Page 1 of 1

Dropstops

Posted: 11 Feb 2009, 20:12
by Strandholm
Förmodligen helt fel forum för denna typen av frågor men intresset kanske ökar för sådanahär saker om man lyfter fram dem i ljuset! :)

Någon här som byggt dropstops till sin BMW och fått det genom SBP/SFRO eller dylikt?

Posted: 11 Feb 2009, 20:22
by Grefven
det absolut effektivaste/billigaste och SBP säkra är att korta dämparen. alltså sticka av den och slå ny gänga. så sitter inte fjädern löst.


har även sett med band som hindrar från att sträcka ut fullt. men det kan jag aldrig tänka mig att sbp gillar.

annars finns coilovers med hjälpfjäder som oxå sbp ska godkänna. dock betydligt dyrare.

Posted: 11 Feb 2009, 20:35
by Strandholm
Har inte coilovers men har hjälpfjädrar..desvärre gör dom inte hela jobbet. :]


Har tänkt på det där med att korta kolvstången också men såvitt jag vet så har dämparen ett "arbetsområde" som man vill hålla den inom men jag kan ju ha fel.

Om det vore så enkelt som att korta kolvstången så borde ju inte de på rejsa sysselsätta sig med att tillverka dropstops tycker man.

Posted: 11 Feb 2009, 20:48
by Grefven
vill man inte korta dämparen så kan man köpa en kortare. men det fungerar. en kompis gjorde så på sin volvo 745 för att få den riktigt låg och genom sbp.

men sådana tattarlösningar är sällan de bästa, så visst mister man fjädringsväg och dämparens tänkta funktion. men bilen blir lägre, droppar kortare och det är billigast och går genom sbp iaf. att dom använder snöre på rejsa har jag bara sett på de mindre seriösa bilarna. typ där hesselmark kan ha ett finger med i spelet :lol:

Posted: 11 Feb 2009, 20:53
by pelko
En gammal kamrem fint ditsatt kan de inte grina över :D

Mvh

Posted: 11 Feb 2009, 21:03
by Strandholm
Image

Gammal bild på hur det ser ut när jag hissar... Skulle kunna punkta ihop hjälpfjädern och fjädern men är lite osäker på hurvida det skulle förändra materialets egenskaper...

Bör ju inte påverkas nämnvärt av så lite....
Xelerator din gammle get, jag vet att du smygläser så berätta nu hur jag ska göra! ;)

Posted: 11 Feb 2009, 22:14
by Fear This
dämparens rätta arbetsområde är nog inte där man hamnar med en sänkt bil oavsett, utan de blir nog mer rätt om man kortar kolvstången iaf:)
är man f.ö såpass vass och intresserad av banåka att man känner skillnad på dämparens arbetsområde på standard och kanske kortad 2cm så bör man köpa värstinggrejer på en gång:)

inte att förglömma är att mkt "rejsa folk" är teoretiker som räknar och har sej alldeles för mkt.. ofta går teori före praktik där
var bara tvungen att spy lite galla åxå :lol:
mvh

Posted: 11 Feb 2009, 22:17
by Bäckis
Tack Fear, du skrev det jag inte orkade. :)

Posted: 12 Feb 2009, 17:09
by Strandholm
Kasta inte sten i glashus. :)


Måste dock yttra mig.... Jag anser att det ett otroligt dåligt resonemang att bara föratt man inte känner skillnaden i dagsläget så bör man inte lägga någon tid och energi på att försöka maximera utgångsläget.
You live, you learn.

Posted: 12 Feb 2009, 18:13
by ILiveToRide
Det där är ju redan en kortare dämpare :wink:

Ska du inte ha en distansring mellan fjädrarna? Typ sån som millway t.ex. säljer.

Posted: 12 Feb 2009, 18:22
by therealpinto
Dropstops finns det egentligen inget "förbud" mot och det kan vara helt okej att använda sig av det. Men då gäller det att man ändå har tillräckligt mycket utfjädring för att bilen ska fungera vettigt.

En gatbil bör ha kanske 60 mm utfjädring från körläge i alla fall.

/Gustaf

Posted: 12 Feb 2009, 19:27
by Strandholm
ILiveToRide wrote:Det där är ju redan en kortare dämpare :wink:

Ska du inte ha en distansring mellan fjädrarna? Typ sån som millway t.ex. säljer.


Samuel säljer inget sådant till bakvagnen iaf, det är till de främre fjäderbenen man använder sådana distansringar.


Tack och bock till therealpinto i vanlig ordning! Fjädringsmässigt så har jag inga som helst problem, det är endast av bekvämlighetsskäl när jag hissar upp bilen jag skulle vilja ha dropstops. :]

Posted: 12 Feb 2009, 20:31
by Grefven
små rostfria slangklämmor som håller hjälpfjädern i den riktiga fjädern är en lösning som folk tar till. svetsa känns fel. 2 slangklämmor så sitter det som berget. snabb och billig lösning. men sbp kan jag inte yttra mig om i det fallet.

Posted: 12 Feb 2009, 21:12
by Micke
bullen! wrote:små rostfria slangklämmor som håller hjälpfjädern i den riktiga fjädern är en lösning som folk tar till. svetsa känns fel. 2 slangklämmor så sitter det som berget. snabb och billig lösning. men sbp kan jag inte yttra mig om i det fallet.


Jag har mina framfjädrar sitter med slangklämmor och det har passerat SBP 3 ggr i min ägo, dock kan dom grymta lite grann och rycka lite i det men så länge det sitter fast så har jag fått ok.