Page 1 of 4

Flöde m20 topp

Posted: 18 Jan 2009, 21:52
by BaCCoN
Är de nån som sitter på info om hur mycket en orginal M20B25 topp flödar?

Sen undrar jag om de är nån som har en flödesmapp för en hx50 med avgashus 16?

Posted: 19 Jan 2009, 13:26
by kartungen
Här har du en provflödning vi gjorde på original 2.5L topp och en ppf topp. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ht=#213801

Posted: 19 Jan 2009, 13:33
by Bäckis
Observera att Mickes topp endast har lätt tillsnyggade kanaler. Inte någon racetopp på något vis.

Trodde nog att den skulle flöda lite mer, men inte så mkt bättre än sådär.

Testa med modellera att bygga upp underkanten på insugskanalen. Det gör sjuk skillnad, men är enormt tidskrävande och bli således dyrt att utföra åt någon annan än sig själv.

Posted: 19 Jan 2009, 14:26
by BaCCoN
Jag ska inte göra nått åt toppen i portningsväg det här året. Sitter hemma och räknar på ungefärlig effekt med desktop dyno och behöver således riktiga värden att knappa in. Verkar förövrigt som de inte går att göra så mycke åt m20 toppen för att få bättre flöde. Tack för värdena.

Är de nån som sitter på en flödesmapp på en hx50 #16 avgashus? Och ett kamkort på en z45 turbokam?

Posted: 19 Jan 2009, 14:30
by Bäckis
Jo, det går att göra en hel del, men då måste det få ta lite tid :)

Den är helt OK original, så ska man inte ha ha väldigt mkt effekt så är det inte det första att lägga pengar på.

Skulle vara kul om de ville testa med lite lera i botten för att se hur många cfm det gör.

Micke: Var sätena iordninggjorda när ni mätte?

Posted: 19 Jan 2009, 14:35
by BaCCoN
De där med lera i botten ska man bygga upp de som en rygg ner mot ventilstyrningen då?

Posted: 19 Jan 2009, 14:37
by Bäckis
Nej, i botten av kanalen.

Posted: 19 Jan 2009, 15:19
by Per Eriksson
Musen gjorde för några år sen iordning en M20 topp med hålfotsinlägg på avgassidan, inget på insugssidan.

Nu vart den aldrig körd med för den visade sig vara sprucken.

Posted: 19 Jan 2009, 15:25
by Mattias Sandgren
Bäckis wrote:Skulle vara kul om de ville testa med lite lera i botten för att se hur många cfm det gör.

Jo, vi testade med lite lera och det gör av sig enormt. Turbulensen försvinner i princip och flödet ökar hela tiden istället upp mot 190 cfm på 13-14 mm ventillyft.

Som du säger så är det en jäkla massa jobb med det.. många olika tekniker att göra det på finns säkert, den ena mer tidsödande än den andra.

Sätena var inte fixade när vi mätte, original-ventiler också.

Posted: 19 Jan 2009, 15:33
by Bäckis
Mattias: Samma erfarenhet jag har.

Jag har en topp jag körde med på min gamla race M20 som jag plastat upp med Morosoplast i botten och setat och slipat för hand till önskad form. Den fungerade kanon och flödad väldigt mkt mer efter plasning, tyvär har vi en simpel hemmagjord bänk med vattenpelare utan gradering för flödet, men man såg ju skillnaden.

Ska man göra en topp åt sig själv så kan man göra så, men det är säkert 40 timmars jobb att göra en hel topp med portning och plastning.

Posted: 19 Jan 2009, 17:08
by Anders Elenius
Bäckis: minns du ungefär hur "bra" du portade min topp? Var väl kanske 2år sen eller nåt liknande...
Var en m20b25 pirat topp av märket KS...

Skall kanske flöda den i en "riktitg" flödes bänk innan jag monterar motorn i nya bilen. Blir intressant att se hur den flödar...

Är pirat topparna flödes mässigt mycket sämre än bmw originala?

Posted: 19 Jan 2009, 17:22
by kartungen
M20 topparna är riktigt svåra att få bra flöde ur. Man måste plasta botten för att det ska göra något. Men som sagt så är det ett jävulskt jobb! Så det enda man egentligen ska göra om man vill göra något är att snygga till kanalen lite. Man blir aldrig av med turbulensen utan plast.

Gjorde två olika portningar en tillsnyggad och en där det var tagit lite mer för att jämnföra. Man tjänade ca 5 cfm hela vägen upp till 11mm på porten som var tagen mer på sen störtdök flödet pga turbulens. Så det är inte värt att lägga ner tid på ngt annat än att snygga till enligt mig. Sen när man tagit det man kan på motorn så gör man en racetopp med plast. Detta gäller org. topp med 885 gjutnummer.

Posted: 19 Jan 2009, 20:19
by s2_i_e30
de måste ju va någon som flödestestat en "race" m20 från ppf? ingen?

Posted: 19 Jan 2009, 20:30
by kartungen
Har race-topparna plast i botten?

Posted: 19 Jan 2009, 20:34
by Bmwandreas
Vi har aldrig gjort någon med plast till en kund. Inte kul om det skulle lossna, jag skulle verkligen inte använda det.

Posted: 19 Jan 2009, 21:30
by pro_mille
Jag har sågar isär en 323topp för att kika hur tjockt gods det är i dom och att bättre se hur kanalutformingen är.
Har ritat hur jag ska plasta ungefär.

Image

Vi testade svetsa med alumig i kanalerna på en del av den toppen men det var väldigt svårt att komma åt kortradien.

Sedan testade jag plasta med JBweld i kanalen, först glasblästrade jag det sedan slipade med grovslipsten för att få bra fäste för plasten.
Tvättade rent kanalen med T-röd innan plastning.
Efter 20timmars härdning portade jag klart kanalen och lät den sedan härda ett dygn till.
Efter det fick toppen ligga i E85 bad i 3dygn, plasten släpte inte men blev lite mjukare så att man kunde karva dän lite med naglarna.

Har beställt ännu bättre plast "Belzona 1111" som ska även tåla metanol.
Men det är rätt dyrt närmare 1800kr för ett kg.
Men fick tag i en kille som hade sånt hemma, så jag kunde köpa ett par hundra gram. :)

Posted: 19 Jan 2009, 21:49
by s2_i_e30
pro-mille: kan tänka mig ungefär hur arg den kommer bli med tanke på hur arg min m20 blev som du gjorde toppen till.. lite över 600 hk vid 1,3 bar med dizelvev :)