Page 1 of 1

Sprucken m20b25-topp?

Posted: 03 May 2006, 18:09
by Danils
Hej.

Var iväg och köpte mig en 525 -88 i helgen. Åkte omkring 20 mil för att hämta bilen. Allt verkade frid och fröjd men den sista milen gick bilen upp i temp efter att den stått på tomgång i ett par minuter. Lade av lagom tills jag kom hem. :(

Det var en riktigt tjock grå gegga i kylaren (oljeblandat vatten). Efter att ha brutit ihop provtryckte jag och plockade sedan av toppen. Det visade sig att hela vattensystemet var fullt i gegga, även insug och luftfilter såg riktigt illa ut.

Har nu toppen lös men jag vet inte om det är någon spricka. Jag kan inte se någon med blotta ögat. Kan man provtrycka på något enkelt sätt?

Om det är en spricka, kan det då räcka med att svetsa igen den?

Eller kan man ha sådan tur att det är enbart packningen som gett upp?

Mvh Eric

Posted: 03 May 2006, 18:13
by Svintoleffe
Du kan lämna in toppen för o provtrycka den, till någon verkstad.

Posted: 03 May 2006, 18:26
by Danils
Ja, jag får nog göra det.

Men kan det räcka med att svetsa den om det är en liten spricka?

Posted: 03 May 2006, 20:38
by Svintoleffe
Det vågar jag dock inet svara på, men jag är tveksam till o svetsa den, är nog bätter o försöak jaga en annan topp tror jag

Posted: 03 May 2006, 21:03
by Bmwandreas
Går inte att svetsa en sprucken.
Kolla efter sprickor under kammen..

Posted: 03 May 2006, 21:03
by Aleex
Bmwandreas wrote:Går inte att svetsa en sprucken.
Kolla efter sprickor under kammen..


Jag vet en som har svetsat en sprucken topp, men då var det ingen spricka i lagerbanan...

Posted: 03 May 2006, 22:20
by Bäckis
Vi har också lyckats laga en som sprack, men 99,9% av gångerna är det kört. Har det spruckit genom kamlagren är det 100% kört.

Posted: 03 May 2006, 22:35
by Danils
Härligt, då vet jag vart jag ska leta i alla fall. Blir att kolla det imorrn. Tack för tipsen!