenrörspinnbulten. Portad är den också, eller ja alla kanter och ojämnheter är borta och den är tvättad.
Frågan är nu, när i helvete ska jag få tummen ur och kirra färg till golvet. åker liksom till egypten på onsdag och vill gärna måla golvet innan det..
Inga dörrar i just nu, bara ytterplåten.
Tagit bort elhissarna och limmat stopp för rutorna. Kommer ej gå att köra drive in på macedonkan.
PL 400 var mycket bra "lim" att göra stoppar av till rutorna. Fastnar på allt. T.O.M. händerna
Och kläder....
Peppa race med bilar!
Posted: 18 Feb 2009, 20:03
by Daniel.Fredriksson
Posted: 18 Feb 2009, 20:04
by Daniel.Fredriksson
Halva golvet grundat.
Halva golvet+baksäte målat med den svarta färgen.
Baksätet
Lite grundfärg som inte torkat så där kunde jag inte fortsätta med svarta färgen. Jag målade grunden i 4 steg på golvet.
Golvet är nu färdigmålat utan bilder!
Slängde en beställning idag på:
Kamrem + spännrulle
Diverse packningar
Ventiltätningar
Toppbult
Nu har detta kommit hem, bara att de råkade skicka 1ventiltätning istället för 10....
Sen har jag skaffat moi ett 3" gasspjäll med tpsgivare på

Ifrån volvo 850.
Posted: 18 Feb 2009, 21:07
by AllarN
Kul projekt, inte många som bygger på 10v motorn.
Posted: 18 Feb 2009, 22:32
by Daniel.Fredriksson
AllarN wrote:Kul projekt, inte många som bygger på 10v motorn.
It is indeed

10v är lite svårare, om man vill ha mycket effekt. Men mycket fränare ljud när de är vässade.
Posted: 19 Feb 2009, 13:04
by Erikk
Hårt
Jag har en hel 10v motor till övers om du skulle behöva!
Sönderklippt K-Jet såklart

Posted: 19 Feb 2009, 16:52
by Daniel.Fredriksson
Erikk wrote:Hårt
Jag har en hel 10v motor till övers om du skulle behöva!
Sönderklippt K-Jet såklart

Yes!
Jasså har du. Är det en JY, MC1 eller MC2?
Kan vara av intresse. Vilket av det som hellst

Posted: 19 Feb 2009, 16:53
by Daniel.Fredriksson
Miniupdate:
Idag kom de andra 4st grenrörspackningarna och de 9st andra ventiltätningarna.
Har också beställt nya oringar till spridarna för att kunna köra elektroniska spridare i Kjetinsatser.
Posted: 20 Feb 2009, 17:26
by Daniel.Fredriksson
Nu har jag fått dessa små oringar. Eller ja, lite större än orginal. Nu tätar det fint och sitter som handsken i spridarhålen.
Posted: 20 Feb 2009, 18:04
by Nicke Blom
tänker på grupp B när jag hör 10v Audi

Posted: 20 Feb 2009, 18:29
by Daniel.Fredriksson
Nicke Blom wrote:tänker på grupp B när jag hör 10v Audi

Det är många som gör det

Min kommer kanske att låta som en grupp B
Men kommer vara lämpad för strippen förhoppningsvis

Posted: 22 Feb 2009, 14:58
by Daniel.Fredriksson
Ännu en Miniupdate:
Idag har jag:
Monterat Baks'a'tet
Monterat Stolarna fram
Monterat alla b'a'lten
Satt in v'a'rmepaketet igen
Dragit 'diffslangarna'
Funderat hur jag ska ha instrumentpanelen
Posted: 03 Mar 2009, 20:23
by Daniel.Fredriksson
Äntligen har jag fått tummen ur:
Idag har jag hämtat toppen hos min morbror och den ska vilken dag som hellst till en finne i stan och mirafräsas!

Posted: 05 Mar 2009, 15:43
by Daniel.Fredriksson
Har nu langat en beställning på en 600x300 ic ifrån PPF

Posted: 07 Mar 2009, 19:55
by Daniel.Fredriksson
Idag gjorde farsan ett klipp!
Han köpte en Tigsvets av märket AC-DC Migatronic med 220AMP och en 5kg tub som var halvfull för ett grymt pris!
Kommer gynna mig, för jag vill lära mig svetsa tig och det gör att jag slipper leja bort grenrörssvetsningen och allt annat roligt som jag vill göra själv

Posted: 08 Mar 2009, 18:53
by Daniel.Fredriksson
Toppen avplanad 0,15mm.
Avplanat här med efter svetsning av gängor till pinnbult.