Page 1 of 3
Maverick - Bmw E36 M3 3.0 turbo SÅLD
Posted: 26 Jan 2009, 23:58
by Maverick
Tänkte passa på att presentera mitt projekt som jag filar lite på.
Bilen är en M3a -93a som efter 2år börjat kännas lite trött. Turbo är lösningen
Specen är ungefär såhär:
S50b30 pyramidringat
Wiseco kolvar
Stål H-profil vevstakar
Vanos block off kit
ARP bult hela motorn
Precision PT72 turbo
Hemmabyggt grenrör
60mm WG
KL - Racing IC
2x Bosch 044 bränslepumpar
1000cc spridare
PPF/Nuke fuelrail
Aeromotive BTR
12mm bränslerör under bilen
Vi-Pec styrsystem VAG spolar.
765 tryckplatta med 6p sinterlamell
Statusen på bygget just nu är att blocket är på motorfirma för att borras samt planas av lite, sen ska det skickas iväg för fräsning av pyramidringspår.
Har inte hunnit ta så många bilder eller göra så mycket ännu, men här kommer en del bilder på bygget. Bilderna är tagna med mobilkamera så dom är inte av bästa kvalitet.
Bilen när jag ställde in den i höstas:
IC inpassad i fronten:
Bränslerör under bilen
Kolvar
Kolv & stake
Turbo & Wg
Grenrör, turbo,downpipe och wg provmonterat
Har nog kanske lite fler bilder och fler kommer fortlöpande.
Posted: 27 Jan 2009, 00:21
by hebbe
Schysst projekt.
Ser riktigt bra ut so far!, och lär ju flytta på sig sen när den blir färdig också..
Har själv haft en röd 3.0:a för ca 4-5 år sen. Var väldigt nära att bygga turbo på den också. Började lite smått, motorn var ur bilen m,m men de rann ut i sanden sen och den återställdes till originalskick. Men har aldrig kunnat släppa tanken på en sån riktigt
Keep up the good work.
Mvh Hebbe
Posted: 27 Jan 2009, 13:02
by Ximon
Det kommer bli kanon det här!
Jag tror du valt helt rätt kombination. Förhoppningsvis trivs PT72:an
Ett av få byggen här som kommer kunna använda effekten.
"Det är lite lönt att ha 1000hk om de inte kan användas"
Lycka till!
Posted: 02 Feb 2009, 15:45
by Maverick
Det händer inte så mycket just nu, väntar på att få blocket borrat och sen ska det pyramidringas. Har en del smågrejer jag kan göra bort under tiden dock.
Passade ävenpå at smälla ihop ett blästerskåpså jag kan blästra alla detaljer som ska lackeras!
Slänger in två bilder jag tog igår!
Blästrade detaljer!
Där nere bor turbon
Ska blästra grenröret också innan det lindas tänkte jag.
Posted: 02 Feb 2009, 18:07
by Ximon
Och vart är bilderna på blästerskåpet?
Posted: 03 Feb 2009, 14:38
by Maverick
Nu börjar det röra lite på sig, Motormecano har börjat borra blocket!
Tänkte börja lackera alla blästrade detaljer ikväll, då är det gjort sen när jag ska ihop med maskinen!
Posted: 03 Feb 2009, 23:57
by Maverick
Posted: 16 Feb 2009, 23:07
by Maverick
Nu har det hänt en del grejer igen!
Har som sagt fått igen blocket från borrning så nu är det nere hos PPF för att fräsa pyramidringspår.
Har även fått igen toppen från planing, men upptäckte dessvärre att 4st avgasventiler var krokiga! Det löste sig dock tack vare att Bäckis hade några att sälja åt mig!
Här kommer lite nya bilder:
Blocket borrat och planat
Vanos Block-Off kit har kommit
Grenrör blästrat, målat samt lindat, är helt färdigt nu
Toppen tillbaks från planing
S50 topparna ser ju faktiskt sjukt fina ut!
Fuelrailfrån PPF med fästen
Toppen med ventiler
Det var alla bilder för denna gång!
Posted: 16 Feb 2009, 23:28
by Maverick
Jag behöver föresten ett plant M30 svänghjul som lirar med 765platta! PMa eller ring om du har till salu! 070 - 273 40 54
Posted: 22 Feb 2009, 20:47
by s2_i_e30
dom blir så glada
Posted: 22 Feb 2009, 22:02
by bumper
Ser bra ut.
Toppen ser ju nästan helt nytt ut.
Posted: 22 Feb 2009, 22:30
by phredde
Nu får du ta och jobba på lite! Du var ju inte ens i garaget sist jag hälsade på där..
Posted: 22 Feb 2009, 23:48
by Maverick
phredde wrote:Nu får du ta och jobba på lite! Du var ju inte ens i garaget sist jag hälsade på där..
Jag jobbar på i det dolda
Nä ska jag vara ärlig har det inte blivit så många timmar i garaget den senaste tiden.
Var där ikväll dock och monterade ihop toppen för att mäta och schimsa ventilspel i veckan!
Ska mäta lite imorgon och se hur de verkar!
/Tomas
Posted: 08 Mar 2009, 10:44
by Maverick
Posted: 03 Apr 2009, 21:24
by Maverick
Posted: 04 Apr 2009, 00:00
by ippe
Roligt att det händer saker! blev snyggt grenröret, måste vart halvtrångt att få ner pt72an?
Vad har du för planer på styrsystem?
Ser fram emot att få se denna i sommar.
Posted: 04 Apr 2009, 10:05
by Maverick
ippe wrote:Roligt att det händer saker! blev snyggt grenröret, måste vart halvtrångt att få ner pt72an?
Vad har du för planer på styrsystem?
Ser fram emot att få se denna i sommar.
Jo det vart riktigt trångt med PT72an, men det hade blivit ännu värre med ett BW S372 som jag från början hade tänkt. Men det hade inneburit massivtkapande i karrosen vilen jag inte ville... Men synd då det är en betydligt bättre turbo än dessa gamla PT agg...
Ang styrsystem, jag har väl nån tanke på ett ViPec, men det blir väl helt enkelt så att man köper så bra man har råd med när det är dags!
/Tomas