Page 1 of 1
Kylar-problem
Posted: 09 May 2006, 12:45
by _marcus_
Har som sagt lite problem med kylet, bilen i fråga är en 327 turbo, e30. Ligger man o köra lugnt så är det inga problem, då ligger tempen strax under 80 grader.. den klarar att man lastar på kortare stunder men håller man i så sticker tempen iväg och det skjuter ut vattnet i locket på expansionskärlet och slangarna är uppblåsta och stenhårda.. Kör med 325 orginalkyl utan termostat.. beror det på att kylet är för litet eller vad tror ni? Jag tror inte att det är toppackningen.
Posted: 09 May 2006, 13:17
by Per Eriksson
Tycker du sätta tillbaka en fungerande termostat så vattnet går rätt väg.
Posted: 09 May 2006, 13:27
by Ripper
japp sätt i termostaten men borra ett litet hål på 5mm i överkant, sen verkar dina symptom samma som jag hade och detta råder jag bot på med en större kylare...
Posted: 09 May 2006, 15:26
by Aleex
vad märkligt det är med orginalkylare...vissa har problem, vissa inte... jag har aldrig haft problem....än så länge
Posted: 09 May 2006, 15:53
by Overcharged
beror ju också på hur bra skick orginalkylaren är i
Posted: 09 May 2006, 17:48
by Ripper
Overcharged wrote:beror ju också på hur bra skick orginalkylaren är i
Nja jag köpte helt ny men var ändå lite tendens till att bli för varm vid lite mera aktiv körning=)
Posted: 09 May 2006, 18:34
by Misano
Tyvärr var min precis så när jag hade blåst packningen. Det höga trycket tillslut gjorde att vattnet inte orkade cirkulera
Posted: 09 May 2006, 18:38
by spjuvern
jag tror du ska titta efter på din topplocks packning större chans att de är den än att kylaren är för liten,
ja har åkt bilar som betet sig lika och då brukar de vara ett litet lekage av komp ut i vattnet
men så litet att det inte läcker utan att man belastar den med laddtryck en stund.
Posted: 15 May 2006, 14:53
by _marcus_
problemet löst med en större kylare..
Posted: 15 May 2006, 15:27
by Bäckis
Bra.
Originalkylaren är inte stor, så jag förstår att den ville bli varm vid aktiv körning.
Posted: 15 May 2006, 17:51
by Aleex
Bäckis wrote:Bra.
Originalkylaren är inte stor, så jag förstår att den ville bli varm vid aktiv körning.
Ja konstigt att de funka för mig....