Page 1 of 1
Fråga om omprogramering av orginal chip
Posted: 03 May 2006, 12:00
by eko
Har en M20B25 som är turbokonverterad som jag ska programera om
orginal chippet på.
Setup: 535lmm, 300cc spridare, Volvo740 gruppA snurra, E85 och linjär btr
Fråga #1: Hur mycket ska jag backa tändningen (laddar 0.5)?
Fråga #2: Är det lönt att ändra något med sprutet när jag kör med orginal kam?
Fråga #3: Kan man låta tändkurvan vara orörd i det registret som inte har ladd (0-2300rpm)?
Posted: 03 May 2006, 13:44
by Bonje
En första tanke är att 300 cc spridare till E85 låter väldigt lite.
Tänk på att det kanske går åt upp i mot 50% mer bränsle med E85 när du mosar på och 30% vid normal körning.
Ska "du" än då programera om originalchippet, varför inte då ladda mer än bara 0,5 bar?
Posted: 04 May 2006, 08:37
by eko
om 300cc är för lite till 0.5 så tror jag inte att jag ska ladda mer.
ingen som har några tips om hur mycket jag ska backa tändningen?
Posted: 04 May 2006, 08:52
by Tysken
Du behöver inte backa tändningen om du kör 0,5 bar. Och särskilt inte på E85.
Posted: 04 May 2006, 08:53
by Tysken
Däremot tror jag som Bonje att spridarna ligger på gränsen. Körde själv med 380 cc och 3 bar bt.
Posted: 04 May 2006, 09:59
by eko
hur mycket kan man ladda men orginal komp och E85
om jag skaffar större spridare?
Posted: 04 May 2006, 10:24
by Nicke Nyman
eko wrote:hur mycket kan man ladda men orginal komp och E85
om jag skaffar större spridare?
Vet en som laddar 1,2bar på en 320 med E85 o org.komp.
Adios!
Posted: 04 May 2006, 11:26
by FekZen
Ett litet tips om du ska backa tändningen i originalprogrammet på en M20B25, så ligger fullasttabellerna på andra ställen i programmet än dellasttabellerna...
Kanske du har bra koll på redan , men vore ju väldigt tråkigt om du backar tändningen mycket fint i alla tabeller men missar på att backa i fullast... för då kan det gå illa.
Men som sagts tidigare behöver du inte vara orolig på så lågt laddtryck tillsammans med E85. Bensin har mycket mindre marginal till spikning vid överladdning än vad E85 har.
Mvh
Adde.
Posted: 04 May 2006, 13:24
by eko
ligger inte all info på en plats på chippet menar du.
vet inte riktigt hur det ser ut har aldrig varit i kontakt med sånt här innan!
det är nog första versionen motronik jag har tror jag.
kan du förklara lite mer ingående om vad det är du menar med olika tabeller
Posted: 04 May 2006, 14:18
by markus
Nicke Nyman wrote:eko wrote:hur mycket kan man ladda men orginal komp och E85
om jag skaffar större spridare?
Vet en som laddar 1,2bar på en 320 med E85 o org.komp.
Adios!
Har han o-ringat ?
Posted: 04 May 2006, 15:39
by FekZen
eko wrote:ligger inte all info på en plats på chippet menar du.
vet inte riktigt hur det ser ut har aldrig varit i kontakt med sånt här innan!
det är nog första versionen motronik jag har tror jag.
kan du förklara lite mer ingående om vad det är du menar med olika tabeller
Tjoh,
Programmet består av ett dataområde och ett programområde. I programområdet ligger information lagrat i olika stora tabeller om värden som tex bygger på ett offset och en faktor. Har du inte ställt ned tändningen i ett original-sprut förut så är det lika bra att låta någon som kan göra det, för det är svårare än man tror iom att det har mycket mer med motorstyrnings kunskaper att göra än med programmeringskunskaper.
Du kan skicka mig PM om du undrar över något,
Mvh
Adde
Posted: 05 May 2006, 23:39
by eko
vad vågar man ladda med orginal toppbultar??
tänkte gå från 0,5-0,7 är det nån fara tror ni
Posted: 06 May 2006, 08:27
by Bonje
Det är inga problem att ladda över 1 bar med originalmotor utan att kompsänka. Bara du ser till att det inte spikar.
Posted: 06 May 2006, 11:23
by FekZen