Page 1 of 1

Sprucken topp på M20B25

Posted: 09 May 2006, 20:10
by Bistec
Byggde en sugtrimmad M20B25 över vintern, totalt genomrenoverad motor med smidda högkompskolvar, viktad och balanserad bottendel, renoverad och portad topp med 288 graders Shcrick och extraktor etc....

Motorn mappades sedan av Jurgen Weise, som verkligen verkar kunna sin sak.....bromsades till ca 240 hk.

Bilen ska gå i BMW-Cup.


Motorn har sedan körts in och klarat en "shake down" på bana för ett par veckor sedan, då var det dock kallt och blött, så motorn kanske inte pressades till sitt yttersta.

När det i lördags var premiär i Cupen på Mantorp och man var laddat ut i tänderna kom jag inte längre än 5 varv på träningen, sedan sprack toppen och toppackningen gav upp...vet inte vilket som hände först.

Motorn var ordentligt luftad och de gånger jag tittade på tempmätaren så den okej ut, när jag kom in i depå stog den dock på det varmaste, och nästan allt vatten hade tryckts ut....ingen vatten i oljan dock.


Har ni några tips på vad som kan gått snett och lämliga åtgärder ?

Det enda vi konstaterat är att motorn verkar gått alldeles för snålt, renare förbränningsrum och stift har nog aldrig skådats....

Posted: 09 May 2006, 21:26
by Bäckis
Min gissning: Leanat ut, spikat, blåst packning, spräckt toppen.

Posted: 10 May 2006, 07:19
by Bistec
Bäckis wrote:Min gissning: Leanat ut, spikat, blåst packning, spräckt toppen.


Nja, finns inte minsta lilla tecken på att den skulle spikat, det brukar ju synas....!?

Posted: 10 May 2006, 07:31
by xelerator
bäckis gav dig en bra "gissning" :wink: där...

som du säger själv har den gått för snålt.. vilket innebar att när motorn pressades hårt började den spika, o därefter följderna som bäckis nämnde i samma ordning..

har du undersökt kolvarna.. dem kan ha fått sig lite skador..

åtgärder blir att när du skaffat en ny topp lämnar du in den för svetsning av kylkanalerna, förslagsvis hos PPF... då slipper du spruckna toppar.. m20 sjukdom :x ...

sedan kan du även fixa oljekylning till kolvarna om du inte redan har det... särskilt nu när du har smidda högkompskolvar...
detta skonar kolvarna och minskar risken för knack (spikningar)...

du får ursäkta ifall jag är lite otydlig i mina svar, samt om det förkommer stavfel.. har varit uppe hela natten och mappat :wink: ...

lycka till..

Posted: 10 May 2006, 07:35
by xelerator
såg inte ditt nya svar.. skrev mitt samtidigt ;).....

behöver inte alltid synas ifall det har spikat...

en annan sak ja kom på nu oxo som lämplig åtgärd..

oringa blocket...

Posted: 10 May 2006, 07:55
by Bistec
Tack för tipsen xelerator, men det känns ju inte som om det är saker man ska behöva göra på en sugtrimmad motor, utan om man har turbokonverterat....!?

Ja ja, nya toppen ska i alla fall svetsas, planas och portas likt den förra, sen måste väl mappen justeras också antar jag....

Först tänkte jag att det kanske räckte med att montera en ställbar bränsletrycksregulator för att lägga på lite mer sås, men jag vet inte....!?

Posted: 10 May 2006, 08:14
by Bmwandreas
Spikningar syns inte, syns dom har det gått mkt långt.

Så ni får nog porta en ny topp och se över mappningen.
Hade ni spiklyssnning?

Posted: 10 May 2006, 08:52
by Bistec
Bmwandreas wrote:Spikningar syns inte, syns dom har det gått mkt långt.

Så ni får nog porta en ny topp och se över mappningen.
Hade ni spiklyssnning?


Spiklyssning ? Nä....

Har du nåt hett tips på någon mer duktig sugmotormappare än JWR ( som tydligen lagt av sin lur på långtid....) ?

Posted: 10 May 2006, 09:03
by Bmwandreas
Spiklyssning är ett måste, mkt lätt att den spikar med M20 och högkompskolvar.

Turbocenter rekomenderas, dom har spiklyssning lika som vi.
Men tyvärr har jag inte kunskap/program att mappa orig sprut.

Posted: 10 May 2006, 11:24
by xelerator
vad hade du för bränsletryck???

flödeskapacitet på spridarna??

btw.. självklart ska man svetsa toppen när man trimmar, oavsett sugmotor eller överladdning... dem e ju svaga helt enkelt o det händer ju att dem spricker med orig. effekt då dem gått varma...

hade jag vart du hade jag även skaffat oljekylning till kolvarna, samt oringat blocket... då har du ju lite mariginaler i varje fall...

aa:
vilken sorts spiklyssning har ni?? gammal hederlig kopparrör med hörlurar, eller kör ni "elektroniskt"???

Posted: 10 May 2006, 12:40
by Bmwandreas
Elektroniskt..

Posted: 12 May 2006, 22:34
by xelerator
jonströmsmätning eller kör ni med annat??

Posted: 13 May 2006, 09:46
by Bmwandreas
Lyssningsutrustning.

Jonisering är dyyyyyyyrt

Posted: 17 May 2006, 16:19
by xelerator
hehe.. ja vet :wink: ... tänkte kanske att ni hittat en höna som kläcker guldägg :wink: