Page 1 of 1

problem E30 me s38b36

Posted: 04 May 2006, 17:30
by pwr
Hej har en polare som har en 323 me m5 3,6 motor. Problemet e att hastighets signalen inte verkar stämma, varvar ej redigt. Någon som har lösning på detta problem? Tacksam för svar.

Posted: 04 May 2006, 17:48
by Strandholm
definera "varvar inte redigt"

Alla bmws har väll givaren på klumpen, så kolla såatt det inte är givaren som är knas.

Posted: 04 May 2006, 18:00
by Ximon
Är det inte instrumentet då? Min hastighetsmätare började hoppa som den ville förut ibland, men då jag bytte instrumenthus har det aldrig hänt mer.

Posted: 04 May 2006, 20:57
by BmW[RsR]
byt batterierna på baksidan av instumentpanelen.
/mvh jonas

Posted: 04 May 2006, 21:19
by powerpak
kolla så att det inte glappar baktill på instrumentet, höll på bli tokig på min senaste 325:a

Tempmätaren visade rött hela tiden, tills man klappade till på instrumentbrädan. ska finnas några m5muttrar därbak som vibrerar loss, kolla dem.

Posted: 04 May 2006, 22:01
by Bmwandreas
Felet är chippet, du måste ha ett chip från Turbocenter så dom tar bort hastighetssignalen.

Posted: 05 May 2006, 03:45
by Ticco
Bmwandreas wrote:Felet är chippet, du måste ha ett chip från Turbocenter så dom tar bort hastighetssignalen.


Har dom sådant chipp?
När (Nuke) Tor ringde för ett år sedan så hadde dom inget.


pwr wrote:Problemet e att hastighets signalen inte verkar stämma, varvar ej redigt.


Du kan inte ta signal direkt från diffen om du nu har försökt det.
Har för mig att M5'an tar signal från mätarhuset till boxen.
Anledningen till att den inte vill varva ur riktigt är att boxen går i "safe mode".
Vet en Volvo kille med S38 som inte häller fått ordning på det där.

Posted: 05 May 2006, 06:24
by Bmwandreas
Har fixat sådana chip åt Helge, dom går fint som fan med det.

Posted: 05 May 2006, 06:26
by wonderboy
Hej

Hade det problemet på min volvo med s38b38 köpte chip hos turbocenter det första jag fick startade inte ens bilen på och det andra så gick den 10min sen så dog den bara då tröttnade jag,en kompis gjorde en box som gjorde om signalen från volvo givaren till vad bmw boxen ville ha sen så funkar det kanon,jag hade nog testat turbocenter igen och se om han inte kan lösa det,jag måste haft otur med mina chip,dom är ju ganska duktiga där så det ska ju bara funka.

Mvh Christer

Posted: 05 May 2006, 08:16
by ragge_c
vi fick våran m5 att funka med org e30 insrument, misas från början att koppla in hastighets på då varva den 6500 nått sen när vi koppla in det varva den 7500 nått, så det gjorde sitt :D

Posted: 26 Jul 2006, 11:23
by Sleeper
Man trenger ikke chip for at løse dette!

Hastighet signa från diffen til Pin 14 på motorkontakt och pin 29 på hjernen.

Då kan man ha hvilke som helst trimchip om man ønskar!

Posted: 27 Jul 2006, 17:19
by Perra
Nu när vi ändå snackar m5 motor, snor den här tråden lite :wink: Jag har en e28 med 3,6l motor i. Men den vill inte gå nå vidare bra. Ingen orka på låga varv. knappt den orkar dra iväg. smäller och missar när man släpper på gasen. Någon som känner igen symtomen? :roll:

Posted: 28 Jul 2006, 12:19
by Sleeper
hadde samme problme på min E28 m/S38B36

Då manglat jag LAMBDASONDE.

Posted: 28 Jul 2006, 12:19
by Sleeper
hadde samme problme på min E28 m/S38B36
Då manglat jag LAMBDASONDE.

Hvilke eksor har du ?

S38b36

Posted: 28 Jul 2006, 12:19
by Sleeper
hadde samme problme på min E28 m/S38B36
Då manglat jag LAMBDASONDE.

Hvilke eksor har du ?

Posted: 28 Jul 2006, 15:41
by Perra
Har lite svårt att förstå vad du menar. Men jag har mätt lambdasonden och den varierar mellan 0,1v- 0.8v. Men ja satt den bara på ena avgasröret så den mäter bara 3cylindrar. Måste lambdan mäta alla avgaser?